Over ons


Uw werkveld is een VUCA werkveld geworden, waarin Volatiliteit, Onzekerheid, Complexiteit en Ambiguïteit overheerst. Verandering is de smaak van de dag, alle zekerheden zijn verdwenen, niets is nog eenvoudig en alles wordt vaag en dubbelzinnig. Dit alles maakt het voor u steeds lastiger om strategische plannen uit te voeren, mensen blijvend te motiveren en projecten tot een succes te maken.

Daarom ontwikkelt het Institute for Business Development reeds meer dan 20 jaar kennis en talent van mensen én organisaties. Wij vertalen nieuwe concepten in bruikbare opleidingen en begeleiden zo het veranderproces waar u als business professional elke dag mee geconfronteerd wordt.

En hoewel kennis en competenties misschien nog belangrijker zijn dan vroeger, moet u vandaag durven investeren in leiderschap. Daarom biedt het Institute for Business Development u een totaalpakket aan trainingen aan (zowel competentie- als talentgericht, taak- als groeigericht, functie- als rolgericht), die stuk voor stuk essentieel zijn om de VUCA wereld te overleven. In ons uitgebreide aanbod van trainingen staat creativiteit, co-creatie en innovatie steeds centraal.

  • Het IFBD brengt elk jaar meer dan 550 open trainingen op de BeNeLux markt en ontwikkelt elk jaar +80 nieuwe open programma’s.
  • Het IFBD ontwikkelt uw business en werkt voor uw organisatie en niet voor individuele medewerkers.
  • Het IFBD leert deelnemers zowel de rol van leerling als van mentor op zich te nemen en deze kennis door te geven naar collega’s, medewerkers en management.
  • Het IFBD rekruteert haar expert trainers uit organisaties, transparant aan uw organisatie. Allen zijn didactisch onderlegd met kennis van zaken van processen en systemen, concepten en modellen en met goed gevoel voor humor.
  • Het IFBD heeft een voldoende kritische massa (+200 trainers en +9.000 deelnemers per jaar) om proven technology aan te bieden en staat zo garant voor de kwaliteit en de impact van haar leeroplossingen.
  • Het IFBD verankert kennis, talenten en vaardigheden zodat deze deel uit maken van uw ‘muscle memory’ en die van uw medewerkers.

Wij maken van u en uw medewerkers verkopers: niet alleen van uw producten en diensten, maar vooral verkopers van visie, motivatie en leiderschap.

Dirk Spillebeen – Programma Directeur

Word jij onze nieuwe collega?

We zoeken een administratieve duizendpoot met een vlotte babbel (nl/fr) aan de telefoon. Je zorgt immers voor het eerstelijnscontact met onze klanten waarbij je hen alvast verder kan helpen met hun praktische vragen.

Hiernaast krijg je diverse administratieve taken ter ondersteuning van uw toekomstige collega’s. Zo kan Geert – onze Office Manager – best wat hulp gebruiken bij de interne administratie die het volledige klantentraject begeleidt, Herman – onze Marketing Manager – is maar wat blij met een extra kritische blik bij de actualisatie van onze database, en Charlotte – onze Training Officer – wordt gelukkig met 2 extra handen bij de praktische voorbereiding van onze trainingen. Bij al deze taken wordt verwacht dat je heel zelfstandig en nauwgezet te werk kan gaan.

Is deze veelzijdige job jou op het lijf geschreven? Aarzel niet ons te contacteren op het nr. 050 38 30 30 of via e-mail info@ifbd.be. We kijken er naar uit …

Wij staan klaar voor u!

