DE KRACHT VAN VISUAL STORYTELLING!

Dirk
Date 07/08/2017

Wat zijn de TIEN pluspunten voor een onderneming of organisatie om meetings, bedrijfsdoelstellingen, toekomstperspectieven, knelpunten, bedrijfscultuur, corporate identity, enz. letterlijk in tekening te brengen?

  1. Relaxed : Door in, voor of met een groep de krachtlijnen van de besprekingen letterlijk uit te tekenen, houd je het verhaal niet alleen boeiend, maar creëer je voor je deelnemers/toehoorders ook een bevrijdende, relaxte sfeer die hun creativiteit aanmoedigt. De positieve energie is tastbaar.
  2. Fascinerend : Je hoeft geen groot tekentalent te zijn om je boodschap in tekeningen om te kunnen zetten. Door je op je eigen manier en aan je eigen tempo visueel uit te drukken, zwengel je je creativiteit vanzelf aan en word je er alsmaar beter in. Je hersenen worden automatisch getraind om telkens weer nieuwe dingen uit te proberen en zo blijft het tekenen ook voor jou fascinerend.
  3. Focus :  Tekeningen verscherpen jouw focus en die van je publiek. Wat met tekst abstract wordt voorgesteld, wordt aan de hand van beelden concreet. Je ‘ziet’ waar het om gaat. Het helpt je om gedachten, voorstellen, ideeën, plannen, doelen, meningen, … op een rijtje te zetten. Je krijgt met andere woorden een heldere kijk op de dingen. Je hebt er niet meer voor nodig dan wat stiften en een blad papier.
  4. Storytelling : Door de verschillende facetten van je boodschap in onderling verband uit te tekenen, ontstaat er een visueel verslag, een (beeld)verhaal. Dat geeft het onderwerp van de besprekingen meer betekenis en maakt het thema en de verschillende discussiepunten beter te vatten dan louter tekst.
  5. Expressiviteit : Creativiteit kent geen perfectionisme. Je hoeft geen rekening te houden met de perfecte zinsconstructie of de angst om tegen de dt-regel te zondigen als je beeld verkiest boven tekst om zakelijk te communiceren. Expressiviteit & communicatie is waar het bij een visueel verslag om draait. Je tekent ‘as you go’, en als dat dan tóch een kunstwerkje oplevert, is dat mooi meegenomen.
  6. Innerlijke kind :Tekenen brengt het kind in je naar boven en maakt vergaderen op die manier zoveel onderhoudender, verrassender, interactiever, plezanter. Vertel een verhaaltje in tekeningen en hou je geanimeerd publiek zo trouwens ook beter bij de les.
  7. Bril : Communicatief tekenen toont je wereld, of in dit geval het onderwerp van je meeting, door een nieuwe bril. Met een visueel verslag creëer je immers nieuwe inzichten, leg je nieuwe verbanden en kom je tot nieuwe conclusies.
  8. Geheugen : Door te tekenen, oefen en verbeter je niet alleen je geheugen, maar wanneer je even stil staat bij het resultaat van je tekenactiviteit en alles zorgvuldig in je opneemt, dan garandeert dat ook een langere herinnering aan het onderwerp van je afbeeldingen én aan de conclusies van het verslag.
  9. Tijdverdrijf : Dat mag je letterlijk nemen. Door tijdens bijeenkomsten en meetings te tekenen in plaats van de deelnemers plat te bombarderen met tonnen tekst, verdrijf je de tijd. Droedelen is zo niet langer doelloos krabbelen in de ijdele hoop dat de tijd vlugger voorbij gaat, het wordt doelgericht tekenen als een waardevolle bijdrage, waardoor je de tijd vergeet.
  10. Deelbaar : Nog een voordeel van zakelijk tekenen is dat je het verslag van je meeting of brainstorm gemakkelijk kunt delen. Tekeningen kunnen worden gefotografeerd, gedigitaliseerd en gekopieerd. In een volgend stadium kan je ze dan delen via e-mail of social media, of zelfs uithangen in de vergaderzaal, de kantine, de lift, … op het werk, zodat iedereen deelgenoot kan worden van je visuele verhaal.

Klik hier voor het detailprogramma : ‘Visual Storytelling in Business‘.

[Veld is niet meer gekoppeld!]