Service Design

Service Design

  • Wat maakt uw diensten onweerstaanbaar in de ogen van uw klant?
  • Hoe bedenkt en ontwikkelt u belevingen die uw klanten bijzonder vinden en oprecht gelukkig maken?
  • Hoe lost u met Service Design complexe innovatievraagstukken op?

DE UITDAGING VAN DIENSTVERLENING: EXPERIENCE 

De strijd om de gunst van de klant woedt harder dan ooit eerder. Concurrenten komen uit onverwachte hoek. De digitale revolutie stelt nieuwe eisen, zeker aan service bedrijven. Organisaties met een (ogenschijnlijk) ‘minderwaardig aanbod’ kapen uw klanten weg. Het vinden van competitieve voordelen wordt steeds moeilijker waardoor de budgetten aan marketingcommunicatie steeds groter worden. En uw klant wordt steeds veeleisender, mondiger en kritischer. Maar durft u uw dienstverlening in vraag te stellen? Meer zelfs, durft u deze te herontwerpen in functie van uw klant?   

IMPACT VAN DESIGN THINKING OP SERVICE BEDRIJVEN

Design thinking is een manier van innoveren waarbij de klant als gebruiker centraal staat. Het is een andere manier om naar klantenvraagstukken te kijken en tot relevante, originele en creatieve oplossingen te komen.  Elk ‘design thinking’-project bevat een aantal herkenbare ingrediënten: kennis van het klantengedrag, experimenteren, prototyperen, leren van fouten en duurzaam innoveren. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een betere customer journey, het strucureel verbeteren van uw klantenservice of het aanspreken van een nieuwe doelgroep voor uw diensten: design thinking maakt het verschil.  

DESIGN WILL KILL MARKETING

Markus Engman, voormalig Head of Design van Ikea, ziet design thinking als een volwaardig alternatief voor marketing. En niet geheel onterecht, want het verbeteren van uw dienst(-verlening) is de meest impactvolle manier om de emotionele band met uw klant te verbeteren. Het is immers met de gebruikerservaring dat u het hart van uw klant voor lange tijd wint, niet met de aankoopervaring. Als organisaties meer durven te investeren in design, blijkt snel dat een substantieel deel van hun marketinginvesteringen overbodig worden.  

IEDEREEN IS DESIGNER … OOK U

Ook u werkt als een designer, ook al heeft u allicht een totaal andere jobbeschrijving of functietitel. Want u moet elke dag opnieuw uw dienstverleniging en haar processen in kaart brengen én in vraag durven te stellen. Design thinking is dan ook dé manier van creatief probleemoplossen en innovatief verbeteren. Het is een noodzakelijke competentie van de nieuwe manager die garant staat voor een kwaliteit van services en een optimale klantenbeleving.  

BOUWSTENEN VAN SERVICE DESIGN THINKING

Service Design Thinking is gebaseerd op de volgende principes:

  • Service Design Thinking is extreem klantgericht met een grondig en empathisch inzicht in de verschillende service actoren.
  • Service Design Thinking gaat op zoek naar een betekenisvolle toekomst, vanuit een radicaal positieve samenwerking.  
  • Service Design Thinking gaat uit van een origineel, waardevol perspectief op elk klantenvraagstuk.
  • Service Design is gericht op het zoeken naar en evalueren van alternatieven.
  • Service Design is gebaseerd op experimenteren om zo te leren en te ontwikkelen.
  • Service Design innoveert en durft te provoceren.
  • Vormgeven is het doel: concretiseren van ideeën met visuele taal en prototypes.

Design Thinking helpt u oplossingen sneller te vinden en uit te voeren. Het is een methodiek waarbij u een prototype maakt, experimenteert met het tussenliggende resultaat en van daaruit verder groeit. Deze workshop bezorgt u een instrumenten-toolkit voor het oplossen van complexe innovatievraagstukken van uw diensten.

Jürgen Tanghe - Trainer IFBD
De beste manier om een dienst beter te doen verkopen, is die dienst beter te maken.

Jürgen Tanghe - Trainer IFBD

Jürgen Tanghe is designstrateeg bij Wunderman Thompson en heeft jarenlange ervaring met behalen van bedrijfssucces door ontwerpmethodes toe te passen. Hij was een van de pioniers in Service Design en is een van de toonaangevende experts op het gebied van design thinking in België. Naast zijn activiteit als designstrateeg is Jürgen ook een graag geziene docent aan de Antwerp Management School en de aan de TU Delft (faculty industrial design engineering).  

Onweerstaanbaar by design

Nog meer marketing is zelden de oplossing. Want de beste manier om een dienst beter te doen verkopen, is die dienst beter te maken. Durf daarom uw dienstverlening te herdenken, uw klantenreis in vraag te stellen en te experimenteren met nieuwe service concepten.  Service Design Thinking is hierbij de sleutel. 

Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

 

Anderen bekeken ook
Marketing b2b-productlancering b2b-productlancering Lees meer lees meer Sales Customer performance metrics Customer performance metrics Lees meer lees meer Marketing Smarketing Smarketing Lees meer lees meer Writers academy Managen met tegenwind Managen met tegenwind Lees meer lees meer
[Veld is niet meer gekoppeld!]