Dirk Spillebeen - Programmadirecteur

Sinds 1989 gepassioneerd door opleiding, startte ik in 1995 – samen met Anne – het IFBD op. Als Programma Directeur creëer en bewaak ik, steeds in overleg met onze adviesraad van experten, de programmatie van ons instituut. Samen zoeken wij nieuwe programma’s en excellente trainers.

contacteer mij : dirk@ifbd.be

linkedin profiel

Anne Carlier - Directeur

Gestart in Sales & Recruitment, richtte ik in 1995 samen met Dirk het IFBD op. Met ons beiden bepalen wij intussen al meer dan 24 jaar de strategie, de marketing en de content van onze organisatie.

contacteer mij : anne@ifbd.be

Geert Naessens - Office Manager

Ik hou van papier en e-mail, vooral deze gestuurd door onze klanten en trainers. Als Office Manager verzorg ik het administratieve en financiële klantentraject, van inschrijving over factuur tot betalingsherinnering. Hiernaast worstel ik graag met de planning én de agenda’s van onze trainers.

contacteer mij : geert@ifbd.be

Herman Frencken - Marketing Manager

Als Marketing Manager leid ik het complexe communicatieproces van meer dan 500 trainingen per jaar in goede banen. Van old skool drukwerk tot new skool digitaal …

contacteer mij : herman@ifbd.be

Charlotte Lemahieu - Training Officer

Als training officer zorg ik ervoor dat u niet alleen een stoel heeft in de trainingszaal, maar dat u ook de juiste documentatie voor u liggen hebt. Want elke map, badge, syllabus, … gaat door mijn handen. En elk hotel wordt door mij bevestigd.

contacteer mij : charlotte@ifbd.be

Hilde Tastenhoye - Hostess

Ik sta op locatie klaar met uw badge, naambordje, syllabus … en uiteraard een warme kop koffie en verse croissant.  Graag begeleid ik u persoonlijk naar de juiste trainingsruimte.

contacteer mij : info@ifbd.be

Véronique De Keyser - Hostess

Ik zorg voor een vlekkeloze ontvangst van onze klanten op locatie. Niet alleen bezorg ik u persoonlijk alle benodigde materiaal, maar ik maak u graag wegwijs in de hotels waar de leerprogramma’s van het IFBD plaatsvinden.

contacteer mij : info@ifbd.be

Sandra Moeykens - Hostess

Ik heet u graag welkom op onze trainingslocaties en zorg ervoor dat u – samen met de trainer –  zonder stress de training kunt aanvangen.  Ik sta garant voor een perfect verloop van het registratieproces.

contacteer mij : info@ifbd.be


HOE MELDT U ZICH AAN?

U kan op diverse wijzen aanmelden voor onze programma’s:

  • Bij voorkeur via onze website ifbd.be of via e-mail: info@ifbd.be
  • Via de post: IFBD, Zeeweg 155 – 8200 Sint-Michiels (Brugge)
  • Via fax : +32 50 31 04 21
  • U kan steeds uw reservatie telefonisch doorgeven op het nr. +32 50 38 30 30. Een schriftelijke bevestiging blijft vereist.

Na ontvangst van uw inschrijving krijgt u een deelnamebevestiging en een factuur. Een tweetal weken voor de cursus ontvangt u een herinnering met alle praktische informatie en een routebeschrijving.

WANNEER IS UW INSCHRIJVING DEFINITIEF?

Van zodra u van ons een bevestiging van inschrijving krijgt, is uw reservatie definitief. Dit gebeurt uiterlijk één week na uw inschrijving.

FACTURATIE

U krijgt van ons automatisch een factuur toegestuurd die bij voorkeur betaald dient te worden voor aanvang van de training of conform de vervaldata op de factuur.

DEELNAMEKOSTEN

De bedragen vermeld op de folders en website zijn steeds exclusief BTW en exclusief overnachtingen, maar steeds inclusief koude/warme dranken en een uitgebreide lunch tijdens de cursusdag(en). U ontvangt bovendien een documentatiemap die u als naslagwerk kunt raadplegen. Voor diverse van onze programma’s krijgt u ook een boekenpakket, inbegrepen in de deelnameprijs.

MEERDERE DEELNEMERS AAN HET ZELFDE PROGRAMMA

Indien u met meerdere collega’s deelneemt aan dit programma ontvangt u extra korting. Los van de eventuele subsidiëring van de Vlaamse Overheid geeft het IFBD per extra deelnemende collega 5% extra korting op het totaalbedrag met een maximale korting van 20% (= 5 deelnemers of meer).

OVERNACHTINGEN

U kunt overnachten op de trainingslocatie.  Zo vermijdt u stress en kunt u het geleerde in alle rust laten bezinken.

