Strategisch account management - IFBD
Strategisch account management

Strategisch account management

  • U leert een strategisch account plan op te stellen én te realiseren om zo te groeien naar hecht en rendabel partnership.
  • U leert hoe u omgaat met complexe Decision Making Units.
  • U leert hoe u uw klant én uw interne organisatie in beweging krijgt én houdt.

DE VERANDERENDE RELATIE KLANT-LEVERANCIER

De relatie klant-leverancier zit midden in een veranderingsproces. Als Commercieel of Account Manager bent u dan ook verplicht deze relatie te herdenken in functie van de objectieven van uw organisatie én in functie van de doelstellingen van uw klant. Dagelijks moet u schipperen tussen specifieke wensen van uw klant en de mogelijkheden van uw bedrijf. Belangrijke klanten stellen andere eisen aan uw product/service-informatie/oplossing. Te veel of te vaak toegeven brengt echter de rendabiliteit van uw organisatie in gevaar, te weinig of niet toegeven brengt uw klant in gevaar.

ACCOUNT MANAGER … MEER DAN EEN VISITEKAARTJE

Strategisch Account Management is hierbij een absoluut hulpmiddel. Maar ‘Account Manager’ is meer dan een trendy visitekaartje. Het vraagt een totaal andere aanpak waarbij de klant centraal staat. Uw kennis en skills gaan verder dan alleen product- & marktkennis. Onderhandelen op topniveau – met kennis van zaken en inzichten in beslissingsstructuren – is dan ook een kritische succesfactor voor uw job. U heeft er alle belang bij uw ‘Accounts’ die aandacht te geven die ze verdienen.

MAATWERK IN EEN MAATPAK: VERKOPER, STRATEEG EN PROJECTCOÖRDINATOR

Deze training leert u hoe u als Account Manager de drie cruciale rollen die u speelt, optimaal kunt invullen. U bent immers “Strateeg” en “Business planner”, maar eveneens “verkoper” en “Relatiemanager” en evenzeer “Projectcoördinator” op het snijvlak van klant – leverancier. “Relatiemarketing” blijft rol één van de cruciale bouwstenen binnen het Account Management. Het nastreven van een lange-termijnrelatie met uw klanten is immers uw doelstelling als Account Manager. Maar hoe pakt u dit aan? Hoe groeit u naar een “customized” relatie met uw klanten? Waarin verschilt een “account aanpak” van een traditionele manier van ‘verkopen’? Hoe vertaalt u de verschillende klantensegmenten op bedrijfsniveau? Hoe vertaalt u deze drie rollen in uw dagelijkse opdracht en communicatie naar de klant? Deze cursus leert u hoe.

GROEIEN NAAR EEN WIN-WIN RELATIE: INTERN EXTERN TEAMWORK

Als Account Manager heeft u een dubbele functie. Niet alleen vertegenwoordigt u uw firma bij de klant, maar bovendien vertegenwoordigt u de klant binnen uw firma. Deze interactie vormt de standaard verkoperrelatie om tot een lange termijn winwin relatie – die geschoeid is op wederzijds vertrouwen – te komen. Identificatie van alle spelers én de diverse rollen én verantwoordelijkheden is hier de sleutel tot het succes.

ACCOUNT PLANNING & VALUE CHAIN MANAGEMENT

Het definiëren van de objectieven en deze vertalen naar een concrete planning is de meest complexe opdracht van uw job als Account Manager. Lange termijn, korte termijn, kwalitatief, kwantitatief, … Het vertalen van inspanningen naar concrete resultaten staat hier centraal. Aan de hand van concrete oefeningen leert u hoe u dit aanpakt.

Marc van Autreve - Trainer IFBD
Accountmanager is meer dan een trendy visite kaartje. U levert maatwerk in een maatpak en neemt elke dag opnieuw de rol waar van verkoper, strateeg en projectmanager.

Marc van Autreve - Trainer IFBD

Deze workshop staat onder de deskundige leiding van Marc van Autreve. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring als sales management trainer en coach: 4 jaar bij Krauthammer, 2 jaar bij Vision Communication en meer dan 12 jaar bij Mercuri International. Sinds 2006 is Marc Sales Trainer binnen het IFBD waarbij hij ondernemingen en individuen begeleidt doorheen het integrale verkoopproces. Hiernaast was hij gedurende jaren gastdocent aan de UAMS (Universiteit Antwerpen Management School), EHSAL- Instima, KHLeuven en vele andere. Als trainer is hij gedreven om de manager en zijn/haar medewerkers tot betere resultaten te leiden. Hij werkte als trainer, coach en consultant doorheen diverse organisaties. Dit zowel in B2B, FMCG, Pharma, Banking en High Tech in België alsook in gans Europa. Marc combineert een excellente didactische vaardigheid (met een unieke ervaring als trainer) met een uitzonderlijke kennis van uw specifieke business-omgeving. Hij begeleidt zowel industriële -, diensten-, als FMCG-bedrijven tot een professioneel accountmanagement.

Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

 

 

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Anderen bekeken ook
Sales & marketing De psychologie van de inkoper De psychologie van de inkoper Lees meer lees meer Writers academy The customer journey The customer journey Lees meer lees meer Sales Coaching & managing van sales teams Coaching & managing van sales teams Lees meer lees meer Strategie & innovatie Strategic pricing Strategic pricing Lees meer lees meer