DUURZAME INZETBAARHEID & EMPLOYABILITY
De arbeidsmarkt verandert sneller dan ooit. 60 % van de beroepen die wij nu kennen, zullen binnen 20 jaar niet meer bestaan. 100.000 leerlingen volgen momenteel een studierichting die – bij afstuderen – niet langer relevant is … Maar ook onze bedrijven veranderen. Digitaal is het nieuwe normaal. Hiërarchie wordt vervangen door zelfsturing. Levenslang leren is een must … Medewerkers, jong én oud, zullen zich moeten blijven ontwikkelen om aan te kunnen sluiten bij deze veranderingen om zo duurzaam inzetbaar te zijn.
Duurzame inzetbaarheid is echter de verantwoordelijkheid van zowel het individu als de organisatie. Elke individuele medewerker moet inzetbaar zijn én ook blijven. Van HR én leidinggevende wordt verwacht en gevraagd hun medewerkers hierin te begeleiden en te stimuleren.
DE ARBEIDSMARKT: DUURZAAM MAAR WENDBAAR
Duizenden Vlamingen en Brusselaars maakten de afgelopen jaren gebruik van de loopbaancheque. Als één van de weinige regio’s in Europa creëerde de Vlaamse regering dit instrument om werknemers te ondersteunen bij hun loopbaanvragen en zo de arbeidsmarkt meer wendbaar te maken. Werkgevers hebben dit signaal begrepen: het is hoog tijd om het proces van loopbaancoaching ook bedrijfsintern aan te pakken en te kijken op welke manier het werk zo kan ingericht worden dat het nog beter aansluit bij de dromen, ambities en verlangens van de medewerker.
Meer zelfs, elke organisatie die haar werknemers een duurzame loopbaan wenst aan te bieden, zal zich verplicht zien om ontwikkelingsgerichte loopbaangesprekken te voeren.
DE NIEUWE PLEK VOOR WERK IS HET LOOPBAANGESPREK: NIET VRIJBLIJVEND MAAR ESSENTIEEL
Want wat is de plek voor werk in deze snel veranderende wereld? Hoe zien onze loopbanen er morgen uit? Wat is de verantwoordelijkheid van werkgever én werknemer in het “fris” houden van de loopbaan? Hoe ontdek je bij jezelf en bij je medewerkers de loopbaancompetenties? En hoe kan je die via loopbaangesprekken versterken, zodat je levenslang kunt leren, groeien en ontwikkelen? Waarin verschillen deze gesprekken van de traditionele functionerings- of evaluatiegesprekken? Hoe integreer je duurzaamheid en employability in deze gesprekken? Kies je voor ontwikkelen van tekorten of maximaliseren van potentieel? Welke tools en (gespreks-)technieken brengen je tot de juiste conclusies? Hoe stel je een loopbaan- en ontwikkelplan op? En hoe beïnvloedt de leeftijd van je werknemers het gesprek? En hoe ondersteun je je medewerkers bij het opmaken van een eigen loopbaanplan?
Deze opleiding bezorgt je de nodige vaardigheden om op een krachtige manier loopbaangesprekken te initiëren en te voeren.
WAT LEER JE TIJDENS DEZE TRAINING
- Je hebt een duidelijk zicht op de positionering van loopbaangesprekken binnen de strategie van je eigen onderneming en je handelt vanuit een duidelijk mandaat.
- Je kan motiverende en ontwikkelingsgerichte loopbaangesprekken voeren.
- Je kan samen met de medewerker of coachee talenten, drijfveren en ontwikkelings-behoeften vaststellen.
- Je kan de loopbaanbehoeften van de medewerker of coachee verbinden met de noden en beschikbaarheden binnen jouw organisatie.
- Je kan de medewerker stimuleren tot reflectie over duurzame inzetbaarheid.
- Je kan de methodische stappen van een ontwikkelingsgericht loopbaangesprek toepassen.
- Je kent de loopbaancompetenties en kunt die samen met jouw coachee identificeren.
- Je kan een aantal praktische loopbaantools gebruiken.
- Je kan de medewerker of coachee ondersteunen bij het opmaken van zijn/haar loopbaanplan.
- Je hebt de basisvaardigheden van het coachen ingeoefend.