  • Van Der Valk Antwerpen

Om een kamer te boeken in dit hotel stuurt u een e-mail naar reservations@antwerpen.valk.com. Vermeld in deze mail dat u deelnemer bent van een IFBD-training. Vermeld eveneens uw naam, de titel van de training + de datum. Op deze wijze kan u genieten van een corporate tarief van €125/nacht. De gereserveerde overnachting kan nog kosteloos geannuleerd worden op dag van aankomst tot 18u. Telefonisch is het hotel bereikbaar op het nr. +32 3 217 48 23.

  • Van Der Valk Gent

Klik op deze LINK om in het hotel Van Der Valk Gent een kamer te boeken met 10% korting. Telefonisch is het hotel bereikbaar op het nr. +32 9 396 55 55, of via e-mail: info@gent.valk.com.

ANNULEREN

We begrijpen dat andere prioriteiten kunnen optreden tussen uw inschrijving en de training. Wij zijn uiteraard steeds verheugd – kosteloos – een collega te verwelkomen in uw plaats.

  • Indien u meer dan twee weken voor de opleiding door onvoorziene omstandigheden de training niet kan bijwonen, vragen we u zo snel mogelijk met ons contact op te nemen. We zoeken dan samen naar de beste oplossing voor u en kunnen:
    • Of uw inschrijving annuleren;
    • Of uw inschrijving verplaatsen naar een andere datum.
  • Bent u minder dan twee weken voor de start van de opleiding verhinderd, dan bent u ons sowieso het volledige bedrag van de opleiding verschuldigd. U mag in dat geval wel altijd een collega sturen om de opleiding in uw plaats te volgen.

Het is mogelijk dat wij een administratieve kost (€ 95 per cursusdag) in rekening brengen om uw deelname te verplaatsen of te annuleren, indien deze minder dan 2 weken voor de training plaatsvindt.

Het is ten allen tijde mogelijk dat wijzelf een opleiding dienen te annuleren wegens overmacht of onvoorziene omstandigheden. We nemen in dat geval persoonlijk contact met u op.

Subsidies

De opleidingen van het IFBD zijn erkend door de Vlaamse Overheid, door de Waalse Overheid en door diverse beroepsfederaties. Hierdoor kunt u tot 30 % financiële steun krijgen voor uw leerproject. Hieronder vindt u alle subsidiemogelijkheden en erkenningen van het IFBD.

Voor meer informatie over de KMO-portefeuille of andere subsidieregelingen, neemt u contact op met Geert Naessens, Office Manager IFBD (tlf: +32 50 38 30 30 – e-mail: geert@ifbd.be)

SUBSIDIES:

  • KMO-portefeuille
  • VDAB-opleidingscheques
  • Steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
  • Vormelek

ERKENNINGEN:

  • Qfor
  • Donus
  • PMI – PDU
  • IAB / IEC
  • BIBF
  • IBR
  • OVB
  • BIV
  • FVB-FFC constructiv
  • FOD Volksgezondheid
  • Cedeo

 

OPLEIDINGSSUBSIDIES (detail)

KMO-PORTEFEUILLE

Wat?
Alle IFBD-trainingen zijn erkend voor de KMO-portefeuille. Hierdoor kunt u van de Vlaamse Overheid, afhankelijk van of u een kleine of middelgrote onderneming bent, 30%, respectievelijk 15% subsidie krijgen op de inschrijvingsprijs. Ook coaching trajecten, interne opleidingen, maatwerk, e-learning, permanente vorming, … komen in aanmerking voor een subsidie via de KMO-portefeuille. Bij inschrijving op één van onze opleidingen, bezorgen wij u – als KMO – meer info over de precieze modaliteiten en juiste bedragen en helpen we u graag verder met uw aanvraag.

Erkenningsnummer IFBD –  DV.O105657

Wie?
De subsidie is voorzien voor KMO’s en vrije beroepen. Er moet voldaan worden aan volgende voorwaarden:

  • De subsidie is ten behoeve van de vestigingen (en bijhorende werkenden) gelegen in het Vlaams Gewest;
  • Een onderneming uit de privé-sector (participatie administratieve overheid < 25%);
  • De onderneming heeft een aanvaardbare hoofdactiviteit (zie nacecode-lijst in bijlage onderaan);
  • De onderneming moet voldoen aan de regelgeving van toepassing in het Vlaamse Gewest;
  • De onderneming heeft een aanvaardbare juridische vorm ( VZW’s  en publieke diensten zijn uitgesloten).


