FOUTE KPI’S … EN DE WAAN VAN DE DAG
De valkuil waar organisaties telkens opnieuw intrappen, is dat ze – weliswaar goed bedoeld en zonder het te weten – via Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) barrières opwerpen voor effectieve uitvoering van de strategie. Klanten worden daarvan de dupe en veel tijd gaat verloren aan het herstellen van fouten. KPI’s leiden niet tot de gewenste prestatieverbetering. De waan van de dag blijft regeren. En dat hoeft niet.
DRAAI AAN DE JUISTE KNOPPEN
In deze workshop leert u concreet en praktisch hoe het anders kan. Een innovatieve aanpak die zich in de praktijk heeft bewezen. U leert hoe u KPI’s opzet die samenwerking wél bevorderen, uw klanten beter bedienen en waarbij u ‘knoppen’ krijgt waarmee u écht kunt sturen en uw ambities kunt realiseren.
EILAND-DENKEN EN SUBOPTIMALE KPI’S
70 tot 80 procent van de faalkosten komt voort uit te hoge kosten door gebrekkige samenwerking en eiland-denken binnen organisaties. Samenwerking wordt geblokkeerd door een onjuiste opzet en verkeerd gebruik van KPI’s. KPI’s die medewerkers en afdelingen suboptimale beslissingen laten nemen. Finance betaalt de facturen aan leveranciers bewust wat later omdat het goed is voor het werkkapitaal, terwijl productie hier last van heeft omdat leveranciers niet komen opdagen. Logistiek neemt besluiten voor het wel of niet op voorraad houden van artikelen op basis van hun KPI’s, met als gevolg dat de winkels vaak niet het juiste product “op het schap” hebben. Zo zijn er tientallen voorbeelden waarbij een onjuist gebruik van KPI’s niet leidt tot prestatieverbetering. Op het einde van de dag is de klant, maar ook de organisatie zelf de dupe.
IDENTIFICEER KPI’S DIE WEL WERKEN
Organisaties trappen telkens opnieuw in dezelfde valkuilen bij het opzetten en gebruiken van KPI’s. Dat moet echt anders. Organisaties kunnen zoveel meer uit KPI’s halen, maar dan moeten ze wel op een andere manier leren denken en werken. In deze workshop, verzorgd door auteur Peter Geelen, leert u KPI’s te identificeren die wél werken. Bovendien staat onze trainer uitgebreid stil bij hoe KPI’s samenwerking in de keten binnen organisaties verbeteren. Het resultaat in de praktijk is dan ook verbluffend.
ZIE DE KPI-BOMEN IN HET BOS
In deze training gaan we diep in op deze materie en krijgt u inzicht in alle achterliggende principes. U leert de valkuilen te vermijden en een KPI-structuur in te richten waarmee u strategie daadwerkelijk naar de vloer vertaalt. U krijgt KPI’s die uw medewerkers en afdelingen laat samenwerken. KPI’s die voor uw medewerkers en managers de knoppen zijn waarmee ze prestaties echt kunnen beïnvloeden.