Categoriemanagement voor Inkoop
- Hoe geeft u een categoriemanagement-project succesvol vorm?
- Hoe stelt u categorieplan op en een categorieteam samen?
- Hoe vult u uw rol in als Category Manager?
Categoriemanagement is het bundelen of segmenteren van de in te kopen goederen en diensten in onderling logisch samenhangende pakketten Deze pakketten of categorieën worden vervolgens ondergebracht bij een Category Manager. De verschillende productcategorieën worden als businessunits gezien en zijn op basis van de behoefte van de interne klant georganiseerd. Per categorie is dan ook een op maat gemaakte inkoopstrategie en aanpak. Door de kennis en expertise per categorie te bundelen, slaagt u erin een consistenter inkoopbeleid te voeren en zo maximale winst en waarde te creëren.
Waar traditionele inkooporganisaties veelal focussen op kostenbesparingen, beoogt Categoriemanagement net het maximale uit de markt te halen. Zo sluit de Categoriemanagement strategie direct aan op de strategie en de doelen van de interne klant. Daarom leidt Categoriemanagement tot een betere integratie en acceptatie van inkoop in de organisatie. Het draait niet langer om kosten te besparen, maar wel om geld te verdienen. Alleen zo kan inkoop echte duurzame waarde creëren.
Goed ingericht categoriemanagement kent een aantal voordelen, beginnend met betere zichtbaarheid van uitgaven. Door per categorie nauwkeurig te documenteren wat er uitgegeven wordt, worden verborgen kosten niet langer over het hoofd gezien. De nauwkeurigheid van uw uitgaven, is tevens een eerste stap in de richting van het realiseren van besparingen. Een beter inzicht in inkoopuitgaven levert continu resultaten op voor de keten en zorgt voor betere besluitvorming. Verder helpt categoriemanagement om effectiever en efficiënter met leveranciers samen te werken. Uw strategische leveranciers verkiezen een samenwerking met organisaties die de moeite nemen om een relatie op te bouwen. Tot slot levert categoriemanagement een verhoogde klanttevredenheid op. Met een goede kennis van de markt waarin de organisatie zich bevindt, kan er binnen elke categorie beter bekeken worden hoe producten en services verbeterd kunnen worden.
Deze cursus helpt deelnemers bij het ontwikkelen van winnende categoriestrategieën door ervoor te zorgen dat degenen in het hele bedrijf die betrokken moeten zijn, het Categoriemanagement-proces begrijpen, ondersteunen en er ook actief aan deelnemen. De cursus biedt een inleiding tot MAXIM Categoriemanagement en omvat een verkenning van de principes van het proces. De rol van inkoop binnen organisaties wordt ook onderzocht om deelnemers te helpen begrijpen welke waarde mogelijk is en wat er nodig is om deze ook te verzilveren.
Yves Thijs is een ervaren inkoopprofessional, adviseur, docent en gastspreker. Vroeger was hij werkzaam als inkoopleider bij o.a. Case New Holland, Spector Photo Group en Becton Dickinson. Vandaag is hij zelfstandig executive trainer, coach en adviseur in onderhandelingstechnieken, strategie-ontwikkeling, Categoriemanagement, SRM, inkooporganisatieontwikkeling en inkoper vaardigheid- en competentiebeoordeling. Als gedreven trainer houdt Yves ervan kennis en ervaring te delen in seminaries, opleidingen en conferenties met alle rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken actoren in het inkoopveld.
Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad. (6 minuten per test).
(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)
Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.
Voer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVoer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVul uw e-mailadres in en wij laten u weten wanneer er extra data beschikbaar komen.
Bedankt, u ontvangt nu automatisch een e-mail wanneer nieuwe data beschikbaar komen.
Sluiten