Stop met acteren… Start met communiceren!

Dirk
Date 17/01/2017

Het luisterend oor van de manager …Een gesprek vraagt een balans tussen praten en luisteren … en toch verliezen wij steeds vaker ergens midden in het gesprek de balans. Technologie is hier een belangrijke stoorzender. Onze smartphone ligt altijd in handbereik op restaurant, tijdens elke meeting, op ons nachtkastje … Steeds vaker communiceren wij met sms’sjes, app’jes, mailtjes of Facebook. Wij appen liever dan we praten. Communicatievaardigheden – en meer bepaald gespreksvaardigheden – zijn als competentie meer dan ooit verwaarloosd, zowel in ons onderwijs als in vele managementtrainingen. Digitaal leren vervangt Groepsleren. Screentime vervangt Peopletime.

En als we dan communiceren, praten wij. Wij vertellen de ander wat wij belangrijk vinden en stellen die vragen die voor ons belangrijk lijken. En terwijl de ander antwoordt, denken wij reeds aan de volgende vraag. Of aan dat ander project … of wat wij straks zullen eten …

Welke competentie is belangrijker dan de kunst van heldere en verhelderende gesprekken voeren? Waarom onderschatten moderne managers spreken en vooral luisteren? Waarom krijg je als communicerend manager steeds diezelfde gouden tips? Je moet je gesprekspartner in de ogen kijken, je moet instemmend ‘hummen’ en knikken om te laten zien dat je nog steeds aandachtig bent, je moet inhaken op het verhaal van je partner, je moet kort samenvatten of herhalen wat je net gehoord hebt, …

Laat ons eerlijk zijn: bovenstaande tips zijn ronduit flauwe kul. Want waarom moet je bewijzen dat je luistert als je ook écht luistert? Stop met acteren en begin met communiceren. Wees geen twee mensen die toevallig in dezelfde ruimte woorden naar elkaar roepen en doen alsof ze communiceren. Stephen Covey formuleerde het als volgt: ‘De meesten van ons luisteren niet met de intentie om te begrijpen. Wij luisteren met de intentie om te antwoorden.’

Graag geef ik je hier dertien (!) bouwstenen voor een goed gesprek …

  1. doe één ding tegelijk (niet multitasken, maar wees aanwezig in het moment);
  2. hou geen betoog (als je geen reactie, respons of antwoord wilt, schrijf dan een blog);
  3. ga naar elk gesprek met de idee dat je iets kan leren (en niet dat de ander iets van jou moet leren);
  4. durf je eigen mening opzij zetten (ook al hoor je niet steeds wat je wilt horen);
  5. iedereen die je ooit ontmoet, weet iets wat jij niet weet … dus luister (iedereen is ergens expert in);
  6. stel open vragen: wie, wat, wanneer, waar, waarom of hoe (alleen zo krijg je interessante antwoorden);
  7. laat je meevoeren (blijf luisteren, pik in op wat werd gezegd en laat je voorbereide vragen soms voor wat ze zijn);
  8. als je het niet weet, zeg dan ook dat je het niet weet (voer geen loze praatjes);
  9. stel jouw ervaring niet gelijk aan die van een ander (het gaat zelden over jou, maar veelal over je gesprekspartner);
  10. val niet in herhaling (herformuleren van dezelfde boodschap reduceert je gesprekspartner tot een idioot die het de eerste keer nog niet heeft begrepen);
  11. hoed je voor details (niemand heeft een boodschap aan het feit dat het seminar op drie oktober 2012 in Antwerpen plaatsvond);
  12. maak het niet langdradig (een goed gesprek is als een minirok: kort genoeg om de aandacht vast te houden, lang genoeg om de lading te dekken);
  13. luister, want luisteren is dé belangrijkste vaardigheid, ook al praten wij liever, want dan heb je alles onder controle (wij spreken 225 woorden per minuut, maar kunnen tot wel 500 woorden per minuut luisteren).

De finale boodschap is: blijf geïnteresseerd in andere mensen en in hun verhaal. Want als je praat, herhaal je alleen wat je al weet! Als je luistert, leer je vaak iets nieuws …

Dit zijn enkele trainingen van het IFBD die u hierbij kunnen helpen:

[Veld is niet meer gekoppeld!]