Hoe?
Op de officiële website( http://www.kmo-portefeuille.be) vindt u alle informatie. Maar bij de bevestiging van uw inschrijving, sturen wij u sowieso alle essentiële informatie mee.

VDAB-OPLEIDINGSCHEQUES

Wat?
U kunt opleidingscheques aanvragen voor maximaal € 250 per jaar. Maximum de helft van het cursusbedrag wordt gesubsidieerd, de andere helft betaalt u zelf. Enkel cursussen in open formule worden gesubsidieerd. Interne trainingen komen niet in aanmerking.

Wie?
Alle werknemers kunnen gebruik maken van de VDAB-opleidingscheques ten persoonlijke titel. U hebt recht op opleidingscheques van de Vlaamse overheid als u een werknemer of interim kracht bent en in Vlaanderen of het Brussels Gewest werkt, én de opleiding op eigen initiatief volgt.

Hoe?
U kan ze online bestellen of telefonisch op 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 20 uur). U bestelt uw opleidingscheques best al vóór de opleiding of loopbaanbegeleiding van start gaat. Zo hoeft u het inschrijvingsgeld niet zelf voor te schieten. De opleidingscheques zijn 14 maanden geldig. De begin- en einddatum staan op de cheques vermeld. Is de opleiding of loopbaanbegeleiding al van start gegaan? Geen nood. U kan de cheques nog tot 2 maanden na de start ervan bestellen.

Officiële website: www.vdab.be/opleidingscheques

STEUN VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST

Wat?
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stelt een steun voor opleidingen voor. U kunt hierbij tot 50 % korting krijgen op het totaalbedrag van de training, met een minimum van € 500 per training en een maximum van € 5.000. U kan tot maximaal drie opleidingen per jaar laten subsidiëren. De steun wordt uitbetaald nadat u de opleiding integraal heeft betaald. U dient tevens een evaluatierapport en de bewijsstukken over te maken (facturen en betalingsbewijzen).

Wie?
Zelfstandigen en KMO’s gevestigd in één van de 19 Brusselse gemeenten kunnen voor het volgen van een opleiding subsidies aanvragen aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Hoe?
De aanvraag moet ingediend worden binnen de 30 kalenderdagen, te tellen van de startdatum van de opleiding. De aanvraag omvat:

  • het aanvraagformulier;
  • een kopie van de offerte, de factuur of de inschrijving van de opleiding;
  • de lijst van referenties van het IFBD, alsook de folder; een document met de samenvatting van alle steun die de onderneming in de laatste 3 fiscale periodes ontving.

Officiële website: http://www.premieskmo.be/-Een-opleiding-volgen-.html

VORMELEK

Wat?
U kunt via Vormelek een korting krijgen van € 15,5/uur en dit zowel voor open als interne leertrajecten.

Wie?
Deze kortingen gelden voor alle werknemers van bedrijven uit het PC 149.01

Hoe?
U neemt hiertoe rechtstreeks contact op met Vormelek.

Officiële website: www.vormelek-formelec.be

Liberform, Logis, Co-Valent, Constructiv, IGO, EPOS, EDUCAM, e.a. 

Ook bij sector gebonden vormingsfondsen, beroepsfederaties, kennis- en opleidingscentra, … kunt u genieten van opleidingspremies. U kunt hier checken of u hiertoe in aanmerking komt.

  • Epos, nationaal agentschap voor het Erasmus+ programma in Vlaanderen;
  • Logos, subsidies voor bedrijven van PC 226, bedienden uit de internationale handel, het vervoer en logistiek (20 euro per opleidingsuur);
  • Liberform, opleidingscentrum voor sector van de vrije beroepen;
  • Co-valent, vormingsfonds van chemie, kunststoffen en life sciences (werknemers van PC 116 en 207);
  • Constructiv, vakorganisatie voor de bouwsector;
  • IGO, Instituut voor Gerechtelijke Vorming;
  • Educam, het Kennis- en Opleidingscentrum van de automotive sector en de aanverwante sectoren.

