De anti-klaag workshop - IFBD
De anti-klaag workshop

De anti-klaag workshop

  • U elimineert dwangmatig geklaag op de werkvloer.
  • U vergroot het probleemoplossend vermogen van uw afdeling.
  • U weet de kracht van anti-klagen op het juiste moment in te zetten.

ONGECONTROLEERD KLAGEN KAN EEN COMPLEET SAMENWERKINGSVERBAND TOT STILSTAND BRENGEN!

In deze workshop nemen wij u mee op expeditie langs de zeurende, zanikende en zwartkijkende medemens. Hoe kan het toch dat sommige mensen zo chronisch ontevreden zijn? Waarom slepen zij dat mee naar onze werkvloer en weer mee terug naar huis? En wat doet u daar vervolgens concreet aan, op beide plekken? Hoe zorgt u er doelmatig voor dat dwangmatig klagen uit uw bedrijf verdwijnt? Klagen hoort bij de mens, maar klagen is een verzamelbegrip. Het bestaat uit rechtmatige en onrechtmatige vormen. Zeuren om het zeuren zelf is echter een ongeoorloofde vorm van klaaggedrag: complete samenwerkingsverbanden hebben er onder te lijden. In haar meest destructieve vorm gaat collectief en chronisch klagen ten koste van doelmatigheid, productie en winst. Gelukkig is het heel snel en praktisch aan te pakken.

WAT IS HET GEHEIM VAN SAMENWERKING?

Klagen om het klagen begint bij het individu. Dat individu maakt in het hedendaagse werken altijd deel uit van een team. De kracht van een team ligt hem in de samenwerking. De samenwerkende mens heeft het ver gebracht maar er kleven ook gevaren aan samenwerking. Binnen groepen conformeren individuen zich. Ze kijken om zich heen en passen zich aan. Wanneer klagen binnen de
groep de norm lijkt te zijn, wordt dit gedrag snel overgenomen. Het geheim van samenwerking ligt hem echter in erkennen, herkennen en bekennen. Wanneer individuen binnen een groep elkaar afrekenen op ongewenst klaaggedrag en de leider dit ‘collectief corrigeren’ omarmt, wordt de doelmatigheid vergroot.

HOE VERGROOT U HET PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN VAN EEN TEAM?

Het individu wil best veranderen maar niet veranderd worden. Chronisch en ondoelmatig klagen wordt nu juist aangewakkerd als het ongecontroleerd haar gang kan gaan. Maar ook al zijn alle randvoorwaarden in kaart gebracht en staat het doel helder voor de geest, niets is volmaakt. De mens is veranderlijk en wispelturig. Een team is pas werkelijk een team als problemen worden gezien als iets onvermijdelijks. Pas als het wijzen naar elkaar, de omstandigheden of de baas verdwijnt, kan het echte werken beginnen. De kracht van anti-klagen vindt u in het collectief: horizontaal, verticaal en diagonaal anti-klagen legt de pijn daar waar die hoort: bij de veroorzaker.

VERMINDER HET GEKLAAG OP DE WERKVLOER MET ANTI-KLAGEN!

Met de kracht van anti-klagen veegt u de vloer aan met notoire zware klagers! Waarom zou het normaal zijn om negatief gedrag de overhand te laten krijgen? Wat is de (onderlinge) rol van de medewerker op de vloer? Hoe staat u daarin als manager en leider? Met de Probleem Analyse Checklist of PAC© kunt u ongecontroleerd klaaggedrag in de kiem smoren. Emotie wordt gescheiden van probleem en het probleem wordt helder, precies en overzichtelijk in beeld gebracht. Op de werkvloer kunnen de medewerkers zich weer bezighouden met het grotere goed en u krijgt als manager de hamerstukken op tafel. Uw eigen besluitvaardigheid doet de rest.

Bart Flos – Trainer IFBD
Klagen lost niets op. Zeuren en zaniken verpesten slechts de sfeer, verspreiden negatieve energie en verkleinen de kans dat er een oplossing wordt gevonden.

Bart Flos – Trainer IFBD

Bart Flos schreef één van de best verkochte managementboeken van de afgelopen tijd: het Anti-klaagboek. Het stond 37 dagen op nummer 1 bij Managementboek.nl en stond 184 dagen in de Top-100. Als logisch vervolg schreef hij ‘het anti-sleurboek’.

Bart is een levendig en geestdriftig spreker maar ook een gedreven docent. In zijn verhalen bundelt hij een solide theoretisch fundament met 25 jaar ervaring als project-, verander- en crisismanager. Het resultaat: een overdaad aan goed onderbouwde en toch zeer praktische en toepasbare eye-openers. Hij doet niet alleen een beroep op uw bewustzijnsvermogen maar stimuleert tegelijkertijd uw persoonlijk leiderschap. Vanuit zijn bedrijf “Bart Flos Veranderadvies” houdt Bart zich naast schrijven, presenteren en trainen ook bezig met coachen, veranderadvies en crisismanagement.

Inclusief voor elke deelnemer!

Het gehele programma bestaat uit vier blokken die stapsgewijs het menselijk gedrag in samenwerkingsverbanden verklaren. Zodra we begrijpen wat klagen is, waar het vandaan komt en waarom we het doen is de toon gezet voor een reeks van uiterst praktische inzichten die door gezamenlijke oefeningen worden versterkt. Ieder blok heeft voldoende ruimte voor theorie, praktijk, discussie en uitwisseling van ervaringen.

U gaat naar huis met direct toepasbare oplossingen om chronisch klagen in de kiem te smoren. Het proces als geheel is letterlijk ‘de volgende dag’ in werking te zetten. De rust die dat geeft, zal u goed doen; de tijd en energie die vrijkomt, zal uw bedrijf goed doen.

Naast de waardevolle documentatiebundel, krijgt u bij deelname aan deze training het boek ‘Het Anti Klaagboek’ van uw trainer Bart Flos mee naar huis. 

Een heel leuke opleiding, nooit saai en vol met herkenbare situaties! Respect voor het niet gebruiken van PowerPoint en syllabus: dit leidt tot meer concentratie.

Annelies, HR Assistant

Leuke, herkenbare workshop!

Sofie, Analytical Lab Manager

Zeer aangename, leerzame, leuke opleiding. Entertainend programma. Ongelofelijk, een training zonder presentatie of slides!

Ronny, Senior Operations Manager

Heel energetisch, context schetsing was heel herkenbaar. Er is ons een spiegel voorgehouden op een zeer entertainende manier met veel humor.

Petra, HR Business Partner

Trainer barst van energie. Kreeg een herkenbare spiegel maar vooral tips en trucs om klagers duurzaam aan te pakken.

Nathalie, Controller

De nagel op de kop: herkenbaar, begeesterend maar vooral oplossingsgericht.

Peter, CEO
Neem voor meer informatie contact met ons op
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

 

 

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Anderen bekeken ook
Strategie & innovatie Het managen van overhead Het managen van overhead Lees meer lees meer Writers academy Harder praten helpt niet Harder praten helpt niet Lees meer lees meer Writers academy Ontwikkel je leiderschap Ontwikkel je leiderschap Lees meer lees meer Strategie & innovatie KPI’s die wel werken … KPI’s die wel werken … Lees meer lees meer