Onze expertise

Onze expertise

De kunst van het leren luisteren ... en vooral van het minder praten!! - 15 direct bruikbare tips

Wij luisteren niet meer. We wachten gewoon onze beurt af om zelf te spreken en bereiden ons antwoord voor terwijl de ander praat. We communiceren in eerste instantie met onszelf, luisteren naar eigen antwoorden en appen met ons mobieltje. Jammer, want hoewel wij denken het centrum van het universum te zijn, kunnen wij alleen leren van een ander …

Het is de golfspeler die tennist: hij serveert, maar slaat geen enkele bal terug. En dit is een tennismatch die op voorhand verloren is. Je krijgt twee aparte monologen in plaats van één dialoog. Maar waarom praten wij zelf zo graag? Waarom vinden wij ons verhaal toch altijd net ietsje spannender dan het verhaal van onze partner?

  • wij zijn enthousiast en willen kost wat kost ons verhaal vertellen (maar is gedeeld enthousiasme niet dubbel enthousiasme?)
  • wij zijn vooral in onszelf geïnteresseerd en minder in de ander (maar als je geen interesse hebt in het verhaal van je gesprekspartner, zoek je dan niet beter iemand anders om tegen te praten?)
  • wij zitten in de drivers’ seat en willen controle houden over het gesprek (en dan hebben wij geen input van een derde nodig)
  • wij willen bewijzen dat wij ook iets weten, hebben meegemaakt, hebben te vertellen (maar spreken heeft nooit iemand slimmer gemaakt)
  • wij willen net als een kitten of een puppy alle aandacht voor onszelf (maar wij zijn allang geen kitten of puppy meer, dus niemand vindt dit gedrag nog schattig bij ons).

Hierbij 15 tips om beter te luisteren:

  1. doe je best en stel luisteren centraal, in elk gesprek: die voor je zit is – zolang het gesprek duurt – belangrijker dan je schoonmoeder, Obama of je baas
  2. blijf geconcentreerd en dwaal niet in gedachten af: mensen herkennen je dromen aan je lichaamstaal
  3. bereid je vragen niet voor terwijl de ander praat: doe dit voor het gesprek of haak in op wat werd gezegd
  4. praat niet over jezelf, laat de ander praten en stel vragen: hou het kort als het over jezelf gaat, zo interessant ben je nu ook weer niet
  5. vertel niet dat nog ergere verhaal: mensen zijn alleen geïnteresseerd in hun eigen horror stories, niet in die van een ander
  6. wachten op je beurt om te praten is niet hetzelfde als luisteren: communiceren is geen ping pong
  7. luisteren is aandacht geven: vrouwen (en mannen) vallen nu eenmaal voor een partner die luistert
  8. vul verhalen niet aan met meningen, visies, ervaringen of inzichten, maar luister
  9. stiltes geven rust en vertrouwen: zo is de korte stilte na het verhaal veel krachtiger dan een aanvulling, correctie of bevestiging
  10. maak nooit de zinnen van je gesprekspartner af: dit is niet alleen hoogst irritant, maar zelfs dodelijk vooral als je de zin verkeerd afmaakt
  11. denk gerust aan iets anders, maar benoem dit ook en excuseer je hiervoor
  12. hou de piepjes, bliepjes en lichtgevende schermen uit je gesprek: doe even alsof je mobiel niet bestaat want dan geef je je gesprekspartner het gevoel dat hij inferieur is aan wie ook aan de lijn hangt (tenzij dit je schoonmoeder of Obama is)
  13. besef dat nog niemand slimmer is geworden door te praten, wel door te luisteren
  14. hou oogcontact: zo vermijd je te kijken naar het schermpje van je mobiel
  15. beperk het geknik en ge-ja-schud tot een minimum want te actief mee participeren, geeft de ander de indruk dat je hem/haar in de rede wilt vallen en is bedreigend

Val  nooit meer iemand in de rede en laat mensen uitpraten. Maak hier je mantra van. Niet alleen vertellen mensen het interessantste pas op het einde van het gesprek, vertrouwen krijgt je pas door te luisteren. Niet door zelf te praten. Want luisteren kan zoveel zeggen …

Succes …

Dienend leidinggeven - hard voor cijfers, zacht voor mensen 

 

Dirk SPILLEBEEN

Programma Directeur

IFBD

Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Gelieve alle velden correct in te vullen.

Error. Duplicate comment.

Bedankt! Wij hebben uw reactie goed ontvangen.