Van sushi chef naar manager en terug …

Dirk
Date 14/03/2016

Japan

‘Itamae’ betekent letterlijk ‘voor de snijplank’ en refereert aan de plaats van de Japanse chef. Maar hoe word je Itamae of Sushi Chef? Na 5 jaar meedraaien met de Itamae San of Meester Itamae, krijg je als leerling je eerste echte taak: het koken van de rijst, essentieel voor de Sushi-bereiding. Pas als dit volgens de eisen van de Sensei gebeurt, krijg je je promotie en word je ‘Wakiita’, wat betekent ‘dichtbij de snijplank’. Na nog 5 tot 10 jaar word je eindelijk Itamae San en bedien je zelfstandig klanten in het restaurant.

Vlaanderen

‘Manager’ betekent letterlijk ‘iemand met een leidinggevende functie’ en refereert aan de verantwoordelijkheid van de betrokkene. Maar hoe word je Manager? Na een interview van 1 uur word je weerhouden voor de job. Hierop volgen 2 gesprekken van telkens 2 uur over je verwachte salaris. Dan begin je. Ervaring doe je wel op, de kennis word je verondersteld te hebben. Je volgt een leiderschapstraining van 1 dag en leert op een halve dag hoe met verandering om te gaan. Dan weet je hoe mensen, processen en systemen functioneren. Je hebt alles onder controle. Behalve je tijd, want opleiding en persoonlijke ontwikkeling passen niet langer in je agenda.

Organisaties en hun managers kiezen steeds vaker voor de makkelijke weg: leuke, niet te veeleisende, snelle trainingen gefocust op persoonlijk welbehagen. De individualistische swipe- en zapcultuur waar wij vandaag in leven, is voelbaar in zowel opleidingsvraag als -aanbod. Steeds vaker primeert fun op content, worden driedaagse trainingen herleid tot 1 dag en verworden trajecten tot losse leermomenten. Strategie en visie worden vervangen door klankschalen vol wierook en mindfullness. Steeds meer staat het individu centraal, steeds minder de organisatie.

Maar je bent geen meester, je wordt het door training. De Itamae kent zijn doel en weet dat hij dat doel alleen met opleiding, discipline en hard werken bereikt. Dit geldt ook voor onze manager. Via training moet hij opnieuw durven investeren in zichzelf én in zijn organisatie. Goede training kost geld en tijd maar kent u de kost van onwetendheid en onkunde?

 

Dirk Spillebeen
Programma Directeur
IFBD

[Veld is niet meer gekoppeld!]