KWALITATIEF INKOPEN VAN INDIRECTE DIENSTEN OF PRODUCTEN
Indirect procurement – of niet product gerelateerde aankoop – staat voor alles wat ondersteunend en bijkomend is aan het primaire (productie-) proces. We denken hier aan inkoop van onderhoud, energie, HR diensten, kantoorartikelen, facilitaire diensten, marketing vendors, … Meer en meer ondernemingen maken in hun aankoopafdeling het onderscheid tussen directe en indirecte aankoopprocessen omdat deze indirect spend toch net een andere aanpak en kennis vereist.
VERBORGEN MARGES IN INDIRECTE AANKOPEN
Tot voor kort ging de meeste aandacht in een aankoopafdeling naar de direct spend of de product of dienst gerelateerde processen. Maar als inkoper kunt u het zich vandaag niet langer permitteren om deze indirecte aankoop stiefmoederlijk te behandelen. Want als u de optelsom maakt van de kost van deze goederen en diensten, dan beseft u vrij snel dat achter deze indirecte aankopen een grote besparings- en optimalisatiemarge zit verborgen.
HOE KRITISCH ZIJN INDIRECTE AANKOPEN?
En ook als lijken deze indirecte aankopen soms net wat minder bedrijf kritisch dan de product gerelateerde in te kopen goederen of diensten, door de vele uitbestedingsrondes binnen onze bedrijven, is de kost van deze indirecte aankopen, structureel toegenomen. En ook daarom verdienen deze indirecte goederen en diensten alle aandacht.
VAN BEHOEFTENANALYSE TOT SLUITEND CONTRACT
Er valt dus heel wat te optimaliseren. Dit programma werd speciaal ontwikkeld voor elke inkoper die bezig is met indirecte aankopen en de markt op moet op zoek naar optimale resultaten. Met als start een goede analyse per categorie of domein van wat het bedrijf echt nodig heeft en als slot een sluitend, getekend contract. En dit alles in nauw overleg met uw stakeholder. Want alleen zo kunt u prijs én proces van uw indirecte aankopen structureel optimaliseren.
WAT LEERT U TIJDENS DIT UNIEKE PROGRAMMA?
- Welke domeinen of categorieën vallen onder indirecte aankoop?
- Hoe gaat u het gesprek aan met uw (interne) stakeholders?
- Hoe groeit u van behoefte analyse tot professionele specificatie?
- Welke leveranciersprofielen heeft u nodig?
- Hoe verbetert u – per domein of categorie – structureel prijs en proces van uw indirecte aankopen?
- Hoe succesvol tenderen van indirecte aankopen : van RFI over RFQ en SLA tot contract?
- Hoe bespaart u structureel bij uw indirecte aankopen?
- Hoe gebruikt u de SLA’s als beheerstool voor continuous improvement?
- Hoe communiceert u professioneel met leveranciers om tot snelle verbetering te komen zowel financieel als qua kwaliteit en service?
- Hoe boort u de kennis en best practices van leveranciers het beste aan en zet u deze om in verbeteracties?
- Hoe past u het geleerde aankoopproces – aan de hand van concrete voorbeelden en tools – projectmatig toe voor uw indirecte aankopen?