Onze expertise

Onze expertise

Leiding ontvangen vaak moeilijker dan leiding geven...

95 % van alle trainingen en management boeken over leiderschap gaan over leiding geven.  5% over leiding ontvangen.  Als manager-narcist vinden wij dit normaal.  Wij staan immers altijd klaar om ons zelf in vraag te stellen.  Wij sleutelen aan ons zelf,  bleachen onze ziel en pimpen ons ego.   Wij worden slimmer, leren proactief te reageren en scheppen kansen, voorwaarden en mogelijkheden.  Wij volgen trainingen, lezen boeken en beheersen tal van managementmethodieken.  Van chef naar people manager tot strategisch leider.  Dit is toch de carrière die wij allemaal willen?  Maar voor de vloer blijven wij veeleisend, onverschillig, nooit tevreden, …  Ons leiderschap wordt niet zo positief ontvangen als wij willen.

Daarom wordt – als het dan echt verkeerd loopt en de resultaten achter blijven – de schuldige steeds gezocht en gevonden bij u :  de leidinggevende.  De voetbaltrainer wordt ontslagen en het zootje ongeregeld moddert verder aan.  Het aangeschoten wild wordt vervangen, maar veel verandert er niet. 

Want het gebrekkige vermogen om leiding te ontvangen blijft één van de grootste problemen bij vele organisaties.  En hier wordt niet in geïnvesteerd.  Het is immers een evidentie dat werknemers met gezag om kunnen, KPI’s kunnen vertalen in actie, SLA’s kunnen vertalen tot processen.  Interactie topdown is ingebakken in elke organisatie, maar bottom up is veel moeilijker. 

Daarom is het de eerste opdracht van u als leidinggevende om niet te zorgen voor uw eigen comfortzone, maar te garanderen dat uw team uw leiderschap kan plaatsen.  Op die manier ondergaat uw team niet langer het leiderschap van hun chef, maar durven ze om controle, complimenten, structuur of ruimte vragen.  Het ontvangen van leiding is een uitermate actief maar onderschat proces dat inspanning en inzet vraagt. 

Dirk Spillebeen - Programma Directeur

Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Gelieve alle velden correct in te vullen.

Error. Duplicate comment.

Bedankt! Wij hebben uw reactie goed ontvangen.