VERSPIL GEEN MARGE DOOR ONNODIGE KORTINGEN …
De laatste maanden is ook bij uw klanten de prijs- en margedruk alleen maar toegenomen. Maar u weet beter dan wie ook dat lage prijzen nefast zijn voor een gezond rendement: zij knabbelen alleen maar aan uw winst. En waar economisch herstel vroeger resulteerde in herstel van marges, verwacht iedereen dat deze keer de prijs- en margedruk zal blijven. Zelfs als de economie langzaamaan herstelt. Geef dus zeker nu geen korting …
CORONA-KORTING: ‘HET IS VOOR IEDEREEN MOEILIJK NU … DUS LAAT ONS SOLIDAIR ZIJN …’
Bovendien hebben sommige van uw klanten het echt moeilijk en kunnen zij korting ook écht gebruiken. Heb hier ook begrip voor, want hun argumenten zijn vaak legitiem. Jos Burgers leert u in dit programma ook hoe deze korting-vragen countert, niet alleen in uw belang maar vooral in het belang van de klant.
UW KLANTEN ZIJN UW MARGE: BUK DAAROM NIET TE SNEL
Want alleen uw klanten helpen u door de crisis heen. Het snijden in kosten stopt immers ergens en verdere prijsverlagingen tasten uw rendement alleen maar aan. Het geven van korting helpt even, maar blijkt op termijn dodelijk voor een gezonde bedrijfsmarge. U heeft het even heel druk, maar maakt geen rendement. En dit is niet houdbaar.
KLANTEN WILLEN GEEN KORTING …. MAAR WAT DAN WEL?
Uw klanten vragen vaak om korting. Dus krijgen zij korting. Maar dit bevestigt hun vermoeden – zodra ze even niet opletten – dat zij teveel betalen. Maar klanten willen geen korting. Ze willen alleen niet onnodig veel betalen. Klanten zijn bereid die prijs te betalen voor uw product of dienst die in hun ogen rechtvaardig is: de faire prijs. Daarom heeft uw prijs niets te maken met uw kostprijs … maar alleen met wat uw klant er voor wil betalen.
DENK NIET TE SNEL … MIJN PRIJS IS TE HOOG
Als klanten zeggen dat u te duur bent, is dat ronduit vervelend. Maar het is pas een ramp als u dat zelf ook vindt. Daarom moet u zelf geloven dat uw prijs, de juiste prijs is. Denk nooit zelf dat u te duur bent, maar wees trots op uw eigen tarieven.
WAT IS UW KORSTE WEG NAAR WINST?
Maar hoe kiest u uw eigen concurrenten? Hoe voorkomt u dat u de verkeerde klanten aantrekt? Wat is prijsdruk nu echt? Waarom moet u uw oorspronkelijke prijs intact houden? Wat is een faire prijs? Waarom heeft uw prijs niets te maken met uw kostprijs? Hoe tackelt u prijsbezwaren? Hoe speelt u met succes het onderhandelingsspel? Hoe koppelt u concessies aan tegenprestaties? Hoe verhoogt u uw gunfactor met behoud van marge? Waarom verliest u vertrouwen door korting te geven? Wat zijn de échte voordelen van een dure prijs? En de nadelen van goedkoop te zijn? Wanneer wordt goedkoop ‘duurkoop’?
Kortom, wat is uw kortste weg naar winst? Dit alles en veel meer leert u van Jos Burgers.