De Anti-klaag workshop

Dirk
Date 12/09/2016

ONGECONTROLEERD KLAGEN KAN EEN COMPLEET SAMENWERKINGSVERBAND TOT STILSTAND BRENGEN!

In deze workshop nemen wij u mee op expeditie langs de zeurende, zanikende en zwartkijkende medemens. Hoe kan het toch dat sommige mensen zo chronisch ontevreden zijn? Waarom slepen zij dat mee naar onze werkvloer en weer mee terug naar huis? En wat doet u daar vervolgens concreet aan, op beide plekken? Hoe zorgt u er doelmatig voor dat dwangmatig klagen uit uw bedrijf verdwijnt? Klagen hoort bij de mens, maar klagen is een verzamelbegrip. Het bestaat uit rechtmatige en onrechtmatige vormen. Zeuren om het zeuren zelf is echter een ongeoorloofde vorm van klaaggedrag: complete samenwerkingsverbanden hebben er onder te lijden. In haar meest destructieve vorm gaat collectief en chronisch klagen ten koste van doelmatigheid, productie en winst. Gelukkig is het heel snel en praktisch aan te pakken.

WAT IS HET GEHEIM VAN SAMENWERKING?

Klagen om het klagen begint bij het individu. Dat individu maakt in het hedendaagse werken altijd deel uit van een team. De kracht van een team ligt hem in de samenwerking. De samenwerkende mens heeft het ver gebracht maar er kleven ook gevaren aan samenwerking. Binnen groepen conformeren individuen zich. Ze kijken om zich heen en passen zich aan. Wanneer klagen binnen de
groep de norm lijkt te zijn, wordt dit gedrag snel overgenomen. Het geheim van samenwerking ligt hem echter in erkennen, herkennen en bekennen. Wanneer individuen binnen een groep elkaar afrekenen op ongewenst klaaggedrag en de leider dit ‘collectief corrigeren’ omarmt, wordt de doelmatigheid vergroot.

HOE VERGROOT U HET PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN VAN EEN TEAM?

Het individu wil best veranderen maar niet veranderd worden. Chronisch en ondoelmatig klagen wordt nu juist aangewakkerd als het ongecontroleerd haar gang kan gaan. Maar ook al zijn alle randvoorwaarden in kaart gebracht en staat het doel helder voor de geest, niets is volmaakt. De mens is veranderlijk en wispelturig. Een team is pas werkelijk een team als problemen worden gezien als iets onvermijdelijks. Pas als het wijzen naar elkaar, de omstandigheden of de baas verdwijnt, kan het echte werken beginnen. De kracht van anti-klagen vindt u in het collectief: horizontaal, verticaal en diagonaal anti-klagen legt de pijn daar waar die hoort: bij de veroorzaker.

VERMINDER HET GEKLAAG OP DE WERKVLOER MET ANTI-KLAGEN!

Met de kracht van anti-klagen veegt u de vloer aan met notoire zware klagers! Waarom zou het normaal zijn om negatief gedrag de overhand te laten krijgen? Wat is de (onderlinge) rol van de medewerker op de vloer? Hoe staat u daarin als manager en leider? Met de Probleem Analyse Checklist of PAC© kunt u ongecontroleerd klaaggedrag in de kiem smoren. Emotie wordt gescheiden van probleem en het probleem wordt helder, precies en overzichtelijk in beeld gebracht. Op de werkvloer kunnen de medewerkers zich weer bezighouden met het grotere goed en u krijgt als manager de hamerstukken op tafel. Uw eigen besluitvaardigheid doet de rest.

[Veld is niet meer gekoppeld!]