De anti-klaag workshop
- U elimineert dwangmatig geklaag op de werkvloer.
- U vergroot het probleemoplossend vermogen van uw afdeling.
- U weet de kracht van antiklagen op het juiste moment in te zetten.
Er wordt wat afgeklaagd in deze tijden. Over mondmaskers en reisbeperkingen, over vrijheid en gezondheid, over energieprijzen en lege winkelrekken, over politiek en economie … De notoire klagers kunnen zich elke dag opnieuw vastbijten in beslissingen van overheid én management. En hoewel klagen oplucht en het groepsgevoel stimuleert, zorgt het maar al te vaak voor ergernis. Maar hoe pakt u klagers aan? Hoe vermijdt u dat chronisch klagen de norm wordt op uw werkplek? Hoe isoleert u de emotie van het probleem?
In deze workshop nemen wij u mee op expeditie langs de zeurende, zanikende en zwartkijkende medewerker, collega of manager. Hoe kan het toch dat sommige mensen zo chronisch ontevreden zijn? Waarom slepen zij dat mee naar onze werkvloer en weer mee terug naar huis? En wat kunt u daar concreet aan doen? Hoe zorgt u ervoor dat dwangmatig klagen uit uw bedrijf verdwijnt? Dat notoire klagers gestopt worden? Klagen hoort nu eenmaal bij de mens, maar klagen is een verzamelbegrip. Soms is klagen terecht én goed, maar meestal is het nefast voor het team. Zeuren om te zeuren en klagen om te klagen is echter een ongeoorloofde vorm van klaaggedrag: complete samenwerkingsverbanden hebben er onder te lijden en veranderprojecten worden gesaboteerd. In haar meest destructieve vorm gaat collectief en chronisch klagen ten koste van de output, productiviteit en winst. Gelukkig is het heel snel en praktisch aan te pakken…
Klagen om het klagen begint bij het individu. Maar vandaag maakt elk individu deel uit van een team. De kracht van een team ligt volledig in de samenwerking. En net hier schuilt het gevaar. Want binnen groepen conformeren individuen zich. Ze kijken om zich heen en passen zich aan. Wanneer klagen binnen de groep de norm lijkt te zijn, wordt dit gedrag snel overgenomen. Het geheim van samenwerking ligt hem echter in erkennen, herkennen en bekennen. Wanneer individuen binnen een groep elkaar afrekenen op ongewenst klaaggedrag en de leider dit ‘collectief corrigeren’ omarmt, neemt de kracht van het team ook toe.
Het individu wil best veranderen maar niet veranderd worden. Chronisch en ondoelmatig klagen wordt nu juist aangewakkerd als het ongecontroleerd haar gang kan gaan. Maar ook al zijn alle randvoorwaarden in kaart gebracht en staat het doel helder voor de geest, niets is volmaakt. De mens is veranderlijk en wispelturig. Een team is pas werkelijk een team als problemen worden gezien als iets onvermijdelijks. Pas als het wijzen naar elkaar, de omstandigheden of de baas verdwijnt, kan het echte werken beginnen. De kracht van anti-klagen vindt u in het collectief: horizontaal, verticaal en diagonaal anti-klagen legt de pijn daar waar die hoort: bij de veroorzaker.
Met de kracht van anti-klagen veegt u de vloer aan met notoire zware klagers! Waarom zou het normaal zijn om negatief gedrag de overhand te laten krijgen? Wat is de (onderlinge) rol van de medewerker op de vloer? Hoe staat u daarin als manager en leider? Door het probleemoplossend vermogen van uw team te vergroten (met behulp van de Probleem Analyse Checklist of PAC©), kunt u ongecontroleerd klaaggedrag in de kiem smoren. Emotie wordt gescheiden van probleem en het probleem wordt helder, precies en overzichtelijk in kaart gebracht. Op de werkvloer kunnen de medewerkers zich weer bezighouden met wat echt telt en u krijgt als manager de hamerstukken terug op tafel. Uw eigen besluitvaardigheid doet de rest.