 

ERKENNINGEN

  • QFor: Het IFBD behaalde in 2019 voor de zevende keer het QFor-attest.
  • PMI – PDU: Bij alle project management trainingen van het IFBD verdient u PDU’s. Wij bezorgen u graag een door het IFBD gecertificeerd deelname-attest dat u bij het PMI kunt inleveren.
  • Donus: U kunt uw Donus ontwikkelingsbonus gebruiken voor alle trainingen van het IFBD. Vindt u de training niet terug op de site (www.donus.be), neem dan even contact met ons op, dan brengen wij dit graag in orde.
  • Cedeo-erkend: Na een streng klanttevredenheidsonderzoek zijn we voor ons totaalaanbod van opleidingen erkend door het CEDEO. Deze erkenning waarborgt kwaliteit en continuïteit.
  • IAB / IEC: IFBD-workshops voor accountants zijn erkend door het Instituut van de Accountants en Belastingconsulenten (IAB) onder het nummer B0227/2011-06.
  • BIBF: IFBD-workshops voor accountants zijn erkend door het Beroepsinstituut van erkende Boekhouders en Fiscalisten (BIBF).
  • IBR: IFBD-workshops voor advocaten-accountants zijn erkend door het Instituut van de Bedrijfsrevisoren.
  • OVB: IFBD-workshops voor advocaten en juristen zijn erkend door de Orde van Vlaamse Balies.
  • BIV: IFBD-workshops voor vastgoedmakelaars zijn erkend door het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV).
  • FVB-FFC constructiv: Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid: Een aantal IFBD-workshops zijn erkend door het FVB-FFC. Zie hiertoe hun website.
  • FOD Volksgezondheid: Een aantal van onze trainingen zijn erkend door de FOD Volksgezondheid (Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu) voor het functiecomplement voor hoofdverpleegkundigen.
  • Het IFBD is een 100% pure player en biedt alleen trainingen aan.
  • Het IFBD verzorgt elk jaar meer dan 550 unieke open trainingen.
  • Het IFBD traint jaarlijks meer dan 9.000 professionals in de Benelux met haar opleidingsprogramma’s.
  • Het IFBD ontwikkelt elk jaar opnieuw meer dan 80 nieuwe open trainingen.
  • Het IFBD telt 8 FTE’s die alleen voor u, de klant werken.
  • Het IFBD verzorgt haar trainingen in 6 verschillende talen (NL, FR, ENG, D, ESP, IT).
  • Het IFBD traint in 32 verschillende landen, zowel in Europa, Azië, UAE, Afrika en de VS.
  • Het IFBD bouwde een sprekersnetwerk uit met meer dan 400 trainers.
  • Het IFBD krijgt voor de 7e keer haar QFor-erkenning en is CEDEO erkend.
  • Het IFBD is 100% onafhankelijk.
  • Het IFBD kent een gemiddelde tevredenheid van 92%.
  • Het IFBD kende sinds haar opstart een non-stop groei en heeft twee vestigingen (Brugge & Wavre).
  • Het IFBD trainde 98 bedrijven uit de top 100.
  • Het IFBD trainde 430 bedrijven uit de top 500.
  • Het IFBD werd opgericht in 1995 door Dirk Spillebeen en Anne Carlier.

De samenwerking tussen IFBD &  Te mana o te moana

Gerelateerde afbeelding

IFBD werkt sinds 2016 samen met Te mana o te moana, en sponsort sindsdien haar zorgcentrum voor zeeschildpadden, het conserveringsprogramma op het Atol ‘Tetiaroa’ alsook de sensibiliseringscampagnes die de associatie in het lokale onderwijs doorvoert.

Een gedeelte van IFBD’s sponsorgelden gaat specifiek naar de ontwikkeling van opleidingscampagnes voor schoolkinderen.  Anderzijds steunt IFBD ook de sensibiliseringscampagnes voor het behoud van zeeschildpadden én voor het belang van globale milieubescherming naar het grote publiek toe.

