b2b-productlancering

b2b-productlancering

  • U leert alles over market driven innovation.
  • U leert hoe u de succesratio van product introductie structureel verhoogt.
  • U leert hoe u uw persoonlijk introductieplan vorm geeft.

Wereldwijd faalt 75 % van alle productlanceringen. Soms omdat het nieuwe product onvoldoende waarde biedt om gedrag of gewoonte van de koper te veranderen. Of omdat het product niet overeenstemt met gebruiken of culturen … Een groot deel van de mislukkingen is echter te wijten aan bedrijfsinterne factoren, misschattingen of slordigheden bij de lancering van het product:

  • het product of de dienst is strategisch niet belangrijk genoeg voor de firma en wordt daardoor onvoldoende ondersteund;
  • de markt, trends en concurrentie worden onvoldoende geanalyseerd en de gevolgen begrepen;
  • de potentiële klanten, hun behoeften en beslissingsproces worden niet of onvoldoende in kaart gebracht;
  • de organisatie focust op productkenmerken, technische specificaties en opties in plaats van klantenvoordelen;
  • het nieuwe product is gemaakt voor en door ingenieurs in plaats van door marketeers;
  • er is onvoldoende aandacht in het bepalen van de unieke en/of juiste positionering van het product;
  • er wordt vergeten dat distributeurs, resellers of agenten ook nood hebben aan een product-introductrieplan;
  • onvoldoende aandacht voor de klant, laat staan voor co-creatie met de klant;
  • een gebrek aan interne expertise met slechte communicatie, distributie-problemen en verkeerde prijszetting als gevolg;
  • onvoldoende aandacht voor en zwakke uitvoering van het marketing en/of verkoopplan;
  • onduidelijke interne rollen en verantwoordelijke;
  • onvoldoende planning en onzorgvuldig voorbereide business plannen en modellen.

Ook in uw B2B business, blijft het lanceren van een nieuw product of dienst een groot risico, maar een falingskans van 75 % mag u niet accepteren. Daarom moet u uw huiswerk maken bij het vorm geven van uw productintroductieplan. Bepaal concrete objectieven, analyseer zowel de externe als interne noden en objectieven, stel een professioneel productlanceringsplan op (strategisch, tactisch en operationeel) en communiceer. Communiceer met je interne stakeholders (sales, logistics, finance, …) en met je externe stakeholders (klanten, distributeurs, leveranciers, partners, …). Dan pas kunt u met een gerust gemoed uw nieuwe product in handen geven van uw sales team.

Jan Jacobs – Trainer IFBD
Wereldwijd faalt 75 % van alle productintroducties. Meestal wordt de markt en de klant met de vinger gewezen, maar de echte reden ligt vaak bij het structureel onderschatten van het belang ervan. Want met een goed product maakt u het verschil.

Jan Jacobs – Trainer IFBD

Jan Jacobs is Managing Director bij Janus Consulting, met een expertise en ervaring in Product Management, Business Planning, Business Unit Management, Innovation en New Business Development. Hij combineert de unieke kennis en professionele ervaring van zowel het commerciële als het management luik. Na een drietal jaar voor Fiat Auto Belgio als Area Sales Manager, werd hij in 1990 Business Manager bij Tenneco Automotive, in 1991 European Product Manager bij Monroe Europe – Tenneco Automotive. In 1995 stapte Jan over naar Whirlpool Europe, eerst ookals European Product Manager, maar reeds een jaar later werd hij Brand Director binnen Whirlpool Europe.

Van 2000 tot 2002 was hij Innovation and New Business Development Director, o.m. verantwoordelijk voor het opstellen, (her-)evalueren en bijsturen van de businessmodellen. Sinds 2002 is hij als marketing, innovatie en strategisch adviseur actief. Hij is uitstekend geplaatst om deze training te verzorgen.

Zeer leerrijk en verhelderend! Top gebracht!

Mikael, Marketing & Communication Coördinator

Heel vlot, heel praktijkgericht, betrekt de mensen goed en zorgt ervoor dat iedereen zijn ideeën kan uiten. Jan neemt voldoende tijd om vragen te beantwoorden. Heel goed gedaan.

Kirsten, Marketing Manager

Heel goede opleiding voor mensen met een reeds bestaande basiskennis.

Kris, Product Manager

Goede structuur, duidelijk, toepasbaar!

Bas, Marketing Manager
Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

 

Anderen bekeken ook
Human Resources & Arbeidsrecht Managen met tegenwind Managen met tegenwind Lees meer lees meer Artificiële Intelligentie & Business IT AI innovatie in marketing & communicatie AI innovatie in marketing & communicatie Lees meer lees meer Strategie & innovatie Het strategische marketing plan Het strategische marketing plan Lees meer lees meer Sales Customer performance metrics Customer performance metrics Lees meer lees meer
[Veld is niet meer gekoppeld!]