Want ongetwijfeld herkent u onderstaande situatie…
Dinsdagochtend 9.30 uur. Tijdens jullie wekelijkse teammeeting foetert je sr. project manager Pierre dat zij hierboven de bal ‘alweer’ helemaal mis hebben geslagen. “De deadlines zijn totaal niet realistisch en veel te weinig resources,” moppert hij. ‘Altijd hetzelfde liedje hier.’ Hierop volgt nog maar eens zijn klaagzang over die jongere collega’s die in zijn ogen veel minder doen dan hij en bovendien nog eens werk van inferieure kwaliteit afleveren. ”Vroeger was de jeugd nog gemotiveerd. Nu zijn ze vooral druk met hun telefoon. Zelfs klanten klagen er over. En dit alles voor een hongerloon, waarmee je amper je energiefactuur kan betalen…” Het gezicht van Pierre staat op onweer. Hij is geïrriteerd en gefrustreerd. Maar ook onzeker door jouw niet-reageren. ‘Daar gaan we weer’, ziet je team je denken. Maar je negeert Pierre en gaat over naar het volgende punt op je agenda …
Bart Flos schreef één van de best verkochte managementboeken van de afgelopen tijd: het Anti-klaagboek. Het stond 37 dagen op nummer 1 bij Managementboek.nl en stond 184 dagen in de Top-100. Als logisch vervolg schreef hij ‘het anti-sleurboek’.
Bart is een levendig en geestdriftig spreker maar ook een gedreven docent. In zijn verhalen bundelt hij een solide theoretisch fundament met 25 jaar ervaring als project-, verander- en crisismanager. Het resultaat: een overdaad aan goed onderbouwde en toch zeer praktische en toepasbare eye-openers. Hij doet niet alleen een beroep op uw bewustzijnsvermogen maar stimuleert tegelijkertijd uw persoonlijk leiderschap. Vanuit zijn bedrijf “Bart Flos Veranderadvies” houdt Bart zich naast schrijven, presenteren en trainen ook bezig met coachen, veranderadvies en crisismanagement.
Het gehele programma bestaat uit vier blokken die stapsgewijs het menselijk gedrag in samenwerkingsverbanden verklaren. Zodra we begrijpen wat klagen is, waar het vandaan komt en waarom we het doen is de toon gezet voor een reeks van uiterst praktische inzichten die door gezamenlijke oefeningen worden versterkt. Ieder blok heeft voldoende ruimte voor theorie, praktijk, discussie en uitwisseling van ervaringen.
U gaat naar huis met direct toepasbare oplossingen om chronisch klagen in de kiem te smoren. Het proces als geheel is letterlijk ‘de volgende dag’ in werking te zetten. De rust die dat geeft, zal u goed doen; de tijd en energie die vrijkomt, zal uw bedrijf goed doen.
Naast de waardevolle documentatiebundel, krijgt u bij deelname aan deze training het boek ‘Het Anti Klaagboek’ van uw trainer Bart Flos mee naar huis.
Zeer aangename manier van lesgeven, aandacht blijft aanwezig! Humor is echt een aangename afwisseling.
Nancy, HR managerEen heel leuke opleiding, nooit saai en vol met herkenbare situaties! Respect voor het niet gebruiken van PowerPoint en syllabus: dit leidt tot meer concentratie.
Annelies, HR AssistantLeuke, herkenbare workshop!
Sofie, Analytical Lab ManagerZeer aangename, leerzame, leuke opleiding. Entertainend programma. Ongelofelijk, een training zonder presentatie of slides!
Ronny, Senior Operations ManagerHeel energetisch, context schetsing was heel herkenbaar. Er is ons een spiegel voorgehouden op een zeer entertainende manier met veel humor.
Petra, HR Business PartnerTrainer barst van energie. Kreeg een herkenbare spiegel maar vooral tips en trucs om klagers duurzaam aan te pakken.
Nathalie, ControllerDe nagel op de kop: herkenbaar, begeesterend maar vooral oplossingsgericht.
Peter, CEOToffe manier van voortbrengen van de opleiding. Zeer aandachtig gebleven de ganse dag. Nooit slaperig gevoel gehad. Bravo Bart, doe zo voort!
Sigi, Leider QC Labo RaffinageTof gebracht!
Femke, Verantwoordelijke ProjectenZeer duidelijk en goed opgesteld.
Kris, Deputy Healthcare CoordinatorPrima, uitstekend en zeer praktisch.
Bart, BedrijfsdierenartsTop! Hoewel het geen eenvoudige materie is krijg je zin om er mee aan de slag te gaan.
Iris, ManagerLeuke positieve vibe. Positieve lesgever. Veel energie. Tijd vliegt voorbij.
Lara, HR ManagerHeel interessant en geanimeerd. Concreet toepasbare acties.
Alexander, ProjectleiderLeuke interactieve training met een leuke energie en herkenbare dagdagelijkse situaties
Carl, People managerBart, een volle dag met heel veel plezier gevolgd!
Giny, Logistiek ManagerHet IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad. (6 minuten per test).
(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)
Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.
Voer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVoer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVul uw e-mailadres in en wij laten u weten wanneer er extra data beschikbaar komen.
Bedankt, u ontvangt nu automatisch een e-mail wanneer nieuwe data beschikbaar komen.
Sluiten