Employee Engagement - IFBD
Employee Engagement

Employee Engagement

  • Zorg voor betrokkenheid dankzij een duidelijke bedrijfsstrategie.
  • Zorg voor betrokkenheid dankzij een positieve bedrijfscultuur.
  • Zorg voor betrokkenheid dankzij heldere communicatie.

WEET U OF UW MEDEWERKERS ECHT BETROKKEN ZIJN?

Employee engagement staat vandaag bij zowat alle bedrijven hoog op de agenda. De corona-crisis heeft immers het belang van geëngageerde medewerkers pijnlijk duidelijk gemaakt. Vele leidinggevenden en managers hebben mogen ondervinden dat het helemaal niet zo evident is om een sterk en geëngageerd team te bouwen, laat staan te (onder-)houden. Vooral als het even wat moeilijker gaat en verandering de enige constante is.     

Volgens het onderzoeksbureau Gallup kost gebrek aan employee engagement onze bedrijven wereldwijd miljarden euro’s. Uit hun onderzoek blijkt dat minder dan 20 % van alle medewerkers (emotioneel) betrokken is bij hun job of werkgever. 80 % is dit niet. Meer zelfs, 17% van alle medewerkers geeft zelfs aan actief onbetrokken te zijn, met onverschilligheid of zelfs sabotage op de werkvloer tot gevolg. En dit is ronduit beangstigend … 

EMPLOYEE ENGAGEMENT ALS MOTOR VOOR GROEI 

Het verband tussen Employee Engagement en ondernemingsresultaten is één van de meest onderzochte maar ook één van de vaakst bewezen links. En hier spreken de studies elkaar NIET tegen: zowel uw klanten, uw medewerkers als uw organisatie (en haar resultaten) varen wel bij een stijgend employee engagement!

Een klein overzicht van de positieve effecten: 

  • Productiviteit, safety & innovatie gaan omhoog.
  • Betrokkken medewerkers nemen ook betere beslissingen, wat resulteert in betere (financiële) resultaten.
  • Geëngageerde medewerkers bouwen ook een sterker merk. 
  • Automatisch verhogen ze op die manier de klantentevredenheid. 
  • Zij komen met plezier werken, wat zich vertaalt in een betere persoonlijke gezondheid, minder ziekte én verzuim en een beter work-life balans. 
  • Betrokken medewerkers blijken ook loyaler, dus retentie-cijfers stijgen.
  • Geëngageerde medewerkers helpen – als ambassadeurs – om nieuwe krachten aan te trekken en zo de aanwervingen van de beste kandidaten ondersteunen. 

MAAR HOE PAKT U DIT AAN: HET EMPLOYEE ENGAGEMENT LAB©

Om het engagement van al uw medewerkers op een hoog niveau te krijgen en ook te houden, is het noodzakelijk om structureel te werken op de 12 drivers voor Employee Engagement. Deze werden samengebracht in het “Employee Engagement Lab©”, opgedeeld in  deze 3 hoofdzones: 

HOOFDZONE 1 – CLARIFY
Wees helder en duidelijk over de strategie van de organisatie. Deze helderheid levert begrip & inzicht op bij uw medewerkers, en daardoor ook inleving en motivatie. Maar waar moet u over communiceren?  

HOOFDZONE 2 – CULTIVATE
Uw bedrijfscultuur is de som van alle gedrag & overtuigingen van alle medewerkers (zowel intern als extern). Deze cultuur is constant in evolutie en deze evolutie kunt u sturen, samen met alle medewerkers, maar vooral met leiders en managers.  Maar hoe pakt u dit concreet aan?  

HOOFDZONE 3 – COMMUNICATE
Communiceer als het goed gaat, communiceer ook als het slecht gaat. Communiceer over cijfers, plannen, doelen … maar ook over emoties en ervaringen. Dat vraagt een professionele aanpak, planning en goeie executie, gecombineerd met de nodige flexibiliteit. Maar wat zijn de echt belangrijke zaken en hoe communiceert u deze? 

EE=mC³: METEN IS WETEN

Maar hoe meet u wat uw inspanningen rond Employee Engagement effectief opleveren? De eNPS (engagement Net Promotor Score) is hier de basis, maar tegelijk meten wij elke driver in het proces zodat u kunt sturen en indien nodig bijsturen. Zo garandeert u dat het engagement van alle medewerkers op een structurele manier blijft verhogen, wat uiteindelijk het lange termijn doel is. 

Het ganse labo is op die manier samen te vatten in een heel eenvoudige formele voor Employee Engagement: EE = mC³.

Lucia Soetens - Trainer IFBD
Om het engagement van al uw medewerkers op een hoog niveau te krijgen én te houden, is het noodzakelijk om structureel te werken!

Lucia Soetens - Trainer IFBD

Lucia Soetens is een enthousiaste strateeg & business leader met 20 jaar ervaring in verschillende sectoren. Ze begon haar carrière bij Unilever waar ze gedurende 11 jaar diverse marketing en sales-jobs bekleedde. Bij Coca-Cola was ze verantwoordelijk voor Coke light en meerdere internationale projecten. Vervolgens leidde ze het lekkerste merk van België, Côte d’Or, naar verschillende successen in de Benelux. In 2013 stapte Lucia over naar de retail sector als Marketing Director voor LolaLiza. Sinds 2016 is ze Managing Partner bij Business Markers. Lucia is ICF Certified Coach, licensed Insights® Practitioner en LEGO® SERIOUS PLAY® facilitator. Ze is lid van meerdere adviesraden en geeft regelmatig gastcolleges. Vandaag begeleidt Lucia bedrijven in de ontwikkeling van hun strategische, people, marketing & communicatie plannen, waarbij ze haar conceptueel strategisch talent combineert met een flinke dosis pragmatisme. Lucia heeft een warme en enthousiaste persoonlijkheid die u aanmoedigt om te denken in opties & oplossingen. Ze is een sterke communicator en geapprecieerde trainer. Ze coacht individuen, teams en organisaties in hun veranderingsproces, op weg naar een steeds beter resultaat.  Verandering maakt steeds deel uit van haar projecten en opdrachten.  Zij is dan ook het best geplaatst om dit programma voor u te verzorgen. 

Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

Anderen bekeken ook
Strategie & innovatie De fluïde organisatie De fluïde organisatie Lees meer lees meer Writers academy De 6 geheimen van het overtuigen volgens Cialdini De 6 geheimen van het overtuigen volgens Cialdini Lees meer lees meer Leiding geven aan mensen Managing people – veerkrachtig leiderschap in onzekere tijden Managing people – veerkrachtig leiderschap in onzekere tijden Lees meer lees meer Human Resources & Arbeidsrecht Masterclass Overnames – de arbeidsrechtelijke valkuilen bij uw deal Masterclass Overnames – de arbeidsrechtelijke valkuilen bij uw deal Lees meer lees meer