Masterclass Assortiment & Merchandising - IFBD
Masterclass Assortiment & Merchandising

Masterclass Assortiment & Merchandising

  • Hoe bepaalt u zowel de omvang als de presentatie van uw assortiment? 
  • Hoe beslist de shopper, zowel online als fysiek?
  • Hoe kunnen zowel retailer als leverancier de trafiek structureel verhogen? 

ASSORTIMENT EN PRESENTATIE KEUZES BEPALEN UW SUCCES

In een steeds meer digitale wereld moeten retailers zich bezinnen over de manier waarop ze hun vierkante meters winkelruimte invullen én moeten leveranciers keuzes durven maken met betrekking tot hun assortiment en de presentatie ervan.  Retail-innovatie beperkt zich echter niet tot het bedenken van een nieuwe winkelformule of een nieuwe verpakking… Innovatie moet shoppergedreven worden !  Zeker nu de customer journey minder rechtlijnig is geworden en naast de fysieke winkelpunt, online en mobiel steeds in belang toenemen.  

IDEALE SAMENSTELLING VAN UW ASSORTIMENT

Maar hoe bepaalt u welke producten ontbreken in uw assortiment? Hoe beslist u over de optimale frequentie voor promoties? Hoe verbetert de winkelbeleving? Hoe presenteert u uw producten? Primeert de omvang van het assortiment of de perceptie van de assortimentsvariëteit?  Hoe kunt u de waarde van kleine aankopen verhogen? Is een kleiner assortiment steeds beter? Kortom, hoe stimuleert u trafiek ! 

WAT MAG U VERWACHTEN OP DEZE DAG?

In deze unieke workshop krijgt u onder meer antwoord op volgende vragen: 

  • Hoe bepaalt u de omvang van uw assortiment?
  • Is less steeds more?
  • Hoe stelt u het ideale assortiment samen en hoe analyseert u deze?
  • Hoe beïnvloeden de beslissingsstrategieën van de shopper de samenstelling van het assortiment?
  • Hoe verloopt de Shopper Decison Tree?
  • Hoe kunt u deze Shopper Decision Tree identificeren, ook als er weinig data beschikbaar zijn? 
  • Hoe belangrijk is de ruimte voor producten in het huidige retailconcept?
  • Hoe ziet een goed assortiments- en merchandisingplan eruit?
  • Wat zijn de universele merchandisingprincipes?
  • Hoe presenteert u producten in het huidige winkelconcept?
  • Waarom veranderen presentatieprincipes per categorierol?
  • Welke rol speelt de leverancier bij de analyse van merchandising?
  • Hoe selecteert u het type merchandising voor elke categorie? 
  • Hoe bouwt u een gedegen assortiment plan op voor de categorie?
  • Hoe kan de retailer én de leverancier producten nog beter verkopen?
  •  

STEL DE SHOPPER CENTRAAL 

Deze workshop vertrekt van de behoeften, emoties en gedragingen van de shopper (fysiek én online) en integreert het assortiment en merchandise-denken. Vertrekkend vanuit gefundeerd onderzoek maar gestaafd met praktische oefeningen, tientallen voorbeelden uit retail en FMCG en fictieve maar transparante case studies, biedt Constant Berkhout u met dit programma een dieper en broodnodig inzicht in de wijze waarop shoppers informatie verwerken en beslissen in het (fysieke of online) winkelpunt.  U leert de strategieën die retailers én leveranciers moeten hanteren om hun klanten tevreden te stellen en te behouden. Met dit programma kunnen zowel professionals uit de retail als leveranciers direct aan de slag met hun categorie-uitdagingen.

Constant Berkhout - Trainer IFBD
Innovatie beperkt zich in retail niet tot het bedenken van een nieuwe winkelformule, het gaat erom dat je een shoppergedreven filosofie aanneemt.

Constant Berkhout - Trainer IFBD

Constant Berkhout leidde in de afgelopen jaren zijn eigen advies kantoor Fusion Strategy & Retail op het gebied van retail strategie, data analytics en shopper marketing. Hiervoor werkte hij in diverse commerciële en strategische functies bij onder meer Ahold Delhaize (Research Manager), Kraft Foods (Category Manager & Accountmanager), P&G (Marketing & Business Transformation Professional) en PepsiCo (European Director Customer Marketing Insights). En dit in gans Europa. 

Als gerenommeerd retail expert schreef hij diverse baanbrekende retail marketing boeken en  publiceert hij regelmatig in vaktijdschriften. Constant Berkhout behaalde zijn Master of Science Cum Laude aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Sinds 2011 begeleidt uw trainer zowel Europese Retailers als leveranciers, bij het uittekenen van een shopper-gedreven strategie.  

Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

Anderen bekeken ook
Aankoop & facility KPI’s in energie KPI’s in energie Lees meer lees meer Onderhandelen De dirty tricks van het onderhandelen De dirty tricks van het onderhandelen Lees meer lees meer Strategie & innovatie De controller als business partner De controller als business partner Lees meer lees meer Strategie & innovatie Uw rol als Business Analist Uw rol als Business Analist Lees meer lees meer