Voeren van moeilijke gesprekken

Voeren van moeilijke gesprekken

  • U leert slecht nieuws gesprekken duidelijk, eerlijk en helder te voeren.
  • U leert empathisch doch zakelijke te communiceren.
  • U oefent, samen met onze professionele acteur uw moeilijke gesprekken in ons veilig oefenlabo.

MOEILIJKE GESPREKKEN ZIJN VAAK SLECHT NIEUWSGESPREKKEN …

Weinig leidinggevenden voelen zich comfortabel tijdens een moeilijk gesprek. Of dit nu een corrigerend gesprek, een ontslaggesprek, een demotie gesprek, een verzuimgesprek of een moeilijk evaluatie- of functioneringsgesprek is, als leidinggevende heeft u er alle belang bij om zo duidelijk, helder en eerlijk als mogelijk te zijn. Dit is waar uw gesprekspartner ook recht op heeft.

DUIDELIJKHEID TROEF

De onzekerheid en eigen empathie van leidinggevenden bij moeilijke gesprekken, zorgt altijd voor onduidelijkheid. Conclusies zijn verward, afspraken worden niet gemaakt, emoties worden uitvergroot, beide partijen spelen op de man en niet op de bal, … Vele leidinggevenden verliezen dan ook de controle of de regie van het gesprek, verlaten het feitelijke pad en worden persoonlijk of emotioneel betrokken.

TOON EMPATHIE MAAR BLIJF ZAKELIJK

Maar hoe gaat u om met emoties? Wat als een werknemer een discussie begint? Met persoonlijke verwijten aan komt? Agressief wordt? Mag u discussies aangaan? Moet u troosten? Welke afspraken maakt u onmiddellijk, welke stelt u uit? Dat moeilijke gesprekken vaak emotioneel geladen zijn, is een evidentie. Wapen u echter en zorg dat u professioneel en zakelijk blijft, ongeacht welke richting het gesprek ook uit gaat.

WEES VOORBEREID EN BOUW UW GESPREK OP

Structureer uw moeilijk gesprek. Begin direct met de boodschap en geef duidelijke en niet voor discussie vatbare redenen voor het gesprek. Luister naar de betrokkene en geeft passende antwoorden op de vragen. Anticipeer onzekerheid door duidelijke communicatie over de details van de reden van het gesprek. Geef een tijdslijn en termijnen, geef zelf argumenten, zowel pro als contra. En bovenal, rond het gesprek ook duidelijk af. Maak niet voor interpretatie vatbare afspraken. Zet desnoods enkele conclusies op papier. Dit alles geeft u én de betrokken werknemer houvast. Herhaal en vat samen en vermijd zo foutieve interpretaties. Maar wees vooral voorbereid op een hevige emotionele reactie … en weet deze te counteren.

OEFEN IN EEN VEILIGE OMGEVING

Onder de ervaren leiding van onze trainer Rudi Baert en onze acteur Frank Robberechts, vinden verschillende rollenspelen rond het voeren van moeilijke gesprekken plaats. Aan de hand van herkenbare en real life situaties kunt u zien waar, hoe maar vooral waarom het helemaal verkeerd kan lopen. U leert signalen te (h)erkennen, in te grijpen en bij te sturen. Deze training bezorgt u niet alleen tientallen direct bruikbare tips en ideeën maar is tegelijkertijd een oefenlabo, waarbinnen u in een veilige omgeving het voeren van uw moeilijk gesprek kunt oefenen.

Rudi Baert - Trainer IFBD
Je hebt meer stress dan je gesprekspartner, je spiegelt het mooier voor dan het is, je werkt niet naar een conclusie, je probeert te troosten, je gaat in op verwijten en emoties, je rechtvaardigt je beslissing tot in den treure, … Herkenbaar?

Rudi Baert - Trainer IFBD

Rudi Baert begeleidt sinds 1997 – als Managing Director van L&AD – individuen en organisaties doorheen complexe veranderingstrajecten. Door zeer pragmatische trainingen en individuele coaching, faciliteert en stimuleert hij gedragsverandering doorheen de organisatie. Hiervoor was hij meer van 17 jaar actief in de financiële sector, waarbij hij jaren verantwoordelijk is geweest voor de organisatie van commerciële en managementopleidingen. Rudi is tevens gekwalificeerd MBTI-gebruiker en een veel gevraagd docent voor diverse leiderschapstrainingen.

Frank Robberechts - Acteur IFBD

Frank Robberechts - Acteur IFBD

Frank Robberechts, professioneel acteur, creëert als sparring acteur oefensituaties voor u als deelnemer aan deze workshop. Frank is sinds 1993 professioneel acteur en faciliteert zo veranderprocessen binnen organisaties. Samen verzorgen Rudi en Frank diverse leerprojecten binnen het IFBD, waaronder ‘Aansturen van Onproductief Gedrag’ en ‘Generatieconflicten op de werkvloer’. Niet alleen zijn ze beiden professionals, maar tevens zijn ze perfect op elkaar afgestemd.

Zeer toffe opleiding met juiste feedback en leermomenten.

Inge, Manager operations & security

Grote toegevoegde waarde van de combinatie met Frank. Maakt de theorie plots heel zichtbaar.

Rudy, Marketing Manager

Praktijkvoorbeelden van collega's maakten deze dag nog leerrijker!

Anne-Severine, Afdelingshoofd

Hele fijne dag en interacties + goede acteur. Handige tips en voorbeelden.

Coralien, HR Business Partner

Doe zo verder! Zeer leerrijk en toepasbaar in de praktijk. Enorm interessant gebracht.

Afroditi, Talent Hunter

Jullie doen dit geweldig en met zoveel passie. Heel erg bedankt!

Charlotte, PCC Controller
Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

 

Anderen bekeken ook
Writers academy Hoe vang ik een rat … Hoe vang ik een rat … Lees meer lees meer Artificiële Intelligentie & Business IT ChatGPT – slim & creatief communiceren ChatGPT – slim & creatief communiceren Lees meer lees meer Communicatie, presentatie & impact Stratego voor vrouwen Stratego voor vrouwen Lees meer lees meer Communicatie, presentatie & impact Listig in lastige situaties Listig in lastige situaties Lees meer lees meer
[Veld is niet meer gekoppeld!]