Opzetten van een PMO (Project management office) - IFBD
Opzetten van een PMO (Project management office)

Opzetten van een PMO (Project management office)

  • U leert wat de échte opdracht en toegevoegde waarde is van een Project Management Office.
  • U leert hoe u als PMO manager de taak van proces- als schatbewaarder op moet nemen.
  • U leert hoe u – door middel van een goed werkend PMO – uw time to market, kosten, resources en kwaliteit optimaal beheerst.

HET PROJECT MANAGEMENT OFFICE ALS OPLOSSING VOOR EEN PROJECTOMGEVING

Goede organisaties beseffen dat een duurzaam project- en programma-management gegroeid is tot dé kritische succesfactor van hun business. Ongetwijfeld erkent ook u de noodzaak van een formeel proces waarbinnen operationele én strategische projecten worden geïnitieerd, goedgekeurd en gestuurd. Bovendien hebben professionele project managers nood aan een professionele ondersteuning. Het Project/Programma/Portfolio Management Office (PMO) is hierop het enige echte antwoord.

HET VERANDERINGSPROCES GEÏNITIEERD DOOR HET PMO

De oprichting van een PMO én het aansturen ervan is een belangrijke investering in tijd, middelen en mensen. En hoewel niemand de voordelen van een PMO betwijfelt (optimale inzet en opvolging van mensen en middelen, snellere time to market, betere service naar interne en externe klant, drastische verhoging van de succesratio van uw projecten, betere kostenbeheersing, …), gaat de opzet ervan gepaard met een ingrijpend veranderingsproces dwars doorheen de organisatie.

HET PMO ALS PROCES- EN SCHATBEWAARDER

Het PMO functioneert als de ogen en oren voor zowel de projectleider, de stuurgroep, de interne of externe klant en de directie. Al deze stakeholders moeten er vanuit kunnen gaan dat ze met de informatie – bezorgd door het PMO – de juiste beslissingen kunnen nemen. Hiertoe identificeert en selecteert het PMO de projecten conform de ondernemingsstrategie en faciliteert alle noodzakelijke randvoorwaarden die leiden tot een werkbare en resultaatgerichte projectomgeving.

HOE INTEGREERT U HET PMO BINNEN UW ORGANISATIE

Maar wanneer is een PMO nodig? Wat zijn de diverse verantwoordelijkheden van het PMO? En wat zijn het niet? Welke processen worden door het PMO gefaciliteerd en beheerd? Hoe zet u een PMO op? Hoe maakt u uw PMO operationeel? Welke communicatielijnen en hiërarchische lijnen tekent u uit? Kortom, hoe integreert u het PMO binnen uw organisatie?

VERSNEL UW TIME TO MARKET EN BEHEERSKOSTEN, RESOURCES EN KWALITEIT

Deze training – u gebracht door Chris Kindermans – leert u hoe u op een resultaatgerichte manier uw projecten kunt beheren door het opzetten van een PMO. Niet alleen kunt u hierdoor de time to market van uw projecten versnellen, maar bovendien de kwaliteit ervan verbeteren en de totale kost van uw projecten reduceren. Een must voor iedere Project Manager die de noodzakelijke stap naar verdere professionalisering van het project management wil garanderen.

Chris Kindermans - Trainer IFBD
Als PMO manager ben je de kapitein van alle projecten. Maar tegelijkertijd bent u de ogen en oren voor zowel de projectleider, de stuurgroep, de opdrachtgever, het Management Team en de directie. Geen evidentie job, geloof mij … Ik heb het zelf jaren gedaan.

Chris Kindermans - Trainer IFBD

Chris Kindermans MSc PMP is Managing Partner van Kindermans Van Langenhove Associates, Principal van PROYECTA bvba, E M S Professor bij EHSAL, Lecturer Project Management bij BOSTON UNIVERSITY in Brussel en docent in de Master in Projectmanagement bij XIOS. Hij is tevens Past President van de Belgische afdeling van het Project Management Institute (PMI) en European Representative van Code of Ethics implementation, CIAC, PMI.

Hij startte zijn loopbaan in 1973 bij de Diensten van de Eerste Minister, in de departementen Persoverzicht en Ambtenarenzaken. Na 5 jaar werd hij Directie-Attaché bij de Belgische Vereniging der Banken, waar hij o.m. verantwoordelijk was voor de coördinatie van de interbancaire marketing en informatie-activiteiten.

In 1981 startte hij zijn commerciële loopbaan bij Matra Informatique Belgique als Sr. Sales Representative. Hierna werd hij Account Manager bij Datapoint Belgium. Enkele jaren later stapte hij over naar het systeemhuis Logica, waar hij achtereenvolgens Commercial Manager, Business Unit Manager, Marketing & Commercial Director en Deputy General Manager werd. In 1991 vervoegde hij Bull International te Parijs als Professional Services Business Development Manager. Binnen Bull werkte hij verder aan zijn professionele loopbaan en werd hij o.m. Director International Operations Support, Director Systems Integration and Services voor Bull Benelux, Director International Business Development, Systems Integration and Services Director for Eastern and Central Europe. Eind 2000 werd Chris Kindermans Director Resources Management in de Consultancy and Systems Integration Division van Bull.

Begin 2002 startte Chris Kindermans het adviesbureau “PROYECT@” op, met als focus de audit, de support, de verbetering en het management van (inter-) nationale offertes, programma’s en projecten. In 2010 zag een nieuw bedrijf “Kindermans & Van Langenhove VOF” het daglicht, gespecialiseerd in management consultancy, project audit & training.Zijn uitgebreide commerciële ervaring – met als focus het verkopen van complexe projecten – gecombineerd met een diep inzicht in complexe business strategieën – met als focus probleem oplossend denken –, naast het feit dat hij een PMI gecertifieerd Project Manager is, maakt van Chris Kindermans de ideale docent voor onze trainingen in project management.

Sinds 2001 is Chris Kindermans hoofddocent Project Management binnen het Institute for Business Development. Hij coördineert de integrale portfolio van de IFBD project management trainingen.

Dank voor de inspirerende PMO-opleiding.

Eric, Program Management Coördinator

Eye opener: duidelijke visie van de verschillende soorten PMO's met een sterke link naar project management.

Elien, Junior PMO
Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

 

 

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Anderen bekeken ook
Strategie & innovatie Change & project management Change & project management Lees meer lees meer Human Resources & Arbeidsrecht Maak een succes van uw HR Projecten Maak een succes van uw HR Projecten Lees meer lees meer Project management Communiceren & informeren binnen projecten Communiceren & informeren binnen projecten Lees meer lees meer Project management Managing projects Managing projects Lees meer lees meer