Het ultieme sales plan dat echt werkt - IFBD
Het ultieme sales plan dat echt werkt

Het ultieme sales plan dat echt werkt

  • Welke eisen stelt u aan een goed sales plan?
  • Hoe vertaalt u strategische doelstellingen naar concrete acties?
  • Hoe rapporteert en stuurt u resultaten en acties?  

VERKOPEN ANNO 2022 IN B2B OMGEVING

Verkopen is nooit echt evident geweest. Maar verkopen anno 2022 stelt u voor tal van nieuwe uitdagingen. De gezondheidscrisis zorgde immers ook bij uw klanten voor onzekerheid waarbij investeringen werden uitgesteld, prijzen heronderhandeld en contracten herzien. En ook binnen B2B werd digitaal versneld het nieuwe normaal. Maar hoe maximaliseert u uw verkoopinspanningen? Hoe stapt u gewapend naar uw klant? Hoe maakt u vandaag de juiste keuzes? Hoe laadt u uw verkoopbatterijen terug op? Met een sales plan dat écht werkt … 

WAAROM EEN SALES PLAN VANDAAG EEN MUST IS …

Tijdens workshops en interviews met onze klanten geeft meer dan 70% van alle B2B bedrijven aan, nood te hebben aan meer helderheid, betere communicatie en samenwerking binnen sales & marketing!  

En dit is geen verrassing: processen uitwerken en plannen schrijven doen sales professionals niet echt graag. Maar een degelijk verkoopplan dat echt werkt is meer dan ooit een absolute noodzaak, want zowel aandeelhouders, directie als uw team verwachten duidelijke en heldere doelen en hieraan gekoppelde acties.  

Zeker vandaag heeft u als sales professional geen enkel excuus om dat salesplan te laten verdwijnen in die – overvolle – lade bij die vele andere goedbedoelde plannen. Want de veerkracht, groei en de toekomst van uw organisatie hangt ervan af.

BATTERIES OF SALES : DE BASIS VOOR UW SALES- & ACTIEPLAN

In deze 2-daagse workshop leert u om uw eigen onderbouwd salesplan te schrijven en te zorgen dat uw team niet alleen slim maar ook gezonder wordt. Alle aspecten komen aan bod, ook essentiële leadership skills, zodat u met succes uw Sales & Business groei kunt realiseren als 1 hecht team. Met de methode “Batteries of Sales” inspireert en  wapent u zichzelf en uw team om strategie te vertalen naar acties én tegelijker tijd draagvlak te creëren in de ganse organisatie.

EISEN GESTELD AAN EEN GOED B2B SALES PLAN

Succesvol groeien in B2B kan dus niet zonder een doordacht salesplan. Maar een goed verkoopplan vergt een goede analyse om zo te komen tot slimme keuzes. Vroeger startte u op basis van historiek en forecast, stelde ambitieuze targets voorop en bouwde daarrond een mooie PowerPoint voor het hogere management. Maar deze keer gaat u verder. Veel verder … U bent immers geen historicus, noch statisticus. U ben een rasechte sales professional, klaar voor de nieuwe uitdagingen van 2022.

HOU HET HELDER EN BEKNOPT: SALES PLAN OP 1 A4

Om ook als praktisch document intern gebruikt en gedeeld te worden, dient een goed salesplan even grondig als bondig te zijn. Als vuistregel zou een salesplan uit niet meer dan 1 pagina mogen bestaan. Dit laat dan ook toe dit salesplan bij te stellen of aan te scherpen in een vast ritme, per kwartaal of jaar.

BATTERIES OF SALES ALS LEIDRAAD VOOR GROEI 

Het model waarop wij ons plan baseren heet “The Batteries of Sales”, het unieke model dat door onze trainers werd ontwikkeld, op basis van hun jarenlange ervaring. Concreet zijn dit 18 batterijen of blokken die aan elkaar geconnecteerd zijn en die samen de bouwstenen vormen voor uw sales plan. 

Deze 18 batterijen kunt opdelen in 5 grote strategische én operationele blokken:

  1. Objectives & Goals : waar wilt u naartoe?
  2. Market intellligence : welke data & analyses (intern én extern) zijn relevant?
  3. Customer, market & portfolio : wie is uw doelgroep & hoe brengt u waarde naar de markt?
  4. Operational excellence & processes : hoe krijgt u uw ganse organisatie mee met uw plan?
  5. Revenues & costs : wat brengt het u op het einde van de rit op?

B2B bedrijven met een gedegen planmatige aanpak in sales management kennen een 9,3% hogere succesratio in het behalen van verkoopresultaten (bron: CSO Insights).  

EN DIT IS NIET ALLES

De sessie is op een heel pragmatische manier opgebouwd en zit boordevol cases en tips. De unieke ervaring van onze docent garandeert dat zowat alle vragen aan bod kunnen komen zodat u als deelnemer het geleerde meteen kunt toepassen op uw concrete situatie.  Zo sluit u deze 2 dagen –boordevol tips – af met uw persoonlijk actieplan. Tot slot krijgt u bovendien alle modellen mee naar huis als een leidraad & visuele reminder. 

Bart Bols - Trainer IFBD
Gedreven sales professionals houden van actie en zien plannen vaak als een noodzakelijk kwaad. Toch is een doordacht sales plan de basis van elk commercieel succes. Ik leer u graag hoe u een sales plan maakt dat écht werkt …

Bart Bols - Trainer IFBD

Bart Bols, Managing Partner bij Business Markers, heeft meer dan 25 jaar ervaring in een wereld van techniek, commercieel management, business development en strategie.

Als ingenieur startte Bart zijn carrière als Plant Manager, verantwoordelijk voor projectmanagement en productieprocessen. Het was hem echter al snel duidelijk dat zijn toekomst lag in sales, business development en strategie. 17 jaar lang werkte hij in diverse B2B organisaties als sales engineer, sales & marketing manager, commercial director en Strategic Sales & Business Development Director.  

Vandaag begeleidt hij organisaties en professionals producten of diensten sneller, efficiënter en rendabeler in de markt te zetten dan hun concurrenten, met als gevolg duurzame groei en vergroting van hun marktaandeel. Want alles begint met de vertaling van het idee in een strategisch actie- en salesplan en eindigt met de perfecte executie op het “point-of-sale”.

Bart gelooft in co-creatie en hands-on samenwerken om bottom-up met uw team te werken aan een doordachte strategie en een kostenbesparend verkoopconcept. Dit met als doel een gezond en efficiënt team met duurzame resultaten​.

Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

Anderen bekeken ook
Sales Sales plan op 1 A4 Sales plan op 1 A4 Lees meer lees meer Writers academy Wat als de klant nee zegt … Wat als de klant nee zegt … Lees meer lees meer Strategie & innovatie SLA – service level agreements SLA – service level agreements Lees meer lees meer Sales De hybride verkoper De hybride verkoper Lees meer lees meer