Onze expertise

Onze expertise

JEUKWOORDEN op de werkvloer (deel 2) – horrortaal en kantoorjargon

Ik heb het gehad. Ik heb deze week gespard en gepitched, geparticipeerd en geïmplementeerd, maar nog net niet uitgerold. Ik heb een draagvlak gecreëerd voor cascaderende task forces en stuurgroepen, zodat die scrum-gewijs hun opgeschaalde werkplek met gele post-its kunnen behangen. Ik ben – heel eventjes maar – zelfsturend geweest, waardoor ik anderen bilateraal en dedicated kon aanjagen de pilot af te tikken.

Maar begrijpt iemand wat ik deze week nu heb gedaan? Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een vergadering en een overlegmeeting? Is je kop houden en hard werken soms niet slimmer dan verbinden door een constante dialoog? Van quotable, reputatie denken, touch points tot multi-stakeholdermanagement … wij maken het behoorlijk lastig en moeilijk voor onszelf én onze medemens. Want door de holle bomen zien wij het bos écht niet meer. Helder communiceren, blijft dan ook de boodschap (en bij voorkeur in onze moerstaal).

Maar soms zijn wij ook écht creatief… Daarom wil ik graag met jullie enkele leuke nieuwe woorden delen waarmee jullie morgen – met de glimlach – het woordbehang kunnen challengen.

  • ontspammen: hét enige werkwoord dat echt ontspannend werkt, vooral bij het opstarten van je mailbox na een verlengd weekend.
  • uitozewiezewozewiezewallakristalliseren: de essentie van het verhaal zoeken maar niet vinden.
  • de hersendouche: even verfrissen met een cola, sigaretje, koffie of 5 minuutjes Facebook.
  • de zwitserszakmes-medewerker: de multifunctionele medewerker die zich graag door iedereen laat misbruiken.
  • ontzorgen: de shit van een ander opruimen maar je hiervoor wel vet laten betalen.
  • de citroenloopbaan: als werkgever het maximale halen uit de carrière van je medewerkers tussen hun 30 en 50 jaar.
  • de olijfcarrière: als werknemer met pit blijven werken tot (na) je 65ste.
  • de deceptioniste: die onthaaldame aan de balie die door haar arrogantie en zelfingenomenheid erin perfect slaagt, je niet welkom te doen voelen.
  • de diwodo: de collega die elke week geniet van een verlengd weekend omdat hij alleen dinsdag, woensdag en donderdag werkt. 
  • de werkmerrie: bij voorkeur niet tijdens de werkuren in zweet badend wakker worden nadat je in je droom werd opgepakt na het ritueel vermoorden van je horrorcollega’s en dito manager.
  • het zombieproject: het project dat - net als je denkt dat je er een einde aan hebt gemaakt - terug tot leven komt.
  • de Chief Trouble Maker, Chief Exorcist Manager, Chief Agitation Officer, Chief Coffee Swami, Chief Happiness Goeroe, …: de collega-managers die je in elke meeting moet tolereren.
  • de schuifmail: die ene belangrijke mail die je – net na 17u en bij voorkeur op vrijdagavond – verzendt of ontvangt waarbij de beslissing doorgeschoven wordt naar een ander of naar jezelf.
  • de roeptoeter: die werknemer die steeds ongenuanceerd en ongevraagd overal en over alles zijn mening uitschreeuwt.

Op kantoor spreken wij een andere taal dan thuis. Logisch want onze partner én kinderen fluiten ons immers direct terug als wij willen landen, sparren of aanvliegen. Tenzij het over een vliegreis naar het ‘Zwarte Woud’ gaat …

Hierbij enkele trainingen die u helpen om helder te communiceren …

Van gelijk hebben naar gelijk krijgen
Storytelling
Overtuigend presenteren aan topmanagement
Overtuigen op 1 A4

 

Dirk Spillebeen
Programma Directeur
IFBD

Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Gelieve alle velden correct in te vullen.

Error. Duplicate comment.

Bedankt! Wij hebben uw reactie goed ontvangen.