Financiële beslissings- & stuurinstrumenten voor de marketing & sales manager

Financiële beslissings- & stuurinstrumenten voor de marketing & sales manager

Datum & locatie van geplande sessie(s)

Programma

WAT IS UW OPDRACHT ALS COMMERCIEEL MANAGER?

Iedere beslissing die u als commercieel manager neemt, heeft een directe financiële impact en beïnvloedt de kasstromen binnen uw organisatie. Of u nu een marketing campagne opstart, een nieuw product lanceert, nieuwe klanten, doelgroepen of markten bewerkt, … uw doelstelling is steeds uw organisatie én die van uw klant (financieel) te helpen groeien. Hiertoe heeft u echter als commercieel manager nood aan kennis van financiële beslissings- en stuurinstrumenten die u helpen bij het nemen van de juiste beslissingen. Daarom organiseert het Institute for Business Development deze unieke ééndaagse training: ‘Het Financiële Stuurbord voor de Marketing & Sales Manager’.

MAAR HOE CREËERT U (FINANCIËLE) WAARDE VOOR UW ONDERNEMING?

Een allereerste vereiste is een pragmatisch inzicht in de diverse kosten én hun impact op uw operaties die u als commercieel manager stuurt. Hieraan gekoppeld moet u de diverse kosten-opbrengsten relaties kunnen definiëren.  Maar hoe berekent u een break even? Wat zijn marges en hoe gaat u hier mee om? Hoe berekent u de contributie of de bijdrage van uw commerciële inspanningen? En hoe bepaalt u de juiste prijs voor uw product of dienst? Dit zijn slechts enkele leerpunten van deze studiedag.

HET OPSTELLEN VAN EEN MARKETING BUDGET

Als commercieel manager moet u een budget opstellen, waarbinnen u op een realistische wijze de komende periode uittekent. Maar wat zijn de bouwstenenvan uw marketingbudget? Hoe integreert u een dergelijk marketing budget met uw marketing plan? Hoe gaat u binnen dit budget om met investeringen? En hoe berekent u het rendement van uw marketing investering?

MARKTAANDEEL VERSUS WINSTGEVENDHEID

Doorheen de diverse onderdelen wordt ook geraakt aan deze keuze: sommige ondernemingen kiezen resoluut voor een stijgend marktaandeel, anderen kiezen de kaart van de winstgevendheid. Maar wat zijn de gevolgen hiervan op de financiële zijde van uw commerciële strategie? En is een keuze voor beide mogelijk?

OPSTELLEN VAN EEN (FINANCIËLE) QUICK SCAN VAN EEN (POTENTIËLE) KLANT

Nieuwe klanten of markten bieden potentieel, maar evenzeer risico. Daarom is het cruciaal dat u deze perspectieven en gevaren op een doordachte wijze inschat. Hoe berekent u de waarde van uw prospecten of klanten? Welke hulpinstrumenten kan u hiertoe gebruiken? Wat leert een balans of een jaarrekening u? Hoe belangrijk of strategisch is die klant voor uw onderneming? Kortom, blind prospecteren is niet langer de boodschap. Aan de hand van duidelijke financiële parameters kan u reeds een eerste commercieel verantwoorde selectie doorvoeren. Hoe u dit doet, leert u van onze docent tijdens deze workshop.

Kostprijs

€ 750 excl. BTW

(Heeft u recht op subsidies?)

Indien u met meerdere collega's deelneemt aan dit programma ontvangt u extra korting. Los van de eventuele subsidiëring van de Vlaamse Overheid geeft het IFBD per extra deelnemend collega 5% extra korting op het totaalbedrag met een maximale korting van 20% (= 5 deelnemers of meer).

Contacteer ons via email of bel ons op 050 38 30 30

Contacteer ons voor meer info