Communiceren & onderhandelen met vakbonden op de werkvloer - IFBD
Communiceren & onderhandelen met vakbonden op de werkvloer

Communiceren & onderhandelen met vakbonden op de werkvloer

  • U leert de agenda’s van uw vakbonden.
  • U leert constructief te communiceren en te onderhandelen met uw sociale partners.
  • U leert hoe u listen ontloopt, conflicten ontmijnt, storingstechnieken omzeilt en sociale brandjes blust.

DURF TE INVESTEREN IN UW RELATIE EN UW COMMUNICATIE MET UW VAKBONDEN

Iedere onderneming heeft belang bij het investeren in een optimale relatie tussen management en sociale partners. Bedrijven waar sociale conflicten vermeden worden, kennen immers een hogere productiviteit, een beter rendement, een betere werksfeer, een lager absenteïsme, … kortom, het zijn bedrijven waar op een constructieve wijze gecommuniceerd wordt tussen management en sociale partners. Maar als leidinggevend manager wordt u geconfronteerd met tal van tegenstrijdigheden tussen wat u, uw management, uw sociale partners én uw werknemers precies willen. Hoe u zonder kleerscheuren door dit mijnenveld stapt, leert u gedurende deze training.

WAT KAN EN WAT KAN NIET – WAT MAG EN WAT MAG NIET?

Maar wat zijn uw grenzen als lijnmanager? Hoe denken uw sociale partners? Is communiceren en/of onderhandelen met een afgevaardigde van ACV inderdaad anders dan met iemand van het ABVV? En hoe vertaalt dit zich naar de werkvloer?

HOE COMMUNICEERT U MET UW SOCIALE PARTNERS?

Lijnmanagers, leidinggevenden, operationele managers, … staan steeds in de vuurlinie bij sluimerende sociale conflicten of crisissen. Aan de basis van iedere gezonde relatie ligt een duidelijke, eerlijke communicatie en onderhandeling gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Gedurende deze unieke training leert onze docent u hoe u groeit tot een vertrouwensband met uw sociale partners.

EN WAT BIJ CONFLICTEN EN CRISISSEN?

Hoe goed u het ook aanpakt, een conflict of crisis is niet steeds te vermijden. Toch heeft u er alle belang bij dat dit niet escaleert tot een staking of tot een verzuurde relatie tussen management en sociale partner. Gedurende deze workshop leert u hoe u overeenkomsten afsluit, hoe u met tegenstrijdigheden omgaat, hoe u een conflict aanpakt, hoe u als lijnmanager onderhandelt, … Kortom, u leert hoe u op een informele wijze kan bemiddelen tussen de diverse betrokkenen en zo optimaal kunt bijdragen tot de sociale vrede binnen uw onderneming.

Hendrik Van den Bempt – Trainer IFBD
Als operationeel manager sta je steeds in de vuurlinie. Kleine discussies, domme conflicten kunnen immers uitmonden tot structurele sociale onrust. Daarom moet je zowel formeel als informeel leren communiceren met je vakbond en haar afgevaardigden om zo een werkbare relatie vorm te geven.

Hendrik Van den Bempt – Trainer IFBD

Hendrik Van den Bempt startte zijn beroepsloopbaan bij Renault Vilvoorde op de personeelsafdeling. Drie jaar later werd hij als coördinator verantwoordelijk voor de sociale relaties op de fabriek. In 1973 werd hij assistent van de Personeelsdirecteur van Renault Vilvoorde. Van 1980 tot 1991 was hij als Hoofd van het Personeel en Industriële Relaties verantwoordelijk voor zowel de HR-strategie als de communicatie en onderhandelingen met de sociale partners. In 1991 werd Hendrik Van den Bempt Directeur Human Resources Volkswagen Brussel NV te Vorst. Vandaag deelt hij graag zijn uitzonderlijke expertise én ervaring als docent en adviseur sociale relaties.

Goeie opleiding, ik had die 25 jaar geleden al moeten volgen!

Gino, Supervisor

Heerlijk en zeer praktisch.

Pol, Country Division Leader

Heel goed, heel interessant!

Patricia, Head HR Belux
Neem voor meer informatie contact met ons op
Kostprijs
Inschrijven Inschrijven * Per extra deelnemer ontvangt u 5% korting op het totaalbedrag met een maximum van 20% (= 5 deelnemers of meer).
Uw persoonlijk carrièrepad: waar staat u vandaag en waar wilt u morgen staan

Het IFBD ontwikkelde speciaal voor u deze unieke carrière-testen, waarbij u uw persoonlijk leer- en groeipad kunt vinden. Het IFBD adviseert zo welke training u vandaag én morgen nodig heeft om uw ambities te realiseren. Klik op het respectievelijke leerpad.  (6 minuten per test).

 

 

(Klik op één van deze groeipaden voor een ‘in depth self assessment’ en ontvang een gevalideerd testresultaat.)

Quinn Test: ontdek uw talent als business professional
Anderen bekeken ook
Human Resources & Arbeidsrecht Brandstof voor de HR-manager Brandstof voor de HR-manager Lees meer lees meer Writers academy Aanspreken? Gewoon doen! Aanspreken? Gewoon doen! Lees meer lees meer Financieel management voor financiële professionals Telefonisch debiteurenbeheer Telefonisch debiteurenbeheer Lees meer lees meer Leiding geven aan mensen Verbindende communicatie voor professionals & leidinggevenden Verbindende communicatie voor professionals & leidinggevenden Lees meer lees meer