Afsluiten van verkoopgesprekken

Afsluiten van verkoopgesprekken

  • U leert om te gaan met uitstel- en afstelgedrag van uw klant.
  • U durft dé vraag te stellen: kunnen wij nu zaken doen?
  • U leert de verschillende stappen die garant staan voor een closing.

DURF DE VRAAG STELLEN: KUNNEN WIJ NU ZAKEN DOEN?

De moeilijkste – en beslissende – fase in het verkoopgesprek is het moment van afsluiten. Minder dan één op drie van alle verkoopgesprekken worden op de juiste wijze afgesloten. Vele verkopers durven niet af te sluiten, uit angst een ‘neen’ te krijgen. Verkoopprocessen blijven nodeloos aanslepen, koopsignalen genegeerd, klanten geïrriteerd … Met alle gevolgen van dien. Waar de klant verkoopsignalen geeft, bezwaren oppert die weerlegd kunnen worden en wacht op een concreet voorstel … durven vele verkopers dé vraag niet te stellen: “Kunnen wij nu zaken doen?” In deze turbulente tijden, kunt u zich niet veroorloven om klanten te verliezen of prospecten onder te waarderen. Ieder contract is vandaag immers een fundamentele bouwsteen voor de continuïteit van uw onderneming.

U NEEMT STEEDS HET INITIATIEF

Het initiatief zal altijd van de verkoper uit moeten gaan. Uw klant heeft alternatieven en u heeft concurrenten. Niet op tijd afsluiten zet immers de deur wijd open voor uw concurrenten. Het pad effenen voor die concurrenten is net wat u niet wilt. Toch doet u afsluiten niet alleen de laatste vijf minuten. Hoewel de afsluiting het belangrijkste aspect is om tot resultaat te komen, zal tijdens het verloop van het gesprek regelmatig tussendoor moeten worden afgesloten om het uiteindelijke doel te bereiken.

HOE PAKT U HET CONCREET AAN?

Zelfzeker zonder arrogant te zijn. Onderlegd zonder academisch te zijn. Technisch zonder de voordelen van de klant uit het oog te verliezen. Als verkoper blijft u uw klant in een continue dialoog betrekken tot de afsluitfase. Zo moet u koopsignalen herkennen en bezwaren weerleggen. Acceptatievragen en controlevragen zijn dan ook een must doorheen het verkoopgesprek. Heel veel verkopers negeren doorheen het gesprek de koopsignalen. Een klant die vraagt naar levertijden, kortingen, maatwerk, garanties of referenties is een geïnteresseerde klant. Uw opdracht als verkoper is dit te sturen naar het definitieve order.

WAT MAAKT DEZE DAG UNIEK?

Indien u niet na ieder positief signaal afsluit of als u negatieve signalen niet kan ombuigen naar positieve signalen, geeft u uw klant een excuus en een reden om “nee” tegen u te zeggen. Uw klant ziet af van het concrete order en uw inspanningen zijn voor niets geweest. Reden te meer om deze training niet te missen. Met concrete voorbeelden en cases, oefeningen en rollenspelen, discussies en adviezen leert u hoe u uw verkoopgesprek met succes afsluit.

Marc van Autreve – Trainer IFBD
De moeilijkste – en beslissende – fase in het verkoopgesprek is het moment van afsluiten. Minder dan één op drie van alle verkoopgesprekken worden op de juiste wijze afgesloten. Want vele verkopers durven niet af te sluiten uit angst een ‘neen’ te krijgen. Jammer, want zo wordt veel geld verloren.

Marc van Autreve – Trainer IFBD

Deze workshop staat onder de deskundige leiding van Marc van Autreve. Hij heeft meer dan twintig jaar ervaring als sales management trainer en coach. Vier jaar bij Krauthammer, twee jaar bij Vision Communication en meer dan twaalf jaar bij Mercuri International. Sinds 2006 is Marc Sales Trainer binnen het IFBD waarbij hij ondernemingen en individuen begeleidt doorheen het integrale verkoopproces. Hiernaast was hij gedurende jaren gastdocent aan de UAMS (Universiteit Antwerpen Management School), EHSAL- Instima, KHLeuven en vele andere.

Als trainer is hij gedreven om de manager en zijn/haar medewerkers tot betere resultaten te leiden. Hij werkte als trainer, coach en consultant doorheen diverse organisaties. Dit zowel in B2B, FMCG, Pharma, Banking en High Tech in België als ook in gans Europa. Marc combineert een excellente didactische vaardigheid met een unieke ervaring als trainer met een uitzonderlijke kennis van uw specifieke businessomgeving.

Goeie uiteenzetting, duidelijke opleiding. Iedereen mag meedoen en meedenken.

Thomas, Junior Sales Manager

Zeer praktische en volledige training!

Geert, Customer Services Manager

Heel leerrijk! Goed tempo & interessante tips en tricks. Bedankt Marc, was heel interessant!

Nathalie, Account Manager

Heel positieve ervaring!

Rainbow, Account Manager

Was toppie!

Joke, Account Manager

Top opleiding!

Emanuel, Account Manager

Zeer goede opleiding, zou misschien iets langer mogen duren om alles nog dieper te bekijken. Interessant om situaties uit verschillende sectoren te horen.

Ben, ICT Consultant
Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

 

Anderen bekeken ook
Writers academy Eén fan per dag Eén fan per dag Lees meer lees meer Sales Verkopen aan top management Verkopen aan top management Lees meer lees meer Sales Lichaamstaal & non-verbale communicatie doorheen het sales proces Lichaamstaal & non-verbale communicatie doorheen het sales proces Lees meer lees meer Communicatie, presentatie & impact The customer journey The customer journey Lees meer lees meer
[Veld is niet meer gekoppeld!]