AANSPREKEN OP AFSPRAKEN
We willen allemaal dat onze collega’s en medewerkers hun afspraken nakomen, dat we kort en krachtig vergaderen, dat er direct en helder gecommuniceerd wordt en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat hij zegt … Toch vult elke dag zich met excuses en uitvluchten, worden deadlines zelden gehaald en wordt op elke verdieping geroddeld en geklaagd.
We nemen aan dat een aanspreekcultuur creëren dé oplossing is en hopen dat al die anderen hun gedrag veranderen. Een ondernemingscultuur is echter de optelsom van ons gedrag. Als wij zelf niet in actie komen, verandert er niets en wordt dat gedrag waar we allemaal zo een hekel aan hebben op de werkvloer gewoon getolereerd.
MAAR WAAROM DOEN WIJ HET NIET?
We praten veel over aanspreken, maar we doen het vrijwel niet. Terwijl we allemaal vinden dat het nodig is om te leren, onze plannen en projecten te realiseren en de werksfeer goed te houden. Gytha Heins deed drie jaar onderzoek en legt in deze workshop op glasheldere en soms confronterende wijze uit hoe dat komt, met veel praktijkvoorbeelden. Bovenal leert ze jou hoe jij aanspreekt en aanspreekbaar bent op je werkplek.
AANSPREKEN IS LASTIG
Goed aanspreken is veel lastiger dan we altijd dachten. Nog een workshop “feedback geven” heeft geen enkele zin. Het zit niet in wat we doen, het zit in hoe we erover denken. Aanspreken gaat vooral over kleur bekennen en niet louter over kritiek geven. Het gaat over tolerantie én grenzen stellen, over aanspreken en aanspreekbaar zijn.
Door aanspreekbaar te zijn op jouw gedrag, laat je zien dat je rekening houdt met anderen. Door anderen vaker aan te spreken op hun gedrag, toon je dat je grenzen stelt aan wat voor jou acceptabel is. Niet alleen thuis of op de sportclub, maar ook op je werk.
AANSPREKEN BRENGT GELD OP EN MAAKT MEDEWERKERS GELUKKIG
Gytha Heins bezorgt je in deze workshop direct toepasbare oplossingen voor leidinggevenden, voor aansprekers maar ook voor aangesprokenen. Dat is essentieel, want als we elkaar vaker aanspreken kunnen we 28 % productiever zijn, 12,5 % meer omzet realiseren, 16 % meer kosten besparen en het verloop en verzuim met respectievelijk 15 en 11 % terugdringen. Investeren in aanspreken leidt niet alleen tot een betere samenwerking, maar levert bovendien ook veel geld op. Aanspreken? Gewoon doen!