
Telefonisch debiteurenbeheer
- U leert assertief om te gaan met leugens, smoezen en excuses.
- U leert uw ‘slechte’ betalers op de juiste manier aan te pakken.
- U leert de impact van e-facturatie en Artificiële Intelligentie op uw debiteurenproces.
De overheid geeft de mogelijkheid om betalingen uit te stellen, maar bij ondernemingen zien we een omgekeerde beweging. Meer en meer leveranciers dringen aan op een strikte naleving van de betaalafspraken. Logisch ook, de mogelijkheden om met een deficit te werken zijn voor een onderneming veel beperkter dan voor de overheid. Daarom wilt uw onderneming de financiën zo goed mogelijk op orde houden. De hunt for cash is on …
Maar hoe vergroot u de kans dat uw facturen betaald geraken? Hoe zorgt u voor uw eigen financiële gezondheid? Hoe gaat u om met emoties? En wat met economisch zwaar getroffen klanten? En wat als uw onderneming zelf zwaar getroffen is? In deze workshop bezorgt Marleen Michielsen, u tientallen direct bruikbare tips en technieken. Zij bieden geen garantie, maar garanderen wel een professioneel (telefonisch) debiteurenbeheer. Want in deze tijden wordt nog een extra inspanning gevraagd van zowel u als debiteurenbeheerder als van uw management. Heldere procedures en ondersteuning zijn een must.
Deze training leert u een constructief evenwicht te vinden tussen enerzijds commerciële belangen (“een klant blijft een klant’) en financiële belangen (“een factuur blijft een factuur’).
Niet alleen uw organisatie heeft het nu moeilijker, maar ook uw klanten worstelen. Ze hebben het lastig, draaien niet op volle kracht of happen naar financiële adem. Maar ook de communicatie (intern en extern) verloopt stroever: medewerkers (inclusief financiële professionals) werken meer van thuis en prioriteiten worden herschikt. Dit heeft tot gevolg dat de betaalachterstand van facturen structureel is opgelopen. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw factuur bovenop de stapel komt te liggen? Want ook u staat onder druk …
PEPPOL maakt het debiteurenproces sneller, strakker en transparanter. Facturen komen automatisch en foutloos bij de klant aan, wat zorgt voor snellere betalingen, minder betwistingen en een betere cashflow. Maar let op: de keerzijde is technisch én organisatorisch. Een klein foutje in uw data (zoals een verkeerd PO-nummer) en de factuur wordt geweigerd. Geen marge voor manuele correcties of ‘even bellen’. Onvoldoende voorbereiding of gebrekkige integratie leidt tot vertragingen, frustratie én risico op cashflowproblemen. PEPPOL kan uw debiteurenproces efficiënter maken, maar enkel als u het volledig op orde hebt.
Telefonisch incasseren blijft tot nader order het meest efficiënte incassomiddel. Deze training leert u hoe u uw communicatieve en onderhandelingsvaardigheden kunt optimaliseren, essentieel bij het telefonische incasseren. Niet-betalende klanten zijn echter niet steeds even gemakkelijk te benaderen. Sommige zijn zeer dominant, agressief of werken juist op uw emoties. Anderen steken zich weg, zijn nooit aanwezig of beweren niet de bevoegdheid te hebben om te betalen. Smoezen zijn alom aanwezig, uitvluchten en nieuwe leugens vaak té doorzichtig. Deze sessie leert u hoe u op een assertieve wijze omspringt met excuses, smoezen en leugens. U leert neen zeggen tegen vaak onterechte verwachtingen of eisen van uw wanbetalers. En tot slot leert u hoe Artificiële Intelligentie u kan helpen bij het maken van scenario’s, het voorbereiden van het gesprek of het verzorgen van uw planning.
Marleen Miechielsen was vele jaren (Senior) Manager Training bij Graydon Belgium. In mei 2015 heeft Marleen echter haar eigen trainings- en consultingbureau M.T.C. opgericht. Marleen is specialiste debiteurenbeheer zowel op nationaal als internationaal vlak en bovenal een gewaardeerd trainer. Marleen is licentiate in de Germaanse filologie, postgraduaat media- en informatiekunde, bedrijfseconomist en auteur van de boeken “Debiteurenbeheer”, “Debiteurenbeheer in de praktijk” en “Internationaal debiteurenbeheer”. Stuk voor stuk referenties binnen dit kennisdomein.
Aangename training op het juiste tempo.
Nancy, Sales assistantMarleen is een heel goede trainer en heeft de opleiding heel praktijkgericht gebracht.
Vanille, BoekhouderZeer aangenaam, spontane interacties en zeer leerzaam.
Magaly, Eerste lijn medewerker debiteurenbeheerZeer goede en direct toepasbare opleiding!
Renske, BoekhouderHeel bruikbare tips, heel boeiend gebracht, aangenaam persoon om naar te luisteren.
Kathleen, Junior AccountbeheerderGoede opleiding en mooi gebracht. Heel nuttig!
Florence, Accounts ReceivableIk heb zoveel bijgeleerd tijdens de opleiding. Mijn instelling bij aanvang van de opleiding was: ik kom voor tricks en tips, want we doen het al goed bij ons. Maar tijdens de opleiding heb ik geleerd dat "goed"nog zoveel meer kan betekenen ... er is constant ruimte om nog meer te groeien en verder te ontwikkelen. Dank u wel voor de interessante en leerrijke opleiding!
Maia, Dossierbeheerder debiteurenbeheerDeze opleiding heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven nu ik heb ondervonden dat we allemaal met dezelfde problemen kampen en ik niet alleen ben in mijn team, die het moeilijk heeft.
Yolande, BoekhouderHele leuke interactieve opleiding.
Domingas, Credit ControllerHeel interessante opleiding met veel bruikbare tips. Goed & heel duidelijk uitgelegd.
Kelly, Sales & Order CoordinatorSuper, zin om het in de praktijk te testen.
Faika, Office ManagerHet IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad. (6 minuten per test).
(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)
Positief en veerkrachtig leiderschap is – zeker nu alles wat moeilijker gaat – uw enige manier om te slagen. Het IFBD helpt u graag bij het uitstippelen van uw (nieuwe) weg. In deze brochure “Managen met tegenwind” vindt u +/- 40 gedegen programma’s die u, uw team en uw organisatie future proof maken. Vandaag worden andere dingen van u verwacht en ook u verwacht vandaag andere dingen.
Voer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVoer uw e-mailadres in en de brochure wordt naar u toe gestuurd waarna u deze kunt downloaden.
Bedankt, de brochure is naar uw e-mailadres verzonden. U kunt de brochure nu ook downloaden.
Download brochureVul uw e-mailadres in en wij laten u weten wanneer er extra data beschikbaar komen.
Bedankt, u ontvangt nu automatisch een e-mail wanneer nieuwe data beschikbaar komen.
Sluiten