Strategisch account management

Strategisch account management

  • U leert een strategisch account plan op te stellen én te realiseren om zo te groeien naar hecht en rendabel partnership.
  • U leert hoe u omgaat met complexe Decision Making Units.
  • U leert hoe u uw klant én uw interne organisatie in beweging krijgt én houdt.

DE VERANDERENDE RELATIE KLANT-LEVERANCIER

De relatie klant-leverancier zit midden in een veranderingsproces. Als Commercieel of Account Manager bent u dan ook verplicht deze relatie te herdenken in functie van de objectieven van uw organisatie én in functie van de doelstellingen van uw klant. Dagelijks moet u schipperen tussen specifieke wensen van uw klant en de mogelijkheden van uw bedrijf. Belangrijke klanten stellen andere eisen aan uw product/service-informatie/oplossing. Te veel of te vaak toegeven brengt echter de rendabiliteit van uw organisatie in gevaar, te weinig of niet toegeven brengt uw klant in gevaar.

ACCOUNT MANAGER … MEER DAN EEN VISITEKAARTJE

Strategisch Account Management is hierbij een absoluut hulpmiddel. Maar ‘Account Manager’ is meer dan een trendy visitekaartje. Het vraagt een totaal andere aanpak waarbij de klant centraal staat. Uw kennis en skills gaan verder dan alleen product- & marktkennis. Onderhandelen op topniveau – met kennis van zaken en inzichten in beslissingsstructuren – is dan ook een kritische succesfactor voor uw job. U heeft er alle belang bij uw ‘Accounts’ die aandacht te geven die ze verdienen.

MAATWERK IN EEN MAATPAK: VERKOPER, STRATEEG EN PROJECTCOÖRDINATOR

Deze training leert u hoe u als Account Manager de drie cruciale rollen die u speelt, optimaal kunt invullen. U bent immers “Strateeg” en “Business planner”, maar eveneens “verkoper” en “Relatiemanager” en evenzeer “Projectcoördinator” op het snijvlak van klant – leverancier. “Relatiemarketing” blijft rol één van de cruciale bouwstenen binnen het Account Management. Het nastreven van een lange-termijnrelatie met uw klanten is immers uw doelstelling als Account Manager. Maar hoe pakt u dit aan? Hoe groeit u naar een “customized” relatie met uw klanten? Waarin verschilt een “account aanpak” van een traditionele manier van ‘verkopen’? Hoe vertaalt u de verschillende klantensegmenten op bedrijfsniveau? Hoe vertaalt u deze drie rollen in uw dagelijkse opdracht en communicatie naar de klant? Deze cursus leert u hoe.

GROEIEN NAAR EEN WIN-WIN RELATIE: INTERN EXTERN TEAMWORK

Als Account Manager heeft u een dubbele functie. Niet alleen vertegenwoordigt u uw firma bij de klant, maar bovendien vertegenwoordigt u de klant binnen uw firma. Deze interactie vormt de standaard verkoperrelatie om tot een lange termijn winwin relatie – die geschoeid is op wederzijds vertrouwen – te komen. Identificatie van alle spelers én de diverse rollen én verantwoordelijkheden is hier de sleutel tot het succes.

ACCOUNT PLANNING & VALUE CHAIN MANAGEMENT

Het definiëren van de objectieven en deze vertalen naar een concrete planning is de meest complexe opdracht van uw job als Account Manager. Lange termijn, korte termijn, kwalitatief, kwantitatief, … Het vertalen van inspanningen naar concrete resultaten staat hier centraal. Aan de hand van concrete oefeningen leert u hoe u dit aanpakt.

Marc van Autreve - Trainer IFBD
Accountmanager is meer dan een trendy visite kaartje. U levert maatwerk in een maatpak en neemt elke dag opnieuw de rol waar van verkoper, strateeg en projectmanager.

Marc van Autreve - Trainer IFBD

Deze workshop staat onder de deskundige leiding van Marc van Autreve. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring als sales management trainer en coach: 4 jaar bij Krauthammer, 2 jaar bij Vision Communication en meer dan 12 jaar bij Mercuri International. Sinds 2006 is Marc Sales Trainer binnen het IFBD waarbij hij ondernemingen en individuen begeleidt doorheen het integrale verkoopproces. Hiernaast was hij gedurende jaren gastdocent aan de UAMS (Universiteit Antwerpen Management School), EHSAL- Instima, KHLeuven en vele andere. Als trainer is hij gedreven om de manager en zijn/haar medewerkers tot betere resultaten te leiden. Hij werkte als trainer, coach en consultant doorheen diverse organisaties. Dit zowel in B2B, FMCG, Pharma, Banking en High Tech in België alsook in gans Europa. Marc combineert een excellente didactische vaardigheid (met een unieke ervaring als trainer) met een uitzonderlijke kennis van uw specifieke business-omgeving. Hij begeleidt zowel industriële -, diensten-, als FMCG-bedrijven tot een professioneel accountmanagement.

Goede handvaten, concrete training en direct toepasbaar.

Evelien, Account manager

Erg fijne training, zeer interactief met oefeningen. Goede afwisseling tussen theorie en praktijk.

Valerie, Account Manager

Aangename lesgever. Genoeg tijd voor praktijkvoorbeelden.

Maaike, Customer Project Manager
Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

 

Anderen bekeken ook
Communicatie, presentatie & impact Klantgerichte en commerciële vaardigheden voor de medewerker binnendienst Klantgerichte en commerciële vaardigheden voor de medewerker binnendienst Lees meer lees meer Writers academy Scorende offertes schrijven Scorende offertes schrijven Lees meer lees meer Writers academy Wat als de klant nee zegt … Wat als de klant nee zegt … Lees meer lees meer Writers academy De dirty tricks van het onderhandelen De dirty tricks van het onderhandelen Lees meer lees meer