Upselling & cross-selling in B2B sales gesprekken

Upselling & cross-selling in B2B sales gesprekken

  • Leer hoe u meer business realiseert met uw actieve klanten.
  • Leer hoe u een succesvol upsell (meer van uw huidige product/dienst) en een cross-sell (andere producten / afdelingen bij de klant) gesprek voert.
  • Krijg verrassend bruikbare tools om uw bestaande klantenportefeuille verder uit te bouwen en uw klantentevredenheid te verhogen.

WAAROM UPSELLING EN CROSS- SELLING DEEL MOETEN UITMAKEN VAN UW SALES SKILLS EN UW ACCOUNT PLAN

Cross-selling en upselling zijn verrassend eenvoudige gesprekstechnieken om uw omzet en uw marge te verhogen.  Want uw bestaande klant is veel meer geneigd te kopen dan die nieuwe prospect. Onderzoek wijst uit dat de kans op een (meer-) verkoop 60-70% is voor bestaande klanten maar slechts 5-20% voor nieuwe prospecten.  En toch laten vele commerciële professionals deze kans onbenut.  

Succesvol upsellen & cross-sellen vraagt echter niet alleen een grondige kennis van uw eigen producten of diensten, maar ook van de echte noden van uw klant.  Want u wilt waarde creëren voor uw klant en niet zomaar om het even wat aan om het even wie verkopen.  Daarom moet u deze techniek – zeker in een B2B omgeving – niet alleen gebruiken voor het creëren van extra marge, maar ook voor het verhogen van uw customer service.  

UPSELLING EN CROSS-SELLING NIET EENVOUDIG IN EEN B2B OMGEVING

In een consumentenomgeving is upselling en cross-selling intussen ingeburgerd.  Denk maar aan Amazon die meer dan 35 % van hun profit aan deze technieken te danken heeft.  Maar in een B2B omgeving zijn de spelregels toch vaak complexer. Zo zijn de verkoopcycli langer, gebeurt de besluitvorming vaak een door groep al dan niet geadviseerd door experten, zijn de financiële investeringen groter, liggen langdurige relaties aan de basis van het contract, zijn de diensten en producten complexer, … Dit alles moet u meenemen bij het integreren van upselling en cross-selling in uw account plan. 

LEERPUNTEN VAN DEZE DAG 

Tijdens deze werksessie, leert u hoe u effectieve en succesvolle upselling en cross-selling strategieën ontwikkelt en meeneemt in uw gesprekken met uw klant. 

  • Wat is upselling en cross selling nu precies?
  • Hoe spot en/of creëert u opportuniteiten bij uw klant?
  • Hoe toont u bij bestaande klanten uw toegevoegde waarde aan en zet u deze in als basis voor upselling en cross selling?
  • Hoe brengt u structuur in uw upsell & cross-sell aanpak?
  • Hoe hanteert u upselling en cross-selling strategieën als customer service accelerator?
  • Hoe voert u effectieve en resultaatgerichte upsell & cross-sell gesprekken bij de klant?
  • Hoe krijgt u toegang tot andere beslissingsnemers bij de klant?
  • Welke risico’s moet u vermijden bij het toepassen van upselling en cross-selling strategieën bij de klant?
  • Hoe integreert u upselling en cross-selling in een pragmatisch account plan?

Aan de hand van tientallen voorbeelden, oefeningen en herkenbare cases gaat u zelf aan de slag om deze krachtige technieken toe te passen bij uw klanten voor uw diensten of producten.  

AANPAK VAN DE DAG

Gedurende deze twee dagen stoomt onze docent u klaar om zelf meer en betere upselling en cross-selling gesprekken te voeren. U krijgt best practice concepten en tools aangereikt, oefent gesprekken met de groep en slaagt erin deze gesprekken plaats en ruimte te geven binnen uw eigen klantenportefeuille. U krijgt de juiste tools aangereikt (scripts, meeting voorbereiding sheets, checklists, …) die u in kunt zetten in uw eigen dagelijkse verkoop praktijk. Want na deze opleiding gaat u aan de slag met uw persoonlijk actieplan, geënt op uw persoonlijke klantenportefeuille.

Kelly Craeye - Trainer IFBD
Het kost tot 7 maal meer een nieuwe klant te vinden, dan een bestaande te houden. Investeer daarom in customer excellence. Ik leer je graag hoe cross-selling en upselling niet alleen een must zijn voor een hogere klantentevredenheid, maar ook jouw omzet structureel kunnen verbeteren.

Kelly Craeye - Trainer IFBD

Kelly Craeye heeft meer dan 15 jaar ervaring in bedrijven zoals Barry Callebaut, Crop’s, Natra en Unilever. Zij was voornamelijk actief in internationale verkoop, maar vervulde  ook opdrachten in marketing, project management en inkoop. Ze voerde met succes haar sales gesprekken in verschillende landen zoals België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Engeland. Ze is nu een ervaren trainer, consultant en coach bij European Institute for Sales in sales & onderhandelen en traint B2B salesteams in Europa … De sleutel in elk van haar trainingen is: interactie, werken op de sterke punten van elk individu en de groep, het delen van ervaring, het geven van praktische tools voor verkoop en onderhandelingen die effectief gebruikt kunnen worden in het dagelijkse leven van de commerciële professional.

Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

 

Anderen bekeken ook
Artificiële Intelligentie & Business IT Vergroot uw zichtbaarheid op LinkedIn met Artificiële Intelligentie Vergroot uw zichtbaarheid op LinkedIn met Artificiële Intelligentie Lees meer lees meer Writers academy Scorende offertes schrijven Scorende offertes schrijven Lees meer lees meer Sales Strategisch account management Strategisch account management Lees meer lees meer Writers academy Geef nooit korting Geef nooit korting Lees meer lees meer
[Veld is niet meer gekoppeld!]