WAAROM EEN VERKOOPPLAN EEN ABSOLUTE MUST IS …
Verkopen is je vak. Al jaren bouw je – samen met je team of collega’s – mee aan het commerciële succes van je organisatie. En misschien ben je intussen doorgegroeid tot sales manager en coach je vandaag je gemotiveerd en ambitieus verkoopteam. En dan vraagt je management, midden in de coronagekte, om een sales plan. Een plan dat je ambities en doelstellingen meetbaar én realistisch samenvat. Dat verkoopplan is enerzijds een houvast om je team mee aan te sturen in onzekere tijden, anderzijds jouw garantie dat je management je steunt in hoe jij jouw markt verder wilt uitbouwen.
DATA, DATA EN NOG MEER DATA …
Je gaat aan de slag … Je verzamelt data, bekijkt historiek en forecast, analyseert je CRM gegevens, evalueert de markt en de andere aanbieders, kijkt kritisch naar je concurrenten, gaat op zoek naar nieuwe klanten, segmenteert bestaande klanten, … Voor je er erg in hebt, verdrink je in KPI’s, klantenprofielen, strategische missies, segmenten, visies van concurrenten …
JOUW SALES PLAN OP 1 A4
Wat je vandaag ontbreekt is een canvas: een pragmatische structuur om je sales plan op 1 A4 vorm te geven. En dit is wat deze unieke workshop biedt: op één dag tijd, leer je hoe je ondernemingsstrategie vertaalt naar een realistisch én bruikbaar sales plan. Met behulp van de duidelijke OGSM-structuur (Objectives, Goals, Strategies & Measures) leer je om je doelstellingen om te zetten in helder afgelijnde prioriteiten. Met je klant in het achterhoofd in de veranderende wereld van de verkoop, ga je aan de slag. Je geeft je eigen sales plan op 1 A4 vorm, geruggesteund door je team én door je management.
Na deze training ga je aan de slag met je eigen Sales Plan op 1 A4. Want gedurende deze dag werk je aan je objectieven en initiatieven, je eigen klanten, je eigen marktbenadering en –segmentatie, je eigen product-portfolio, je eigen waarde propositie, je eigen onzekerheden en risico’s … Je analyseert je huidige situatie en bouwt je eigen corona-proof sales plan op 1 A4.