NIEUW

De kracht van platformstrategie

De kracht van platformstrategie

In deze workshop wordt uitvoerig ingegaan op de kracht van ontmoetingsplaatsen (platformen), op de disruptie in markten maar vooral op de kansen voor bestaande aanbieders. Want platformen zijn de nieuwe winkels en nieuwe webshops. Zij zijn essentieel om de toekomst van uw organisatie veilig te stellen. U krijgt van Cor Molenaar, Hoogleraar Emarketing, een stappenplan bij het inzetten van platformen in uw marketing- en sales strategie.

Datum & locatie van geplande sessie(s)

Programma

VAN WINKEL OVER WEBSHOP TOT PLATFORM

Uw klanten zoeken vandaag niet langer naar winkels of producenten, maar naar producten of oplossingen. Zij zoeken een ontmoetingsplaats, die niet gebonden is aan één merk of één bedrijf. In de ‘analoge’ wereld zijn dit onze winkelcentra. Maar in onze ‘digitale’ wereld vinden we vooral webshops, vaak niet meer dan een afkooksel van de échte winkel … Vaak zonder advies, zonder suggesties en zonder alternatieven. Onze webshops zijn meestal niet meer dan een digitale catalogus.

HOE VINDT UW KLANT UW PRODUCT EN DIENST

Bovendien is ons huidige verdienmodel integraal gebaseerd op transactiewinsten: wij hebben een product en verkopen dit – online of offline – met marge. Maar als uw klanten mensen hun spullen niet meer in winkels kopen en hun hotelkamers niet meer bij de traditionele hotels boeken, hoe zorgt u er als aanbieder dan voor dat uw producten en diensten gevonden én gekocht worden? Waar vindt u dan nog uw marge?

WAT ZIJN PLATFORMEN OF ONTMOETINGSPLAATSEN NU PRECIES? 

Websites, portals, marktplaatsen … alles wordt platform genoemd en toch is dat een misvatting. Een platform heeft toe- en uittreders, er is interactie en communicatie. Dit zijn zogenaamde multidimensionale platformen waarbij iedereen, die iets te vragen heeft of aan te bieden heeft, een plaatsje heeft. Klanten communiceren met elkaar en bieden misschien eigen of gebruikte producten aan, bieden hun diensten aan op basis van een reële interesse. Aanbieders bieden producten of diensten aan en dienstverleners hun specifieke services. De toekomst is aan de tweeweg-platformbenadering, waarop klanten en producenten elkaar ontmoeten. 

TWEEWEG PLATFORMSTRATEGIE 

De kracht van platformstrategie gaat over nieuwe manieren om klanten en aanbieders bij elkaar te brengen of om diensten aan te bieden. Nieuwe toetreders zoals Alibaba, Uber, Etsy en AirBnB baseren hun businessmodel op nieuwe tweeweg platformstrategieën, die leveranciers met hun klanten verbinden. Hun businessmodel is niet langer gebaseerd op transactiewinsten, maar op die van aantrekkelijkheid, service en relevantie voor de markt. Netwerkkansen worden zo ten volle benut. En hoewel de consumer business voortrekker is in het uitbouwen van platformen, komen meer en meer professionele platformen uw verdienmodel ontwrichten.

EN WAT BETEKENT DIT VOOR UW VERDIENMODEL? 

Vergeet uw eigen marketing. Vergeet uw eigen webwinkel. Platformen zijn de toekomst. Waar de fabrikant vroeger via marketing (en de tussenhandel) naar klanten zocht, bewandelt die klant (zowel BtC als BtB) de omgekeerde weg door zelf het product of de dienst te zoeken. En dat doet hij bij voorkeur via een platform dat de meeste (objectieve) informatie biedt.  

HOE IS DEZE DAG OPGEBOUWD?

Op deze unieke strategische marketing workshop, leert u hoe disruptief platformen kunnen zijn voor uw business- en verdienmodel. U krijgt inzicht in nieuwe koopprocessen en klantmotieven. Bovendien maakt u uw eigen business canvas model voor platformen. U leert hoe u hiervan uw nieuwe verdienmodel moet maken. Samen met Cor Molenaar verkent u hoe u als – traditionele – organisatie om moet gaan met deze transformatie. Tot slot staat uw expert trainer stil bij hoe u uw eigen platform kunt beginnen...  

Kostprijs

€ 750 excl. BTW

(Heeft u recht op subsidies?)

Indien u met meerdere collega's deelneemt aan dit programma ontvangt u extra korting. Los van de eventuele subsidiëring van de Vlaamse Overheid geeft het IFBD per extra deelnemend collega 5% extra korting op het totaalbedrag met een maximale korting van 20% (= 5 deelnemers of meer).

Contacteer ons via email of bel ons op 050 38 30 30

Contacteer ons voor meer info