Scorende offertes schrijven

Scorende offertes schrijven

  • Stel oplossingen voor in plaats van prijzen.
  • Vertaal uw dienst- of product kenmerken naar klantenvoordelen.
  • Neem klantenbezwaren weg met een wervende offerte.

PRIJS IS EEN OVERSCHATTE FACTOR … 

Aan de hand van uw offerte beslist uw prospect of hij met u in zee gaat … of niet. Maar hoe overtuigt u uw klant dat hij de opdracht aan u gunt? De prijs is zeker een bepalende maar evenzeer sterk overschatte factor. Even belangrijk is het om de vinger op de zere plek van uw klant of prospect te leggen en te laten zien wat u écht kunt betekenen en waarom u de beste keuze bent. Ondanks een eventueel hogere prijs … 

HOE MAAKT U UW OFFERTE ONDERSCHEIDEND

Een goede offerte is in tijden van hevige concurrentie essentieel. Om onderscheidend te zijn, moet u daarom niet alleen een professionele en betrouwbare indruk maken, maar ook de toegevoegde waarde van uw dienst of product overbrengen. Een standaardofferte is hiertoe niet langer voldoende … 

OVERTUIGENDE, DUIDELIJKE EN SCORENDE OFFERTES

In deze training leert u met meer gemak een overtuigende offerte te schrijven. Een klantgerichte tekst die aansluit op de echte klantvraag en de lezer snel overtuigt van uw toegevoegde waarde als partner. U krijgt tientallen praktische tips voor logische opbouw, overtuigende inhoud en aantrekkelijke formulering in uw eigen offertes. 

VERHOOG DE GUNFACTOR VAN UW OFFERTE

Tijdens deze workshop wordt u zich bewust van de motieven, de bezwaren en het leesgedrag van uw klant of prospect. U krijgt daarbij een bruikbaar stappenplan en praktische handvatten voor een overtuigende inhoud, logische indeling en wervende formulering voor zowel uw offertes als de begeleidende tekst. U past de tips direct toe in hun eigen tekst en ontvangt na de training feedback op uw eigen offerte of tender. 

WAAROM EEN GOEDE OFFERTE EVEN BELANGRIJK IS ALS EEN GOEDE PRIJS: ENKELE CIJFERS

  • 54% van de inkopers stuurt uw offerte intern door, wat betekent dat alle stakeholders uw tekst lezen en moeten begrijpen;
  • in slechts 60% van de gevallen neemt de inkoper contact met u op als er onduidelijkheden zijn;
  • 27% van de inkopers legt uw offerte meteen aan de kant en neemt uw voorstel niet langer in overweging als uw offerte niet duidelijk of helder is;
  • 58% van de inkopers vraagt bij onduidelijke offertes in de toekomst geen offerte meer bij u op;
  • 33% van de inkopers gaat sneller over tot prijs-onderhandeling bij een onduidelijke of slecht opgestelde offerte;
  • voor 55% van de inkopers spelen taalfouten en “kromme zinnen” een rol in het beslissingsproces;
  • 74% van de inkopers geeft aan wel eens een opdracht niet te hebben verstrekt omdat de algehele kwaliteit van de offerte te wensen overliet;
  • Organisaties zijn bereid om 5 tot 15% meer te betalen voor dezelfde dienst als er een goede offerte wordt ingediend.

VOOR WIE IS DEZE WORKSHOP BESTEMD?

Accountmanagers, salesmanagers en ondernemers die maatwerkoffertes en/of aanbestedingen schrijven. 

Alette den Exter - trainer IFBD
Maak gebruik van een pitch: een overtuigend verkoopverhaal om een idee in een korte presentatie verkocht te krijgen aan uw prospect.

Alette den Exter - trainer IFBD

Tijdens haar studies deed Alette den Exter onderzoek naar het effect van tekstkenmerken op kennis, houding en gedrag van de lezer. Dat leverde veel praktische schrijftips op die zij na haar studie direct kon toepassen als trainer en adviseur schriftelijke bedrijfscommunicatie. Daar ontwikkelde zij zich tot een deskundige trainer met pit, enthousiasme en een scherp oog voor groepsdynamiek. Ongeveer 8.764 trainingsuren en vele kilometers later, startte zij Alette den Exter Tekstadvies en –Training op. Sindsdien richt zich op uw praktijk als schrijvende professional: de vakspecialist die er niet voor heeft gekozen teksten te schrijven, maar dit wel als onderdeel van zijn functie ziet. Zij maakt voor u het schrijven graag makkelijker. En als het even kan ook leuker.

In haar trainingen biedt zij u precies die handvatten aan waarmee u sneller uw boodschap op papier krijgt. Zij helpt u te focussen op het doel en de boodschap die u met de tekst voor ogen hebt. Daarbij plaatst zij deelnemers graag zelf op de lezersstoel, zodat u ervaart wat een goede of een slechte tekst met uw lezer doet.

Haar trainingen zijn inspirerend, concreet en vooral praktisch. Inspirerend door de voorbeelden, filmpjes en modellen die zij laat zien. Maar ook concreet en praktisch, zodat de tips direct te vertalen zijn naar het dagelijkse schrijfwerk van de deelnemers. Ook krijgt u van haar feedback op uw eigen teksten en doet zij tal van verbetersuggesties. Zo weet u precies waar de verbeterpunten in uw tekst liggen en hoe u de tekst meer slagkracht kunt geven.

Tot slot is zij auteur van ‘Pitch – van elevator tot aanbesteding’ dat meer dan 200 dagen in de top 50 van meest verkochte managementboeken stond.  

Pitch! - van elevator tot aanbesteding

U probeert uzelf, uw bedrijf en haar producten of diensten voor te stellen. Hiertoe moet u de meerwaarde laten zien – zowel op papier als in presentatievorm – bij mensen die u misschien nog nooit eerder gesproken of gezien hebben. Hiertoe heeft u een pitch nodig: een overtuigend verkoopverhaal om een idee in een korte presentatie verkocht te krijgen aan uw prospect.

Voor mij heel erg bruikbaar en meteen inzetbaar.

Lene, Marketing & communicatie

Interessant theoretisch kader met praktische bruikbaarheid.

Joris, Key account manager

Zeer tevreden!

Hans, Internal sales engineer

Zeer interessante opleiding, heel veel bruikbare tips. Tof dat wat je geleerd hebt, direct toepasbaar is op eigen offertes. Enthousiaste docent!

Lies, Calculator
Neem voor meer informatie contact met ons op
Datum & locatie van geplande sessie(s):
Hou mij op de hoogte van nieuwe data
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer aan een open, klassikaal leerprogramma ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
TOP 10 IFBD-trainingen

Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Managen met tegenwind

Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.

 

Anderen bekeken ook
Strategie & innovatie SLA – service level agreements SLA – service level agreements Lees meer lees meer Writers academy De chief happiness officer De chief happiness officer Lees meer lees meer Performance management KPI’s die wel werken … KPI’s die wel werken … Lees meer lees meer Communicatie, presentatie & impact Verbaal meesterschap Verbaal meesterschap Lees meer lees meer
[Veld is niet meer gekoppeld!]