“In 2019 gingen nog meer dan 10.000 bedrijven failliet. In 2020-2021 gingen er beduidend minder bedrijven failliet. Onder normale omstandigheden zou men verheugd zijn met deze cijfers. Echter, het is vooral het gevolg van de beschermingsmaatregelen van de overheid. Helaas verbergen deze rooskleurige cijfers de bloedrode cijfers die heel veel ondernemers tot nu inschrijven. Dit werd duidelijk in 2022: 9.265 ondernemingen gingen failliet. 2023 flirt opnieuw met +10.000 faillissementen. Wat brengt de toekomst?”
ZIJN KLANTEN VAN U FAILLIET GEGAAN IN 2023?
Aan de hand van een grondige financiële analyse van uw klanten, kunt u anticiperen op een eventuele faling. Op die manier minimaliseert u de commerciële gevolgen voor uw onderneming. Maar naast deze failliete ondernemingen, zijn er meer en meer ondernemingen die het financieel moeilijk hebben. Betalingen worden uitgesteld, leveranciers worden als bank gebruikt, alleen de strikt noodzakelijke betalingen worden doorgevoerd, … En deze bedrijven komen niet in de krant onder de rubriek ‘Falingen’. Maar hoe pakt u die aan? Hoe anticipeert u op hun eventuele problemen? Kortom, hoe herkent u hen?
HOE ANTICIPEERT U OP FALINGEN?
Als verantwoordelijk manager is het uw opdracht actie te ondernemen. Aan de hand van de financiële staten van een klant (balans, jaarverslag, p&l, …) kan u immers veel leren over de financiële gezondheid van uw klant. Niet alleen kan u zich hierdoor beschermen voor eventuele calamiteiten, maar bovendien kan u deze kennis ook gebruiken tijdens de commerciële onderhandeling. Tot slot kan deze kennis doorslaggevend zijn bij het al dan niet ondertekenen van het contract.
WAT KAN U LEREN UIT EEN QUICKSCAN VAN DE BALANS VAN UW KLANTEN?
Gedurende de eerste module neemt Johan Lyssens, onze financiële expert, u mee doorheen de balansen van uw klant. Aan de hand van een no-nonsense benadering leert u hoe u anticipeert op de financiële problemen van uw klanten. Wanneer is een klant ‘gezond’? Wat betekent rendabiliteit en solvabiliteit? Welke financiële ‘knipperlichten’ moet u inbouwen? Hoe evalueert u een balans? Kortom, na deze workshop maakt u als de beste een financiële quickscan van uw klanten.
EN WAT ALS … HET TOCH NOG VERKEERD LOOPT?
Wat als het dan toch misloopt … Wat zijn de juridische implicaties van een eventuele faling of gerechtelijk akkoord? Wat gebeurt op dat ogenblik met de lopende contracten? Hoe onderhandelt u met de curator? Wat zijn uw rechten als schuldeiser? En wat zijn de fiscale gevolgen? Kortom, los van alle operationele problemen waar u als bedrijf mee geconfronteerd wordt, is het eveneens uw opdracht de juridische en financiële gevolgen tot een strikt minimum te herleiden. In de tweede helft van de training leert Meester Yves Lenders u hoe u met de juridische implicaties omspringt.