AFSPRAAK IS AFSPRAAK … OF NIET?
Je hebt je best gedaan. Na een allerlaatste “is alles duidelijk” ben je overtuigd dat alles ook duidelijk is. Meer zelfs, glashelder. De doelstellingen zijn evident. De resultaten haalbaar. De taken verdeeld. De timing in onderling overleg vastgelegd. En dan loopt het mis. De afspraak die je met je medewerker(s) hebt gemaakt wordt – alweer – niet nagekomen.
EXCUSES, SMOEZEN, LEUGENS, VOORWENDSELS, UITVLUCHTEN EN DUIZEND MAAL SORRY!
En dan vraag je waarom … Het veelvoud aan smoezen en de creativiteit van de medewerker(s) blijft je verbazen. “Druk, druk, druk …”, “die grote klant heeft mij opgeëist”, “ik wou er net aan beginnen”, “ik kreeg niet alle details van Geert”, “het was toch complexer dan ik dacht”, … Ongetwijfeld, denk je bij jezelf, wachtend op het excuus van de gesloten slagboom of de lekke band …
WAAROM DOEN ZE NIET WAT JE ZEGT?
Waarom komen medewerkers of managers hun afspraken niet na? Waarom zijn woorden zoveel makkelijker dan daden? Waarom besteden sommigen meer tijd aan hun smoes dan aan hun opdracht? En hoe pak je dit aan? Met nog meer regels? Sancties? Repressie? Heel vaak zijn net die mensen die je positief wilt beïnvloeden en laten doen wat je vraagt, perfect in staat die nieuwe regels te omzeilen. Nieuwe regels zorgen voor nieuwe smoezen. Nieuwe sancties voor nieuwe excuses.
HOE KRIJG JE DISCIPLINE TUSSEN DE OREN? HOE KRIJG JE ZE ZOVER?
Op een verwarrend eenvoudige manier leer je van Jan van Setten hoe je discipline op de werkvloer krijgt en je mensen niet langer praten maar werken. Je leert niet alleen waarom mensen hun afspraken vergeten, negeren of ontwijken, maar vooral hoe je hen diezelfde afspraken leert nakomen. Foutloos en stipt. Want afspraak is afspraak!