
Service Design
- Wat maakt uw diensten onweerstaanbaar in de ogen van uw klant?
- Hoe bedenkt en ontwikkelt u belevingen die uw klanten bijzonder vinden en oprecht gelukkig maken?
- Hoe lost u met Service Design complexe innovatievraagstukken op?
De strijd om de gunst van de klant woedt harder dan ooit eerder. Concurrenten komen uit onverwachte hoek. De digitale revolutie stelt nieuwe eisen, zeker aan service bedrijven. Organisaties met een (ogenschijnlijk) ‘minderwaardig aanbod’ kapen uw klanten weg. Het vinden van competitieve voordelen wordt steeds moeilijker waardoor de budgetten aan marketingcommunicatie steeds groter worden. En uw klant wordt steeds veeleisender, mondiger en kritischer. Maar durft u uw dienstverlening in vraag te stellen? Meer zelfs, durft u deze te herontwerpen in functie van uw klant?
Design thinking is een manier van innoveren waarbij de klant als gebruiker centraal staat. Het is een andere manier om naar klantenvraagstukken te kijken en tot relevante, originele en creatieve oplossingen te komen. Elk ‘design thinking’-project bevat een aantal herkenbare ingrediënten: kennis van het klantengedrag, experimenteren, prototyperen, leren van fouten en duurzaam innoveren. Of het nu gaat om het ontwikkelen van een betere customer journey, het strucureel verbeteren van uw klantenservice of het aanspreken van een nieuwe doelgroep voor uw diensten: design thinking maakt het verschil.
Markus Engman, voormalig Head of Design van Ikea, ziet design thinking als een volwaardig alternatief voor marketing. En niet geheel onterecht, want het verbeteren van uw dienst(-verlening) is de meest impactvolle manier om de emotionele band met uw klant te verbeteren. Het is immers met de gebruikerservaring dat u het hart van uw klant voor lange tijd wint, niet met de aankoopervaring. Als organisaties meer durven te investeren in design, blijkt snel dat een substantieel deel van hun marketinginvesteringen overbodig worden.
Ook u werkt als een designer, ook al heeft u allicht een totaal andere jobbeschrijving of functietitel. Want u moet elke dag opnieuw uw dienstverleniging en haar processen in kaart brengen én in vraag durven te stellen. Design thinking is dan ook dé manier van creatief probleemoplossen en innovatief verbeteren. Het is een noodzakelijke competentie van de nieuwe manager die garant staat voor een kwaliteit van services en een optimale klantenbeleving.
Service Design Thinking is gebaseerd op de volgende principes:
Design Thinking helpt u oplossingen sneller te vinden en uit te voeren. Het is een methodiek waarbij u een prototype maakt, experimenteert met het tussenliggende resultaat en van daaruit verder groeit. Deze workshop bezorgt u een instrumenten-toolkit voor het oplossen van complexe innovatievraagstukken van uw diensten.
Jürgen Tanghe is designstrateeg bij Wunderman Thompson en heeft jarenlange ervaring met behalen van bedrijfssucces door ontwerpmethodes toe te passen. Hij was een van de pioniers in Service Design en is een van de toonaangevende experts op het gebied van design thinking in België. Naast zijn activiteit als designstrateeg is Jürgen ook een graag geziene docent aan de Antwerp Management School en de aan de TU Delft (faculty industrial design engineering).
Nog meer marketing is zelden de oplossing. Want de beste manier om een dienst beter te doen verkopen, is die dienst beter te maken. Durf daarom uw dienstverlening te herdenken, uw klantenreis in vraag te stellen en te experimenteren met nieuwe service concepten. Service Design Thinking is hierbij de sleutel.
Zeer interessant en zeer veel bijgeleerd. Leuk dat we het boek meekrijgen!
Jill, DossierbeheerderHet IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad. (6 minuten per test).
(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)
Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.
Voer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVoer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVul uw e-mailadres in en wij laten u weten wanneer er extra data beschikbaar komen.
Bedankt, u ontvangt nu automatisch een e-mail wanneer nieuwe data beschikbaar komen.
Sluiten