Van collega naar leidinggevende - IFBD
Van collega naar leidinggevende

Van collega naar leidinggevende

  • U leert hoe u als nieuw-leidinggevende uw geloofwaardigheid verdient en behoudt, zowel bij je team als bij je management.
  • U leert optimaal samen te werken met je ex-collega’s en je nieuwe baas.
  • U leert te communiceren, te motiveren, te delegeren, aan te spreken en invloed uit te oefenen, ook als het eens moeilijk gaat.

HELP … IK WORD BAAS OVER MIJN COLLEGA’S

Proficiat … Je mag leidinggeven. Na zoveel jaren inzet krijg je eindelijk erkenning en worden je inspanningen beloond met een promotie. Nieuwe verantwoordelijkheden, nieuwe opdrachten, nieuwe verwachtingen. Je zoekt zelf naar een taakinvulling en vooral naar de rol die je wilt innemen in je team en je organisatie. En dan besef je plots … “Help, ik word baas over mijn collega’s!”

DE ANDERE DYNAMIEK VAN LEIDINGGEVEN

Inderdaad help … want die collega’s bekijken je nu plots anders. Zij kennen je vaak beter dan je manager je kent. Misschien krijg je wel te kampen met collega’s die het niet zo makkelijk aanvaarden dat jij nu leidinggevende bent. Je wordt geconfronteerd met een pak vervelende reacties: jaloezie, roddel, lange tenen, stemmingmakerij, frustratie, … Je wil per se geliefd zijn, maar plots word je de schietschijf van je team? Omdat je een bazenvleier bent? Een carrièrejager? Je beter voelt dan de rest? Kickt op macht? Soms wordt je promotie gezien als verraad naar je collega’s toe. “Wij waren toch een goed team en nu kom jij dit verpesten.” Corrigerende opmerkingen – vroeger zei je gewoon “Zeg Piet, zou je niet beter eerst …” – worden plots moeilijker. Diezelfde zin krijgt plots een heel andere interpretatie: je bent nu baas.

NIET IEDEREEN IS EVEN TEVREDEN MET JE PROMOTIE

Als leidinggevende word je afgerekend op het resultaat van je team. Jij moet delegeren, opdrachten verdelen, beslissingen verdedigen … Hierdoor maak je je niet steeds geliefd. Het vertrouwen dat je had als collega, raak je stilaan kwijt. Maar hoe verdien je vertrouwen als leidinggevende? Hoe verdedig je geloofwaardig vandaag, wat je gisteren afbrak? In je team is iedereen gelijk, maar voelt niet iedereen zich gelijk. Het geven van gunsten wordt verwacht, maar ondermijnt je gezag. Begripvol én met respect je opdracht als leidinggevende uitvoeren blijft de boodschap.

JOUW MANAGER ZIET JE ALS DE GEKNIPTE PERSOON: JE HOEFT IMMERS NIETS TE LEREN …

Maar wat meer is … jouw manager heeft hoge verwachtingen. Immers, jij kent de organisatie, het team en de verantwoordelijkheden van het team. Je inwerken hoeft niet (denkt je manager), resultaten moeten direct zichtbaar zijn (verwacht je manager). Je moet als nieuwbakken leidinggevende dan ook direct scoren … Reden te meer om je team – van in het begin – op een overtuigende manier aan te sturen.

WAT LEER JE TIJDENS DEZE WORKSHOP?

In deze workshop (speciaal ontwikkeld voor de leidinggevende die vanuit het eigen team doorgegroeid is), leer je – zonder je eigen gezag te ondermijnen – met mensen omgaan, invloed uitoefenen en jezelf aansturen. Je leert de valkuilen van leidinggeven aan ex-collega’s en hoe je als leidinggevende kunt groeien. Hoe sneller je accepteert dat je niet langer “één van hen” bent, hoe sneller je zult uitblinken in je nieuwe functie als leidinggevende.

Rudi Cranshoff - Trainer IFBD
Hoe sneller je accepteert dat je niet langer “één van hen” bent, hoe sneller je zult uitblinken in je nieuwe functie als leidinggevende.

Rudi Cranshoff - Trainer IFBD

Rudi Cranshoff is al enkele decennia trainer-consultant in management, (inter-) persoonlijke – en communicatieve vaardigheden. Zijn expertise is people management. Hij deed een unieke ervaring op in internationale omgevingen (o.a. als Regional Training Manager Zuidoost-Azië) en de hrm-afdeling bij Janssen Pharmaceutica. Hij is een pure trainer, no nonsense, uitermate resultaatgericht en gericht op zachte gedragsverandering. Rudi begeleidde doorheen zijn lange trainerscarrière vele honderden leidinggevenden, gerekruteerd via interne promotie. Op basis van deze ervaringen, stelde hij dit unieke programma samen, geënt op de noden van de nieuwe leidinggevende, verantwoordelijk voor het aansturen van ex-collega’s.

Zeer goede lesgever! Veel van geleerd, ook door de voorbeelden die hij zelf kon aanhalen. Goed dat het niet steeds luisteren was.

Trui, Verpleegkundige

Deze opleiding heeft mijn verwachtingen overtroffen!

Bruce, Operations Manager

Hele nuttige opleiding die op een heel aangename manier wordt gebracht. De aandacht wordt steeds vastgehouden. Praktijkvoorbeelden zijn een grote meerwaarde.

Veronique, Customer Care Manager

Zeer volledige en bruikbare cursus. Zal hier zeker toepassingen uit gebruiken.

Herman, Test Leader
Please contact us for more information
Cost
Inschrijven Inscription * For every extra participant you will get a 5% discount on the total amount, with a maximum of 20% (= 5 participants or more).
Similar workshops