SLA – service level agreements
- U leert hoe u afspraken tussen klant en leverancier formaliseert door middel van een functionele SLA.
- U leert hoe u nieuwe SLA’s opstelt en bestaande SLA’s evalueert en bijstuurt.
- U leert hoe u een SLA onderhandelt.
Een SLA of “Service Level Agreement” formaliseert de afspraken tussen leverancier en klant. Deze afspraken omvatten de relevante kritische succesfactoren van de samenwerking zoals beschikbaarheid, servicegraad, kwaliteit, kosten, … van de geleverde dienstverlening. Een goede SLA garandeert een continue kwaliteit of service aan een overeengekomen kost. Maar Corona heeft vele (formele en vooral informele) afspraken tussen klant en leverancier zwaar op de proef gesteld. Afspraken werden niet nagekomen, prijzen werden herzien, levertermijnen herbekeken, bestellingen geschrapt… Dit met alle gevolgen van dien. Maar nu alles voorzichtig normaliseert heeft u er alle belang bij uw afspraken met uw partners te evalueren én te formaliseren. En hierbij zijn SLA’s een absolute must.
Een SLA is een onmiskenbaar controle- en garantie-instrument, dit zowel bij outsourcingtrajecten als bij structurele samenwerkingen tussen ondernemingen of afdelingen onderling. Deze SLA vormt dan ook de basis voor kwaliteitsverbetering, kostenbeheersing, inzage in kostenstructuur, kostenreductie, knelpuntenanalyse, procesanalyse en -optimalisatie, klanttevredenheid, concurrentieanalyse … En toch gaan vele bedrijven vrij makkelijk en snel over de invulling van een professioneel Service Level Agreement.
Wat neemt u op in een SLA en wat niet? Hoe gedetailleerd moet u zijn? Wat doet u met sancties? Meerwerk of minderwerk? Meervolume of mindervolume? Kunt u een SLA herzien? Hoe pakt u dit concreet aan? Wat is de juridische waarde van een SLA? Hoe rapporteert u over de overeengekomen servicegraad? Wat zijn de rollen en verantwoordelijkheden van beide partijen? Hoe onderhandelt u uw SLA? Kortom, hoe maakt u een SLA die duidelijke afspraken definieert en zo pro-actief conflicten ontmijnt?
Deze workshop biedt u een stappenplan bij het opzetten van een werkbare SLA en dit voor de beide partijen. Zowel vorm als inhoud komen uitgebreid aan bod, maar ook de rechten en plichten van beide partijen staan centraal in deze workshop.
Na deze workshop bent u niet alleen in staat uw bestaande SLA’s te evalueren en in vraag te stellen, maar vooral om nieuwe SLA’s op een éénduidige en duidelijke manier vorm te geven. U kent niet alleen de bouwstenen van een SLA maar evenzeer de valkuilen bij het gebruik en de evaluatie ervan.
Philip Meyers is een ervaren inkoop-professional. Na een ingenieurs- en een managementopleiding, deed hij ervaring op in verschillende organisaties zoals de Belgische Krijgsmacht (projectleider complexe bouw-projecten), Stork Pompen (Quality Engineer, Health & Safety Officer, Service Manager, Quality Support Manager / QA – TQM), Johnson Pump (Manager Purchasing and Logistics) en Unisys (Procurement Program Manager, Procurement Leader Belgium). Hierna zette hij de stap als freelance consultant, gericht op complexe transformatie processen in inkoop. En dit zowel bij overheidsorganisaties als private bedrijven.
Philip legt intussen een indrukwekkend palmares voor als inkoopadviseur: De Lijn (Strategic Buyer), VDAB (Senior Buyer Facilities and Civil Works), Brink’s Solutions Belgium (Purchasing Consultant), Luminus (Sr. Buyer), Bridgestone (Sr. Category Manager), Brussel Energie (Public Procurement Consultant), EDF Luminus (Senior Buyer and Coach for IT purchasing), BPost (Head of Purchasing), Proximus (Procurement Program Manager)… en vele andere rollen bij onder andere UCB, Start People, GSK, Euroclear, O’Cool, Tessenderlo…
Ook als trainer is Philip reeds vele jaren actief. Hij is een gewaardeerd spreker op seminaries en treedt ook regelmatig op als inkoop expert-trainer, maar ook als key note speaker. Daarnaast is Philip nog docent “Inkoop-technieken” aan de Katholieke Hogeschool in Leuven.
Zeer uitgebreid maar zeker zo toepasbaar! Aangenaam om naar te luisteren.
Aster, Fleet ManagerHartelijk dank voor de leuke opleiding. Praktijkvoorbeelden waren leerrijk en bruikbaar. Een verteller met ervaring en humor!
Ingrid, LeveranciersbeheerderHet IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad. (6 minuten per test).
(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)
Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.
Voer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVoer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVul uw e-mailadres in en wij laten u weten wanneer er extra data beschikbaar komen.
Bedankt, u ontvangt nu automatisch een e-mail wanneer nieuwe data beschikbaar komen.
Sluiten