De wolkeneters, de droomdieven en over het gouden paard getilde eenhoorns …

Dirk
Date 09/05/2019

SUSKE EN WISKE REVISITED

Vandersteen was een rasechte profeet. In 1960 tekende hij ‘De wolkeneters’, in 1969 ‘De Dromendiefstal’ en ‘Het Gouden Paard’ dateert van 1958. Deze week gaat Eenhoorn Uber naar de beurs, een mooie mix van deze drie strips tezamen. Deze IPO (Initial Public Offering) is samen met Alibaba en Facebook zowat de grootste tech-beursgang ooit. Verwacht wordt dat Uber een beurswaarde van meer dan 100 miljard dollar zal creëren, tegenover een omzet van 11,3 miljard dollar in 2018. En hoewel de verliezen zich blijven opstapelen, staan zowel institutionele als private beleggers opnieuw te trappelen om ook déze eenhoorn te bestijgen.

CASH VERSUS MICKEY MOUSE-MONEY

Hoe komt het dat organisaties die nog nooit één euro winst hebben gemaakt, toch zo geliefd zijn bij beleggers? Dat bedrijven die alle ethische regels (geschreven én gesproken, menselijk én zakelijk) flagrant aan hun laars lappen, bestaansrecht blijven krijgen? Dat organisaties die de financiële wetmatigheid Cash is King verkrachten naar Users are King, toegejuicht worden door diezelfde bankiers die leningen weigeren aan échte bedrijven? Is dit een voorbode van een tweede dotcom-boom/bubble? Hebben onze oude getrouwe beleggers er zich bij neergelegd dat beurswinst niets meer en minder is dan wat Mickey Mouse-Money? Veel waard in een Disney park maar waardeloos in de echte wereld? Of speelt er iets anders? Misschien zitten zij te wachten op de motherload …

DE WOLKENETERS: GELD VERDIENEN IN DE CLOUD

Bits & bytes in de cloud, diensten die vanaf een scherm worden gekocht en delivered, platformen in plaats van fysieke verkooppunten: het werkt. Google en Facebook hebben getoond dat er in die wolken ook geld verdiend kan worden. Echt geld en vooral veel geld. Héél veel geld. FTE’s, dure kantoren, onbetaalbare sales en marketing worden hier vermeden door deze kosten dieper in de keten te duwen en anderen hiervoor te laten betalen. Want de verkoper is vervangen door een algoritme.

DE DROOMDIEVEN: ALGORITMES ZIJN DE NIEUWE SALES

éEn het zijn deze algoritmes die Google, Facebook en Uber nu net zo sterk maken. Het zijn deze complexe calculaties, rekening houdend met honderden, zo niet miljoenen variabelen, die de echte waarde van deze organisaties betekenen. Geen producten, geen processen, geen diensten, neen, algoritmes. En hier wordt het gevaarlijk. Want deze algoritmes brengen pas écht geld op bij een monopolie.

Daarom zijn nieuwe tech-bedrijven niet geïnteresseerd in winst of marge, maar alleen in omzet, aantal gebruikers, views of downloads. Deze aantallen zijn immers de kroniek van een aangekondigd monopolie. Daarom moeten deze bedrijven massaal geld blijven verzamelen via alle mogelijke kanalen, want groei is de enige mantra. En ook daarom blijven investeerders massaal investeren omdat ook zij hopen ooit het grote geld te verdienen.

HET GOUDEN PAARD: CHOOSE YOUR BATTLES WISELY

Soms loopt het ook eens mis … Niet iedereen is namelijk Page of Zuckerberg … Denk maar aan Spotify dat vandaag het veel rijkere en onklopbare Apple als concurrent heeft en met lede ogen aanziet hoe Apple intussen ook 37% van de streamingmarkt in handen heeft. Of ocharme alle datingsites als Facebook haar love-app lanceert en ‘I like’ plots verandert in ‘I love’ En e-learning initiatieven die in de kiem gesmoord worden door lynda.com, het platform van LinkedIn …

Choose your battles wisely, zei mijn oude Schotse baas lang geleden. En gelijk had hij. Want dit is hier meer dan ooit het geval. Vecht niet met de sterkere of de rijkere, winnen doe je toch niet …

#METOO VOOR ONDERNEMERS EN INVESTEERDERS

Wij gaan naar een monopolistische tech-markt gedicteerd door dictators. Ondanks Europa, privacy initiatieven, ethische campagnes … zou MeToo niet alleen voor grijpgrage geilaards mogen zijn, maar ook voor organisaties die misbruik maken van hun macht. Page en Zuckerberg ten spijt.

EEN ‘KLEIN BEETJE’ MONOPOLIST

Dominantie en monopolie zou ethisch ondernemerschap niet per definitie moeten uitsluiten, maar noch het verleden, noch het heden geven mij hier gelijk. U bent immers nooit een ‘beetje‘ keizer. En alleen Chaplin was een ’kleine’ dictator … Het streven naar een monopolie (gesteund door het grote kapitaal) is vandaag sterker dan het streven naar winst. Net daarom willen alle tech-bedrijven zo snel mogelijk naar de beurs. Want verdienen ze geen geld via hun klanten, dan doen ze het wel via hun investeerders. En dat geld hebben ze dan weer nodig voor hun groei, die op zijn beurt leidt naar monopolie en dus naar macht en het grote geld …

CASH IS KING, DROMEN DOE JE IN DE WOLKEN

Zelf run ik al 24 jaar een bedrijf en al 23 jaar een winstgevend bedrijf. Noem mij oldskool, maar toen ik IFBD in 1995 opstartte, gaf ik mijzelf 3 jaar. En na die 3 jaar wilde ik geld verdienen. Geen Mickey Mouse-Money, maar echt geld waarmee ik mijn medewerkers, leveranciers en leningen kon betalen. Niet omdat investeerders in IFBD geloofden, maar omdat mijn klanten in IFBD geloofden. Cash is voor mij steeds King geweest.

EENHOORN OF OVER HET PAARD GETILDE PONY

Als u voor Google, Facebook, Apple of één van de andere eenhoorns werkt, dan mag u hier stoppen met lezen. Bent u echter actief in één van de 99,99% andere bedrijven, dan weet u dat het uw klanten zijn die uw facturen betalen, en niet uw investeerders. En dat u hiervoor échte cash nodig heeft.

Daarom stel ik u graag dit programma voor: Cash is King. Op één dag leert u waarom u als ondernemer of manager nooit met een lege portefeuille mag rondlopen en nooit mag verwachten dat iemand anders (bank of investeerder) uw facturen betaalt. Na deze training bent u misschien wel uw geloof kwijt in eenhoorns, maar niet in raspaarden …

Veel succes,

Dirk Spillebeen – Programma Directeur – IFBD

Deze programma’s zijn voor u een must:

[Veld is niet meer gekoppeld!]