Welke Customer Service Manager droomt niet van zero wachttijden? Een 24/7 klantendienst? Een foutloze customer journey? Up to date klanten- en product informatie? Een gepersonaliseerde aanpak per klant of profiel? En dit alles op een kost efficiënte en schaalbare manier?
MAAR WAT IS VANDAAG UW UITDAGING?
Customer Service afdelingen zijn vaak overbelast en steeds onderbemand. De service medewerkers worden geconfronteerd met een recordaantal cases en onvoorspelbare piekmomenten resulteren steevast in lange wachttijden en gefrustreerde klanten. En om de werklast te managen, zijn uw medewerkers met meerdere cases bezig terwijl ze wachten op onvolledige data gegenereerd door verouderde systemen. Bovendien zijn vaak meerdere collega’s bezig met een zelfde case, waardoor dezelfde vragen meerdere keren worden gesteld en uw klant alleen maar lastiger wordt. En terecht …
Als organisatie staat u zwaar onder druk om dit probleem aan te pakken, want volgens PwC’s Future of Customer Experience rapport (2022) geeft 68 % van alle klanten een slechte klantenservice aan als belangrijkste reden om uw organisatie te verlaten.
HOE PAKT U DIT AAN?
In deze workshop staan wij stil bij de échte uitdagingen bij het automatiseren van uw klantendienst met behulp van (generatieve) Artificiële Intelligentie. Op basis van de vier mogelijke bouwstenen van AI (machine & deeplearning, natural language processing, generatieve AI of chatbots en computer vision) kijkt onze expert docent telkens naar wat de waarde is voor uw Customer Service, met welke risico’s en aandachtspunten u rekening moet houden en welke toepassingen vandaag reeds met succes draaien. U kan zelf aan de hand van deze “use cases” de waarde evalueren voor uw eigen organisatie. Zo verlaat u deze workshop met een concreet actieplan om ook in uw Customer Service afdeling AI in te zetten.
AUTOMATISERING VAN KLANTEN-PROCESSEN
Het automatiseren van uw klantenserviceprocessen brengt vele voordelen met zich mee, maar toch zijn er ook risico’s. Overmatige automatisering kan leiden tot een gebrek aan menselijke interactie en empathie, wat de klanttevredenheid negatief kan beïnvloeden. Daarnaast vormen fouten in machine learning-algoritmen een potentieel risico, met misschien verkeerde antwoorden aan klanten en reputatieschade tot gevolg. En wat doet u met de privacy? En bij complexe vraagstukken? Technische storingen? En hoe pakt u het risico van kennisverlies bij uw medewerkers aan?
Het is cruciaal dat organisaties een gebalanceerde benadering hanteren, waarbij automatisering wordt ingezet waar passend, maar menselijke betrokkenheid behouden blijft, vooral in situaties die empathie en complexe probleemoplossing vereisen.
ESSENTIËLE VOORDELEN VAN AI IN CUSTOMER SERVICE
De voordelen van AI in customer service wegen structureel op ten opzichte van de eventuele risico’s. Want met de kracht van AI kunt u al uw klantvragen sneller identificeren, categoriseren en vooral ook oplossen. Maar bovendien wordt uw organisatie non-stop gevoed met kwalitatieve en kwantitatieve data, onontbeerlijk bij het verbeteren van de ganse customer journey van uw klanten. AI vervangt uw Customer Service afdeling niet, maar professionaliseert deze. Want vergeet nooit: uw klanten willen in eerste instantie een antwoord op hun vraag en een oplossing voor hun probleem, niet tussen 9 en 5 maar wanneer de vraag of het probleem zich stelt. En bij voorkeur zo snel en accuraat mogelijk! Artificiële Intelligentie is dan ook onontbeerlijk indien u deze klantenbehoefte wenst in te vullen …