COMMERCIËLE CONTRACTEN: DE RUGGENGRAAT VAN UW COMMERCIËLE INSPANNINGEN
Uw commerciële inspanningen worden beloond door het sluiten van het definitieve contract. Hoewel u ongetwijfeld op dat ogenblik een voortraject heeft gekend van onderhandelen, onderzoeken van de commerciële haalbaarheid, formuleren van diverse voorstellen, … is wat u uiteindelijk op papier neerzet, de basis voor de verdere samenwerking. Vele managers onderschatten echter de risico’s die ondoordachte contracten met zich meebrengen. Daarom organiseert het Institute for Business Development in samenwerking met Lydian deze unieke training: “Contract Management voor niet-juristen”.
DE VOORBEREIDINGSFASE VAN HET CONTRACT
De voorbereiding van het contract begint niet bij het op papier zetten van het definitieve voorstel. Reeds bij de eerste onderhandelingsfase moet u – bij alles wat u op papier zet en bij ieder engagement dat u neemt – zich bewust zijn van de gevolgen ervan. Meestal doet u pas beroep op juridisch advies wanneer het contract zijn definitieve vorm krijgt. Maar bij de finalisatie én de uitvoering van het contract kan echter steeds teruggekoppeld worden naar eerdere afspraken en engagementen. Gedurende de eerste sessie wordt uitgebreid ingegaan op de contractuele risico’s en knelpunten bij de voorbereidingsfase van het contract.
DE UITWERKINGSFASE VAN HET CONTRACT
Eens de beide partijen het eens zijn over het commerciële voorstel, moet dit voorstel in een definitieve contractvorm gegoten worden. In het tweede gedeelte wordt uitgebreid ingegaan op de waarde en de risico’s van standaardcontracten, algemene voorwaarden, contractuele verbintenissen, betaling en zekerheden, … Op deze manier leert u de structuur en de inhoud van een excellent commercieel contract.
DE UITVOERING VAN HET CONTRACT
Tijdens de uitvoering van het contract (zowel voor diensten als voor producten) moeten de beide partijen zich houden aan de afspraken en regels, voorgeschreven door het contract zelf en overeengekomen door de beide partners. Bindende leverings- en uitvoeringstermijnen, kwaliteit, service level agreements, prijzen, … zijn hier slechts enkele knelpunten die bij de uitvoering van het contract voor discussie kunnen zorgen. Het initieel duidelijk vastleggen van de juiste uitvoeringsmodaliteiten van het contract vermijdt dan ook alle verdere discussies.
WAT BIJ GESCHILLEN EN CONFLICTEN?
Geschillen en conflicten zijn vaak onvermijdbaar. Hoewel een excellente voorbereiding de basis is van een excellente uitvoering, zijn discussies en conflicten meer regel dan uitzondering. In deze module leert u hoe u met contractgeschillen omgaat. Ligt de fout bij het schriftelijke contract of bij de uitvoering ervan? Roept u de hulp in van een derde (neutrale) partij of stapt u naar de rechtbank? Kan u het contract éénzijdig verbreken of niet? Kunt u betaling weigeren, uitstellen of aanpassen? Op deze en vele andere vragen krijgt u in deze cursus een duidelijk antwoord.
WAT MAAKT DEZE CURSUS UNIEK?
Dit programma – op maat gemaakt voor niet-juristen – bezorgt een bruikbare en concrete handleiding die u helpt bij het opstellen en evalueren van commerciële contracten. De vele voorbeelden, casussen en typeclausules maken van deze dag een unieke investering in het succes van uw commerciële inspanningen. Bovendien krijgt u in de loop van de namiddag specifieke clausules die worden geanalyseerd aan de hand van een interactief debat. Aarzel niet en reserveer vandaag nog uw plaats!