WERKEN MET ZELFSTANDIGEN … ALLEEN MAAR VOORDELEN OF OOK RISICO’S?
Organisaties doen stelselmatig een beroep op zelfstandige medewerkers en dienstverleners voor de uitvoering van diverse taken en projecten. Werken met zelfstandigen is niet alleen flexibel en minder strikt dan een arbeidsovereenkomst, maar biedt ook een aantal financiële voordelen. Toch is het werken met zelfstandigen niet zonder risico’s. Zeker na de recentste wetswijzigingen, waaronder de Wet inzake de aard van de arbeidsrelaties, de Programmawet inzake hoofdelijke aansprakelijkheid bij onderaanneming en de Programmawet inzake het ter beschikking stellen van personeel. Al deze maatregelen maken het werken met zelfstandige dienstverleners moeilijker en risicovoller. En dit in alle mogelijke sectoren: of u nu een beroep doet op een IT-helpdesk, de receptie en andere facilitaire diensten uitbesteedt, uw financiële afdeling aan een externe dienstverlener toebedeelt, activiteiten zoals transport uitbesteedt of een beroep doet op zelfstandige verkopers of managers, deze nieuwe wetgeving zal voor u van toepassing zijn. Zowel de contractuele relatie als de wijze waarop deze wordt uitgevoerd zal u moeten aanpassen. Het is dan ook het juiste moment om de verschillende types samenwerkingsovereenkomsten die binnen uw organisatie gebruikt worden kritisch te evalueren en waar nodig aan te passen aan de nieuwe vereisten van wetgeving en rechtspraak. Bovendien gelden voor verschillende types van zelfstandige samenwerking specifieke wettelijke regels, waarvan de niet-naleving kan leiden tot belangrijke aansprakelijkheden. Op deze studiedag wordt de actuele stand van zaken opgemaakt. De deelnemers wordt een praktisch hanteerbaar kader toegelicht dat hen zal toelaten zonder risico’s verder gebruik te blijven maken van zelfstandige medewerkers. In de workshop worden ook voorbeeldclausules en een typecontract besproken.
WELKE OVEREENKOMSTEN KUNT U SLUITEN MET UW ZELFSTANDIGEN?
Het contract tussen uw onderneming en de zelfstandige is van een totaal andere orde dan het contract met uw werknemers. Het verschil tussen een arbeidsovereenkomst en een handelsrechtelijke overeenkomst is fundamenteel verschillend. U krijgt hier niet alleen een totaalbeeld van risico’s (voor- én nadelen) maar ook een overzicht van de verschillende gebruikelijke overeenkomsten met zelfstandigen. De verschillende essentiële bepalingen worden per type contract toegelicht. Op deze wijze kunt u alle problemen anticiperen.
WAT MAAKT DEZE WORKSHOP UNIEK?
Werken met zelfstandigen biedt ongetwijfeld financiële én operationele voordelen. Maar de risico’s zijn niet gering. Zich optimaal informeren én overeenkomsten sluitend maken is dan ook een absolute must indien u niet voor verrassingen wenst te staan. Maar bovenal krijgt u inzicht in de complexiteit van de nieuwe wetgeving, waarbij de strijd tegen schijnzelfstandigheid, schijnwerknemers én ter beschikkingstelling verder opgedreven wordt. Deze workshop leert u hoe u bij outsourcing, projectsourcing, managementcontracten en vennootschappen, consulting, contracting, aannemingsovereenkomsten, … alle risico’s kunt vermijden. En dit voor alle betrokken partijen …