EXPERT OF COACH: TWEE VERSCHILLENDE ROLLEN
Medewerkers coachen is een belangrijke – zo niet dé belangrijkste – vaardigheid van iedere leidinggevende. Maar vaak beperkt dit coachen zich tot expert coaching waarbij de leidinggevende bouwt op zijn/haar operationele expertise en die overdraagt op zijn/haar medewerkers. Kennis van systemen, processen of dossiers wordt overgegeven. De leidinggevende is in eerste instantie expert en niet coach …
HOE DUURZAAM RESULTAAT BOEKEN ALS COACH?
De rol van leidinggevende als coach gaat echter een pak verder dan die rol als expert. Het ontwikkelen van het volledige potentieel van de medewerker staat centraal. En daar hoort ook attitude en gedrag bij. Want pas dan wordt écht resultaat geboekt. Coachen behelst het verhogen van de betrokkenheid, het begeleiden naar meer zelfsturing, het verbeteren van relaties met anderen, het aankaarten van prestatieproblemen. Kortweg, het slijpen van de potentiële diamant op andere facetten dan de operationele expertise. Alleen zo kunt u als coach duurzaam resultaat boeken.
STUREN OP GEDRAG EN ATTITUDE
Dit programma gaat dan ook niet over het overbrengen van operationele of technische expertise. Dit programma bezorgt je wel de nodige vaardigheden om zelf aan de slag te gaan als coach, sturend op gedrag en attitude. Je krijgt niet alleen inzicht in het proces, maar ook in de juiste mindset om als coach écht succesvol te worden. Er wordt in kleine groepjes gewerkt en de benadering is praktisch en rijk aan persoonlijke feedback.