IFBD speelt een dubbele rol in dit verhaal.  In eerste instantie verleent ze financiële steun, in tweede instantie staan oprichters Dirk en Anne borg voor 24/7 vrijwilligerswerk tijdens hun verblijven in Frans Polynesië.   Concreet houdt dat in dat er meegeholpen wordt in de dagelijkse routine van het zorgcentrum (voederen, verzorgen, hokken schoonmaken…).

Een dikke dankjewel vanwege Te mana o te moana aan IFBD voor haar steun.

WAT IS DE MISSIE VAN TE MANA O TE MOANA ?

Gedurende de laatste 15 jaar zet Te mana o te moana zich in voor de bescherming van de zee, en specifiek van de zeeschildpad die in de Polynesische wateren leeft.  Dit doet de associatie door middel van wetenschappelijk onderzoek, opleiding en bescherming.

De activiteiten van Te mana o te moana organiseren zich rond deze 3 hoofddomeinen.

1. Opleiding door middel van het ontwikkelen van leerprogramma’s en projecten die bewustwording creëren naar het behoud en de bescherming van de Polynesische wateren

In die 15 jaren werden reeds 90.000 kinderen opgeleid rond zorg dragen voor het milieu

Educatieve marinegebiedsproject uitgevoerd in 2019

Méér dan 40 educatieve projecten ontwikkeld in verschillende domeinen : zeeschildpadden, koraalriffen, zeezoogdieren, milieubescherming, afval, enz.

Méér dan 40 educatieve ondersteunende programma’s ontwikkeld waaronder het ontwerp en de realisatie van 10 bordspelen

2. Zeeschildpadden met de implementatie van acties naar het begrijpen, zorg dragen en beschermen van deze dieren in Frans Polynesië 

– in Moorea

de verzorging van méér dan 500 zieke en/of gekwetste zeeschildpadden in het zorgcentrum

méér dan 10.000 bezoekers per jaar aan het zorgcentrum waar de gedreven medewerkers van Te mana o te moana borg staan voor een rondleiding met degelijke uiteenzetting betreffende het belang van milieubehoud

om en bij de 800 zeeschildpadden werden reeds geïdentificeerd en geregistreerd met behulp van de foto identificatiemethode

– in Tetiaroa

méér dan 11.300 km gesuperviseerd door de teams van Te mana o te moana

méér dan 3.740 sporen van aan land komende zeeschildpadden geïnventariseerd met een zekerheid van méér dan 120.000 gelegde eieren

80 zieke aan land gekomen zeeschildpadden werden overgebracht naar het zorgcentrum in Moorea

3. Het milieu met de ontwikkeling en facilitering van participerende netwerken om data te verzamelen rond wetenschap, natuur en cultuur

Implementatie van het eerste participerend netwerk in Frans Polynesië : Hei moana, de bewaarders van de oceaan rond de observatie en de data collectie van zeedieren

De coördinatie van het controleren van de riffen in Frans Polynesië

Het verzamelen van 40 ton afval tijdens de opruimdagen

Om en bij de 1.000 observaties van zeezoogdieren

Voor meer informatie rond Te mana o te moana neem een kijkje op de site : www.temanaotemoana.org

of contacteer Dr. Cécile GASPAR – Executive Director : cecile.temana@gmail.com

10 miljoen bomen … wij doen mee!

Een prachtig initiatief van BOS+ waar ook IFBD zijn schouders wil onder zetten! 

Naast het feit dat we al onze folders al jarenlang laten drukken op gerecycleerd papier en hier dus geen enkele bestaande boom voor dient te sneuvelen, hebben we beslist om mee in dit project te stappen. Heel concreet steunen en betalen we de aanplanting van enkele van de 2500 hectare door BOS+ aan te planten nieuwe bossen in Vlaanderen. Door deel te nemen aan één van onze opleidingen, steunt u dus impliciet de aanplant van meer bos in Vlaanderen en nog specifieker: het IFBD-bos!

We werken hiervoor samen met BOS+, een vlaamse milieuorganisatie die zich specifiek inzet voor bosbehoud, beter én meer bos in Vlaanderen, en bij uitbreiding in de hele wereld. Meer informatie over deze organisatie vindt u terug op bosplus.be.

[Veld is niet meer gekoppeld!]