DURFT U OPKOMEN VOOR UZELF, UW MENING, UW VISIE, …?
U durft die extra verantwoordelijkheid niet te weigeren, hoewel u nu al verdrinkt in uw werk. Uw manager begrijpt u niet. Uw collega loopt met uw idee naar de baas. In een project meeting wordt uw mening nooit gevraagd. U slaagt er niet in uw ideeën te verdedigen. U lost weer het probleem van uw collega of medewerker op, hoewel dit niet uw taak is. U geeft de klant gelijk, hoewel u pertinent weet dat u gelijk hebt. U hebt toch meegetekend, hoewel u niet akkoord was …
EN DURFT U NEEN ZEGGEN?
“Neen” zeggen, is misschien ook voor u niet evident. Misschien zwijgt u uit vrees voor conflicten of onder druk van collega’s of management. Hierdoor bepalen anderen steeds vaker uw persoonlijke agenda, ten koste van uzelf en uw zelfvertrouwen.
In deze workshop leert u op een goede manier voor uzelf op te komen, zonder hierbij weerstand bij de ander op te roepen. U gaat aan de slag met effectieve communicatie, het ontvangen en geven van feedback, het op verschillende manieren “neen” leren zeggen en het aangaan van confrontaties. U leert voor uzelf opkomen ten goede van de organisatie.
IS ASSERTIEF GEDRAG EEN NOODZAAK?
Als professional moet u met respect samenwerken met uw collega’s, management, medewerkers, klanten en leveranciers. Maar misschien hebt u problemen om op te komen voor uzelf? U cijfert zichzelf weg, ook als u dit niet wilt, waardoor u zichzelf beperkt in uw persoonlijke ontwikkeling. Zowel voor u, uw organisatie, als voor uw medewerkers is dit nefast.
MAAR WAT IS ASSERTIEF GEDRAG?
Assertiviteit is opkomen voor uw persoonlijke belangen en uitdrukking geven aan uw gevoelens, gedachten en wensen op een gepaste manier. Doen en zeggen wat u denkt, voelt en wilt op basis van respect. Respect voor uw eigen belangen, maar evenzeer respect voor de belangen van de ander en van de ganse organisatie. En toch vinden weinig mensen dit juiste evenwicht en verzanden zij in subassertief of net in agressief of manipulatief gedrag.
GEDRAG BEÏNVLOEDT GEDRAG
Als assertieve professional kent u zichzelf, maar evenzeer het effect van uw gedrag op anderen. U slaagt erin situaties goed in te schatten en uw gedrag af te stemmen op de omstandigheden en de belangen van alle betrokkenen. Zo wordt uw mening ernstig genomen en verhoogt u uw persoonlijke impact.
ASSERTIVITEIT … ZOVEEL MEER DAN ALLEEN MAAR “NEEN” DURVEN ZEGGEN
Gedurende deze training leert u uw grenzen afbakenen, voor uw belangen opkomen en te staan voor wat u echt belangrijk vindt. U krijgt handvatten aangereikt om overtuigend over te komen en te overtuigen. U leert neen te zeggen, maar evenzeer overtuigend ja. U leert bepalen wat u wilt en werkt aan verbetering van uw vaardigheden om uw visie effectief over te brengen.
U leert omgaan met kritiek, maar ook kritiek te geven. U leert hoe u uw gedrag af kunt stemmen op de persoon en de omstandigheden. U leert hoe zich te gedragen bij conflicten, bij agressie, bij moeilijke gesprekken … Kortom, u leert hoe u assertief maar bovenal constructief communiceert op de werkvloer.