HR plan op 1 A4 - IFBD
HR plan op 1 A4

HR plan op 1 A4

  • U leert hoe u businessnoden vertaalt naar HR- doelen.
  • U leert hoe u uw HR Plan realistisch, meetbaar en actiegericht opstelt.
  • U leert hoe u uw HR Plan opvolgt en wat uw rol en die van de business hierbij is.

EEN HR PLAN DAT AANSLUIT BIJ UW BUSINESS

Het formuleren van een Strategisch HR Plan is vaak lastig. De vertaalslag van de organisatiestrategie en organisatiedoelen naar HR strategie en HR doelen is hier de grote uitdaging. Daarom is elk HR Business Plan, hoe gesofisticeerd, technisch onderbouwd en toekomstgericht het ook is, volkomen zinloos als het niet aansluit met de echte realiteit van uw business.

HR PLAN OP 1 A4

Maar hoe geeft u vorm aan uw HR Business Plan? Hoe vertaalt u de businessnoden naar HR doelen? Hoe maakt u uw plan realistisch, meetbaar en actiegericht? En hoe volgt u dit plan op? Wat is de rol van HR en wat is de rol van de business? Kortom, hoe maakt u uw HR Plan op 1 A4? De OGSM-methodiek (Objectives, Goals, Strategies & Measures) is een krachtige en uitermate functionele manier om vorm te geven aan uw HR Plan.

Want in één oogopslag (en op 1 A4) wordt duidelijk hoe uw HR Plan eruit ziet en hoe alle onderdelen met elkaar samenhangen. De methodiek vertaalt op een heldere en eenduidige manier doelstellingen in HR strategieën en vervolgens in HR actieplannen. Zo creëert u – bij uw business – een echt draagvlak voor al uw HR inspanningen.

HET 5 STAPPENPLAN BIJ DE OPMAAK VAN UW HR PLAN

STAP 1: STRATEGISCHE AGENDA
Kijk naar de belangrijkste organisatieontwikkelingen die uw organisatie kenmerken. Het management (zowel directie als lijnmanagement) moet u inzicht geven in hun plannen en strategische agenda’s. Op het moment dat u het gesprek daarover aangaat met die (lijn-)manager, voelt hij zich erkend in zijn rol en zal hij HR ook eerder erkennen.

STAP 2: ANALYSE VAN HET “MENSELIJKE KAPITAAL: NU EN STRAKS”
Bij stap 2 kijkt u naar het menselijke kapitaal binnen de organisatie. Hoe staat het er nu voor en waar wilt u naartoe? Wat zijn bijvoorbeeld de échte conclusies van een medewerkers-tevredenheidsonderzoek? Is de organisatie klaar voor de uitdagingen die ze graag aan wil gaan? Wat zijn de sterktes en de zwaktes? En hoe ziet de arbeidsmarkt eruit?

STAP 3: UW HR POWER SWOT
Nadat u de organisatiekant – vanuit de business – hebt bekeken, maakt u een HR Power SWOT. Vervolgens bekijkt u samen met het management of dit op elkaar aansluit. Hierop bepaalt u samen welke thema’s er op het HR plan moeten komen. Denk bijvoorbeeld aan capaciteitsplanning, mobiliteitsplan of competentie/talent management …

STAP 4: HR PLAN OP 1 A4 – AAN WELKE KNOPPEN MOET U DRAAIEN?
Nadat u, in overleg met de lijnmanager, die thema’s hebt bepaald, kunt u aan verschillende ‘knoppen’ draaien om deze in beweging te krijgen. Denk hierbij aan leiderschap, cultuur of HR tools.

STAP 5: 20% PLANNEN, 80% UITVOEREN
Als u samen met het management aan de juiste knoppen draait, is de gezamenlijke uitvoering het logische vervolg. HR voorkomt hiermee enerzijds dat er continu over de schouder mee wordt gekeken, en anderzijds dat alles uitbesteed wordt aan het management. Bovendien is het zowel voor de lijnmanager als voor HR cruciaal te weten wie welke rol speelt bij deze samenwerking. Op die manier gaat u als HR professional een gelijkwaardig gesprek aan met uw management en werkt iedereen vanuit een gezamenlijke agenda.

Een HR plan op 1A4, het werkt!

Margriet Lindemans - Trainer IFBD
Creëer – bij uw business én uw management – een echt draagvlak voor al uw HR-inspanningen door een HR Plan dat aansluit bij uw bedrijfsrealiteit.

Margriet Lindemans - Trainer IFBD

Uw trainer, Margriet Lindemans, partner van Business Markers, is een atypische trainer. Gedurende meer dan 18 jaar groeide zij als HR Professional binnen The Coca Cola Company. In 1997 gestart als Training Coördinator NW Europe & Nordics, werd Margriet in 2000 HR Business Partner en later HR Manager. In 2010 groeide zij door tot HR Strategic Business Partner for European & Business Unit Functions. In 2017 sloot zij haar carrière binnen The Coca Cola Company af als HR Strategic Business Partner Northern Europe Business, Western Europe Finance & EMEA R&D. Gedurende 3 jaar was zij verantwoordelijk voor de people development agenda voor de Benelux, Zweden, Noorwegen en Ijsland business evenals voor de European Finance Function en de EMEA Research and Development teams. Het aansturen van Organisational Change, het implementeren van nieuwe structuren en HR Processen evenals het toekennen van ressources en het managen van cultuurveranderingen behoorden tot haar taken.

Vandaag begeleidt zij binnen Business Markers organisaties (én individuen) als coach, facilitator en consultant bij HR doorbraken. Haar unieke ervaring, gekoppeld aan een enthousiasme en openheid maken van Margriet dé trainer voor dit programma.

Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

 

 

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Anderen bekeken ook
Human Resources & Arbeidsrecht Werken met zelfstandigen Werken met zelfstandigen Lees meer lees meer Human Resources & Arbeidsrecht Voeren van moeilijke gesprekken Voeren van moeilijke gesprekken Lees meer lees meer Human Resources & Arbeidsrecht Alcohol & drugs op de werkvloer Alcohol & drugs op de werkvloer Lees meer lees meer Strategie & innovatie Leiding geven zonder cijfers Leiding geven zonder cijfers Lees meer lees meer