Waarom schrappen van trainingen geld opbrengt (of toch voor even)

ifbd-admin
Date 10/01/2022

CORONA COST CUTTING

Het schrappen van de opleidingskost bij een zoveelste corona-budgetronde is intussen ingeburgerd. Bovendien is het gemakkelijk en zo voor de hand liggend. Vaak is het een beperkte kost, verspreid over de ganse organisatie. Geen enkele manager voelt zich persoonlijk geviseerd want alle trainingen – crossdepartementaal – worden gecanceld. De directie voelt zich goed: ze hebben toch één kostenpost volledig kunnen elimineren.

SCHRAPPEN VAN TRAININGEN BRENGT GELD OP EN VERBETERT DE COMMUNICATIE

Laat ons eerlijk zijn: het schrappen van trainingen brengt zelfs geld op én verbetert de interne communicatie. Denk maar aan de frustratie van de CFO die zijn Controller dringend wilt spreken en te horen krijgt dat hij op de zesdaagse Masterclass ‘De Controller als Business Partner’ van IFBD zit. Vandaag valt dit niet meer voor: diezelfde Controller zit netjes op zijn werkplek (thuis of op kantoor) en staat met plezier de CFO te woord. Dat geldt voor de ganse organisatie en alle medewerkers. Geen afwezigheid door training. Geen intakegesprekken met trainers en providers. Geen voorbereiding van cases en oefeningen. Geen vervolgtraject of nabesprekingen. Geen zotte ideeën of dure projecten na elke training. Kortom, 100 % focus op het werk. Iedereen tevreden …

ALS DE WIND VALT, MOETEN WIJ MET ONS ALLEN ROEIEN

Zo loopt alles lekker gedurende zes maanden. HR blijft plannen maken, maar die worden telkens afgewezen door het management. Geen geld, geen tijd, want als de wind valt, moeten wij met ons allen roeien.

Na zes maanden verschijnen echter de eerste kleine scheurtjes. Team meetings lopen wat stroever. Er is een lichte (niet-coronagerelateerde) toename van afwezigheden. Klaaggedrag steekt zijn kop op. Het eerste conflict – sinds lang – met de vakbonden is een feit. Toch maakt niemand zich zorgen, want iedereen is hard aan het roeien. Ondertussen blijft HR plannen maken …

EN DAN LOOPT HET ECHT VERKEERD

Plots gaan projecten structureel over tijd en budget. Sleutelmedewerkers verlaten het bedrijf en leidinggevenden klagen over gebrek aan motivatie bij hun teamleden. De kostprijs voor die grote klant was totaal verkeerd berekend. Sales verloopt stroever, onderhandelingen lopen fout en klanten blijven weg. Slechte betalers nemen toe en communicatie loopt nu echt verkeerd. Nieuwe kandidaten haken af, zeker bij hun vraag naar de opleidingsopportuniteiten. En HR? Die blijft maar plannen maken …

OPLOSSINGEN OPLOSSINGEN OPLOSSINGEN 

Dan schiet het management in actie, negeert het de plannen van HR en huurt het een dure consultant in. Na drie maanden analyse van proces én mens, concludeert die: uw mensen hebben nood aan opleiding. Management vraagt HR een goede training te zoeken (één dag zal wel ruim volstaan) om deze nood te lenigen. Management keert terug naar de orde van de dag. Advies gekregen, consultant betaald en advies opgevolgd.

Die trainingsdag verloopt chaotisch, want de trainer ziet zich geconfronteerd met ontevreden deelnemers. “Niet wij moeten hier zitten, maar ons management” is het mantra van de dag. Wij hebben geen nood aan een training time management, wij hebben gewoon te veel werk. Wij hebben geen nood aan een training financieel management, wij kunnen toch niet beslissen. Wij hebben geen nood aan een training leiderschap, want niet wij maar onze teamleden zijn gedemotiveerd. Wij hebben geen nood aan een training stress, de druk is gewoon te hoog. De trainer redt wat er te redden valt. Na die training keert iedereen terug naar de orde van de dag: roeien.

DURF TE STOPPEN MET ROEIEN

Training is niet zaligmakend … Bedrijven die niet investeren in opleiding kunnen fijne en financieel gezonde organisaties zijn. Tussen de vele faillissementen zitten ongetwijfeld ook ondernemingen die zwaar hebben geïnvesteerd in mooie leertrajecten.

Blijf echter investeren in mensen, zeker als het even wat moeilijker gaat. Ik zeg dat niet (alleen) voor het verdienmodel van de opleidingsverstrekkers. Twee jaar niet investeren in het menselijke kapitaal los je niet zo maar op met één dag training. Twee jaar niet investeren in de groei en ontwikkeling van je mensen, wreekt zich. Niet onmiddellijk, maar een achterstand in leren sleep je jarenlang mee doorheen een ganse organisatie.

DURF IN DE SPIEGEL TE KIJKEN

Niet alleen onze maatschappij, maar ook onze organisaties zijn structureel door elkaar geschud in de laatste twee jaar. Processen zijn veranderd, klanten zijn veranderd, mensen zijn veranderd. Wat vroeger naadloos werkte, moet vandaag in vraag durven worden gesteld. Wie vroeger naadloos functioneerde, moet vandaag zichzelf in vraag durven te stellen.

Training houdt je een spiegel voor en in de reflectie van jezelf, je processen, je projecten en je ganse organisatie zie je altijd wat beter kan.

Durf dan ook in die spiegel te kijken als alles wat stroever gaat en leer …

Surf nu naar www.ifbd.be en ontdek tientallen essentiële en inspirerende leertrajecten.

DIRK SPILLEBEEN
Programma Directeur IFBD

 

 

 

 

 

[Veld is niet meer gekoppeld!]